Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pisma zebrane a edycje krytyczne polskiej literatury. Zarys zjawiska
  • Strona domowa
  • /
  • Pisma zebrane a edycje krytyczne polskiej literatury. Zarys zjawiska
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 1 (2021): Tradycja a wymogi współczesności w pracy edytora /
  4. Artykuły i rozprawy

Pisma zebrane a edycje krytyczne polskiej literatury. Zarys zjawiska

Autor

  • Grzegorz P. Bąbiak Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-7105-6154

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2021.0003

Słowa kluczowe

edycje dzieł literackich, edycje krytyczne, edycje zbiorowe, opera omnia, aparat krytyczny, praktyka wydawnicza, postulaty edytorskie

Abstrakt

Artykuł jest próbą zarysowania zjawiska dzieł zebranych polskiej literatury pięknej, jakie ukazały się na przestrzeni ostatnich 150 lat. Celem autora jest egzemplifikacja najważniejszych edycji i charakterystyka ich aparatu krytycznego, co na dalszym etapie badań będzie mogło stać się podstawą szczegółowych rozważań. W artykule omówiono przede wszystkim ukończone edycje twórców literatury polskiej drugiej połowy XIX i XX wieku, które ukazały się w latach 1870–2020. Ukazano ewolucję zjawiska i wskazano moment wykształcenia się współczesnego modelu edycji opera omnia, poczynając od tekstu Romana Pilata z 1884 roku, aż po propozycje Konrada Górskiego, Zbigniewa Golińskiego, Jana Trzynadlowskiego i Romana Lotha. Ze względu na niewielką liczbę prac teoretycznych poświęconych dziełom zebranym artykuł ma charakter wstępny i stanowi propozycję zagadnień, które mogłyby stać się tematem osobnych rozważań. Wśród najważniejszych pytań sformułowanych przez autora można wymienić: kiedy daną edycję można nazwać krytyczną? Czy w ogóle jest to możliwe wobec specyfiki pisarstwa twórców XIX i XX wieku? Jak ma się teoria edytorstwa do praktyki wydawniczej?

Bibliografia

Adamczyk Z. J., 2017, Manipulacje i tajemnice. Zagadki późnej biografii Stefana Żeromskiego, Warszawa.

Archiwum Komitetu Redakcyjnego „Pism zebranych” S. Żeromskiego w zbiorach biblioteki uniwersyteckiej w Kielcach (informacja o zasobie), https://buk.ujk.edu.pl/files/zeromski_www.pdf (dostęp: 20.02.2021).

Asnyk A., 1898, Pisma, wstęp i oprac. S. Krzemiński, Warszawa.

Asnyk A., 1924, Pisma. Wydanie nowe zupełne, w układzie i z objaśnieniami F. Hoesicka, Warszawa.

Bałucki M., 1885–1893, Pisma, Warszawa.

Bąbiak G. P., Połączyło ich Ossolineum. Korespondencja Juliusza Kleinera i Jerzego Borejszy, w: Księga jubileuszowa prof. Andrzeja Romanowskiego (w druku).

Berent W., 1933–1934, Pisma, Warszawa.

Bolecki W., 2013, Nota wydawcy, w: G. Herling-Grudziński, Dzieła zebrane, t. 3, Kraków.

Czapski J., 2010, Wybrane strony. Z dzienników 1942–1991, t. 1–2, wyb. i oprac. E. Olechnowicz, Warszawa.

Dygasiński A., 1939, Dzieła, pierwsze wydanie zbiorowe, oprac. W. Wolert, wyd. „Biblioteki Groszowej”, Warszawa.

Dynak W., 1991, Serie wydawnicze, hasło w: Słownik literatury polskiej XIX w., pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław.

Gabryś-Sławińska M., 2017, Wstęp, w: E. Skorupa, G. P. Bąbiak, M. Gabryś-Sławińska, „Kroniki tygodniowe” Bolesława Prusa – edytor, recenzent, czytelnik, Lublin.

Gałczyński K. I., 2014–2016, Dzieła zebrane, Warszawa.

Goliński Z., 1981, Wstęp, w: S. Żeromski, Pisma zebrane, t. 1, pod red. Z. Golińskiego, Warszawa.

Górski K., 2011, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, wstęp M. Strzyżewski, Toruń.

Herling-Grudziński G., 2009–, Dzieła zebrane, pod red. W. Boleckiego, Kraków.

Ihnatowicz I., 1962, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX w., „Studia Źródłoznawcze”, t. 8.

Jarosz B., 2017, Kraszewski w edycji. Zakres i granice działań modernizacyjnych, „Roczniki Humanistyczne”, t. 65.

Jędrych A., 2015, Polskie serie literackie w XIX w. Spis chronologiczny, Łódź.

Kasprowicz J., 1912, Dzieła poetyckie, Warszawa–Lwów.

Kasprowicz J., 1931, Dzieła, pod red. S. Kołaczkowskiego, Warszawa.

Kasprowicz J., 1973–, Pisma, pod red. R. Lotha, Kraków.

Konopka M., 2018, Polski rynek wydawniczy Lwowa w dobie autonomii galicyjskiej (1867–1914), Kraków.

Kraszewski J. I., 1872–1876, Zbiór powieści. Wydanie przejrzane i poprawione, Lwów.

Kraszewski J. I., 1928–1929, Powieści historyczne, Warszawa.

Kraszewski J. I., 1958–1963, Dzieła, pod red. J. Krzyżanowskiego i W. Danka, Warszawa.

Kraszewski J. I., 1982–1988, Listy do rodziny 1820–1886, t. 1–2, oprac. W. Danek, Kraków–Wrocław.

Krawczenko B., 2016, Recenzja cenzorska tomu VI „Dzieł” H. Sienkiewicza „Nowele współczesne”, w: „Dzieła” H. Sienkiewicza w dokumentach Głównego Urzędu Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk (1948–1954), wybór, wstęp i oprac. K. Kościewicz, oprac. red. M. Budnik i W. Gardocki, Białystok.

Krzemiński S., 1898, Wstęp, w: A. Asnyk, Pisma, t. 1, Warszawa.

Krzyżanowski J., 1956, Henryk Sienkiewicz. Kalendarz życia i twórczości, Warszawa.

Lam J., 1938, Pisma, przygotował do druku S. Lam, wstępem biograficzno-krytycznym poprzedził J. Krzyżanowski, Warszawa.

Leśmian B., 2010–, Dzieła wszystkie, zebrał i oprac. J. Trznadel, Warszawa.

Miłosz C., 1999–2021, Dzieła zebrane, Kraków.

Orkan W., 1932–1938, Dzieła, Kraków.

Orzeszkowa E., 1884–1889, Tanie zbiorowe wydanie powieści, Warszawa.

Orzeszkowa E., 1912–1928, Pisma, wydanie zbiorowe, zupełne, ze wstępem A. Drogoszewskiego, Warszawa.

Orzeszkowa E., 1937–1939, Pisma, pod red. A. Drogoszewskiego i L. B. Świderskiego, Warszawa.

Peiper T., 1972–, Pisma, Kraków.

Pilat R., 1886, Jak należy wydawać dzieła polskich pisarzów XVI i XVII w.? Referat na zjazd im. Kochanowskiego, w: Archiwum do dziejów literatury i oświaty w Polsce, Kraków.

Płoszewska W., 1999, List do Janiny Kulczyckiej-Saloni z 16 XI 1970, w: Spis zawartości archiwum J. Kulczyckiej-Saloni, pod red. G. P. Bąbiaka i D. Dziurzyńskiego, Warszawa.

Płoszewski L., 1964, Źródła i zasady wydania, w: S. Wyspiański, Dzieła zebrane, t. 1, pod red. L. Płoszewskiego, Kraków.

Porozmawiajmy o dawnej Polonistyce. Wywiad z prof. Janiną Kulczycką-Saloni, 1998, „Młoda Polonistyka”, nr 2.

Prus B., [1924–1926], Pisma, Warszawa.

Prus B., 1958, Kroniki, t. 7, oprac. Z. Szweykowski, Warszawa.

Prus B., 2014–, Pisma wszystkie, Lublin.

Reymont W. S., 1921–1925, Pisma. Wydanie zbiorowe, zupełne, ze wstępem A. Grzymały Siedleckiego, Warszawa.

Reymont W. S., 1930–1934, Pisma. Wydanie zbiorowe, zupełne, ze wstępem Z. Dębickiego, Warszawa.

Reymont W. S., 1949–1950, Pisma, z przedmową Z. Szweykowskiego, oprac. i do druku przygotował A. Bar, Warszawa.

Reymont W. S., 1971–1980, Pisma. Wydanie krytyczne, pod red. Z. Szweykowskiego, oprac. i przyg. do druku T. Jodełka-Burzecki i I. Orlewiczowa, Warszawa.

Sienkiewicz H., 1880–1917, Pisma, Warszawa.

Sienkiewicz H., 1899–1906, Pisma, Warszawa.

Sienkiewicz H., 1929–1937, Pisma, w układzie I. Chrzanowskiego, Lwów.

Sienkiewicz H., 1949–1955, Dzieła, pod red. J. Krzyżanowskiego, Warszawa.

Sienkiewicz H., 1977–2009, Listy, pod red. J. Krzyżanowskiego i M. Bokszczanin, Warszawa.

Szweykowski Z., 1935, Od redakcji, w: B. Prus, Pisma, t. 1, Warszawa.

Szweykowski Z., 1952, Przedmowa, w: W. S. Reymont, Pisma, t. 1, oprac. i do druku przygotował A. Bar, z przedmową Z. Szweykowskiego, Warszawa.

Tuwim J., 1986–, Pisma zebrane, Warszawa.

Weyssenhoff J., 1925–1927, Pisma, Warszawa.

Wyspiański S., 1924–1932, Dzieła, wydanie zbiorowe w oprac. A. Chmiela i T. Sinki, Warszawa.

Wyspiański S., 1958–1968, Dzieła zebrane, Kraków.

Z warsztatu edytorów, 2018, t. 2: Wydania zbiorowe, pod red. G. P. Bąbiaka, D. Dziurzyńskiego i A. Walczaka, Warszawa.

Zawadzki A., 1840–1841, Szkiców obyczajowych i historycznych, Wilno.

Zawadzki A., 1876–1889, Powieści historyczne, Kraków–Warszawa.

Żeromski S., 1981–, Pisma zebrane, pod red. Z. Golińskiego i Z. J. Adamczyka, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-07-30

Jak cytować

1.
BĄBIAK, Grzegorz P. Pisma zebrane a edycje krytyczne polskiej literatury. Zarys zjawiska. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 30 lipiec 2021, T. 19, nr 1, s. 26–44. [udostępniono 23.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2021.0003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 1 (2021): Tradycja a wymogi współczesności w pracy edytora

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 810
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edycje dzieł literackich, edycje krytyczne, edycje zbiorowe, opera omnia, aparat krytyczny, praktyka wydawnicza, postulaty edytorskie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa