"Bogurodzica" and actors of interpretation: editors and editions
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2022.00015Keywords
Bogurodzica, Middle Ages, interpretation, editor, editionsAbstract
This publication is intended to be, or at least should be, a complement to another, namely Aktorzy Interpretacji ("Teksty Drugie" 2021, no. 2, pp. 101–117) by Paweł Bohuszewicz. The archaic part of Bogurodzica, which is prominent in that text, makes it especially clear that important actors of interpretation are also editors and editions. "Song of the Fathers" is an exceptional text in that it demonstrates how the choices of editing remain a necessary starting point for literary studies.
References
Bogurodzica, 1962, oprac. J. Woronczak, wstęp językoznawczy E. Ostrowska, oprac. muzykologiczne H. Feight, Wrocław.
Bohuszewicz P., 2021, Aktorzy interpretacji, „Teksty Drugie”, nr 2.
Chachulski T., 2019, Edytorstwo naukowe jako historia literatury, w: idem, Edytorstwo naukowe jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa.
Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, 1984, oprac. W. Wydra i W. R. Rzepka, red. nauk. W. Kuraszkiewicz, Wrocław.
Czyż A., 2019, „Bogu rodzicy” aluzje biblijne. Cudze słowo arcypieśni, w: idem, Rojny i gwarny blask kultury. Literacka „varietas” i historyczne „multum” tekstów, Siedlce.
Dąbrówka A., 2005, Średniowiecze. Korzenie, Warszawa.
Dłuska M., 1978, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej, t. 1, Warszawa.
Grześkowiak R., 2003, Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”, Gdańsk.
Grześkowiak R., 2016, O dupie Maryni. Rozwiązywanie „Gadki” Jana Kochanowskiego, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, nr 60.
Karpiński A., 2003, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, „Studia Staropolskie. Series Nova”, t. 8 (64), Warszawa.
Komentarz edytorski, 2001, w: M. Sęp Szarzyński, Poezje zebrane, wydali R. Grześkowiak i A. Karpiński przy współpracy K. Mrowcewicza, Warszawa.
Krzyżanowski J., 1966, Historia literatury polskiej. Alegoryzm – preromantyzm, Warszawa.
Krzyżanowski J., 1970, Dzieje literatury polskiej, Warszawa.
Kwiatkowski S., 2006, Śpiewy grunwaldzkie. Dlaczego rycerstwo Władysława Jagiełły miałoby śpiewać „Bogurodzicę” podczas kampanii w Prusach w 1410 roku?, „Przegląd Zachodniopomorski”, t. 21 (50), z. 4.
Malicki J., 2021, Bogurodzica. Rozwiązywanie nierozwiązywalnego, Katowice.
Michałowska T., 1995, Średniowiecze, Warszawa.
Obremski K., 2016, Część archaiczna pieśni ojczystej: „wyrafinowany artyzm” a majuskuły jako znaki delimitacji wiersza (źródło „versus” imitacyjne konstrukcje), „Litteraria Copernicana”, nr 3 (19): Konstruktywizm w literaturoznawstwie, pod red. P. Bohuszewicza i M. Cyzman.
Obremski K., 2021, Czy faktycznie pod Grunwaldem śpiewano „Bogurodzicę”?, „Praca Polonistyczne”, nr 76 (2021).
Ostrowska E., 1967, „Bogurodzica”, w: eadem, O artyzmie polskich średniowiecznych zabytków językowych („Bogurodzica”, „Kazania świętokrzyskie”, „Posłuchajcie, bracia miła”), „Zeszyty Naukowe UJ”, nr 154.
Sławiński J., 2006, O problemach „sztuki interpretacji”, w: Miejsce interpretacji, Gdańsk,.
Szahaj A., 2014, Sławiński o interpretacji. Analiza krytyczna, w: O interpretacji, Kraków.
http://staropolska.pl/sredniowiecze/poezja_religijna/bogurodzica/bogurodzica.html (dostęp: 12.07.2016).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Krzysztof Obremski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 353
Number of citations: 0