A congenial book or simply a good project? Reflections upon layouts of books from various eras
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2022.00032Keywords
typography, congenial book, typographic project, functional typography, designing a publicationAbstract
The article puts forward the thesis that the modern term "congenial book" meaning a harmonious combination of the content of a work (the text together with additional material, including graphic material) and its function in the form of an appropriate form, i.e. a typographic design that takes into account all the needs of the reader and its implementation using appropriate materials (paper, binding, etc.), can also be extended to ancient books.
Contemporary examples of congenial books include the works by Andrzej Tomaszewski, who stresses that typographic design must derive from the text, reflect its character and fulfill a specific function, such as cognitive, didactic or aesthetic one.
These principles, however, are not an invention of the last half-century, but have been applied by book designers since ancient times, as evidenced by analyses of publications from different eras. The juxtaposition of a biblical manuscript, an anatomical textbook and atlas, a hagiographic publication, a volume of poetry and a popular science book proves that each of these books was carefully designed to enhance the content and fulfill a specific function. Each of them also has characteristics typical of the time of its creation, which makes it possible to see which elements of the works are universal and which are the result of the so-called taste of the era.
References
Bardski K., Wybrane motywy literackie Księgi Ezechiela w biblijnej symbolice wczesnego chrześcijaństwa, http://pracownicy.uksw.edu.pl/KrzysztofBardski/publikacje/2007-2/09-ezechiel-symbolika/ (dostęp: 29 maja 2021).
Bringhurst R., 2007, Elementarz stylu w typografii, Kraków.
Dąb-Kalinowska B., 1994, Ziemia, piekło, raj. Jak czytać obrazy religijne, Warszawa.
Fizjolog, 2003, tłum. K. Jażdżewska, Warszawa.
Index capitulorum, http://source.biblehistoriale.fr/indexHS (dostęp: 29 maja 2021).
Kobielus S., 2002, Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze, Warszawa.
Komza M., 1987, Mickiewicz ilustrowany, Wrocław.
Komza M., 1998, Portret autora w książce – jego typy i funkcje, „Bibliotekoznawstwo”, nr 21.
Merian M. S., 1679, Der Raupen wunderbare Verwandelung und sonderbare Blumennahrung, Nürnberg.
Migoń K., 1984, Nauka o książce. Zarys problematyki, Wrocław.
Royal 17 E VII. Digitalizacja kart iluminowanych, http://www.bl.uk/catalogues/illuminatedmanuscripts/record.asp?MSID=8521&CollID=16&NStart=170507 (dostęp: 31 maja 2021).
Rynck P. de, 2005, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, tłum. P. Nowakowski, Kraków.
Socha G., 1988, Andriolli i rozwój drzeworytu w Polsce, Wrocław.
Socha K., 2016, Typografia publikacji pochodzących z drukarń Uniwersytetu Jagiellońskiego 1674–1819, Kraków.
Sowiński J., 1982, Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław.
Tomaszewski A., 1996, Leksykon pism drukarskich, Warszawa.
Tomaszewski A., 2006, O jedności treści, formy i funkcji [książki], w: idem, Zapiski książkoroba, Warszawa.
Tomaszewski A., 2011, Architektura książki, Warszawa.
Tschichold J., 1966, Prawidłowe proporcje stronicy i kolumny książki, „Poligrafika”, nr 3, s. 70–77.
Tschichold J., 2011, Wiara i rzeczywistość, w: Widzieć wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod. red. P. Dębowskiego i J. Mrowczyka, Kraków.
Voronova T., Sterligov A., 1997, Manoscritti Miniati dell’Europa Occidentale dall’VIII al XVI secolo nella Biblioteca Nazionale di Russia di San Pietroburgo, Rimini.
Williamson J. H., 1986, The Grid: History, Use, and Meaning, „Design Issues”, Vol. 3, No. 2 (Autumn).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Klaudia Socha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 830
Number of citations: 0