Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Seria literacka „Czytam sobie” wydawnictwa Egmont – specjalne teksty w specjalnym opracowaniu
  • Strona domowa
  • /
  • Seria literacka „Czytam sobie” wydawnictwa Egmont – specjalne teksty w specjalnym opracowaniu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 Nr 2 (2020): Edytorstwo literatury dla dzieci i młodzieży, pod red. Marcina Lutomierskiego /
  4. Artykuły i rozprawy

Seria literacka „Czytam sobie” wydawnictwa Egmont – specjalne teksty w specjalnym opracowaniu

Autor

  • Bożena Hojka Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-4591-4346

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2020.00031

Słowa kluczowe

literatura dla dzieci, książki dla dzieci, nauka czytania, proces wydawniczy, Egmont, “Czytam sobie”

Abstrakt

Artykuł został poświęcony popularnej i wielokrotnie nagradzanej serii wydawniczej „Czytam sobie” oficyny Egmont. Seria ma ułatwiać naukę czytania dzieciom w wieku 5–7 lat oraz rozbudzać ich zainteresowania czytelnicze przez dostarczanie tekstów o wysokiej jakości literackiej oraz zróżnicowanym poziomie trudności (dostosowanym do następnych etapów nauki czytania). W artykule omówiono szczegółowe założenia serii, a następnie poddano analizie jej model edytorski i strukturę wchodzących w jej skład publikacji. Konkretny cel edukacyjny decyduje bowiem zarówno o treści i formie utworów (ich długości, ukształtowaniu językowym i formalno-strukturalnym), jak i formie ich udostępnienia początkującemu czytelnikowi. W niewielkich, poręcznych, ilustrowanych książeczkach tekst literacki zostaje obudowany licznymi materiałami, które nie tylko ułatwiają jego odbiór, ale też spełniają dodatkową funkcję poznawczą, edukacyjną, a także motywującą i angażującą emocjonalnie. Zastosowane w serii konkretne rozwiązania zostały poddane ocenie z perspektywy metodyki nauki czytania oraz standardów edytorskich książki dla dzieci.

Bibliografia

Adamczykowa Z., 2008, Literatura „czwarta” – w kręgu zagadnień teoretycznych, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice, s. 13–43.

Czabanowska-Wróbel A., 2016, Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi, „Polonistyka. Innowacje”, nr 3, s. 83–88, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/5555/5636 (dostęp: 28.08.2019).

Encyklopedia książki, 2017, red. A. Migoniowa, M. Skalska-Zlat, Wrocław.

Garbal Ł., 2011, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa.

Jurek A., 2012, Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk.

Krasowicz-Kupis G., 2011, Poznawcze i społeczne uwarunkowania osiągnięć w czytaniu sześciolatków, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, s. 159–172.

Kromka M., Ptaśnik-Cholewa K., 2015, Rola rodziców w rozbudzaniu postaw czytelniczych dziecka w kontekście czasu wolnego, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 1, s. 73–94.

Loth R., 2008, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa.

Mazepa-Domagała B., 2008, O ilustracji w książce literackiej dla dzieci, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice, s. 327–343.

Murawska B., 2011, Pozwólmy dzieciom czytać, Warszawa, http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=846 (dostęp: 28.08.2019).

Sochacka K., 2004, Rozwój umiejętności czytania, Białystok.

Stanecka Z., Bez ogonków i dwuznaków, czyli o pisaniu do serii „Czytam sobie”, https://czytamsobie.pl/tworczosc_art02.php (dostęp: 28.08.2019).

Trzynadlowski J., 1976, Tekst, język, opracowanie, Warszawa.

Wolański A., 2008, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa.

Zarych E., 2017, Po co dzieciom przypisy? Rola przypisów w książkach dla młodego czytelnika, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (12): Filozofia przypisów, pod red. M. Bizior-Dombrowskiej i B. Kuczkowskiego, s. 107–124.

Zbróg Z., 2009, W poszukiwaniu najlepszej strategii nauki czytania, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, s. 119–143.

Zok-Smoła A., 2015, „Wielka księga. Czytam sobie”. O języku tekstów dla debiutujących czytelników, w: (Przed)szkolne spotkania z lekturą, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice, s. 97–110.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-01-20

Jak cytować

1.
HOJKA, Bożena. Seria literacka „Czytam sobie” wydawnictwa Egmont – specjalne teksty w specjalnym opracowaniu. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 20 styczeń 2021, T. 18, nr 2, s. 89–98. [udostępniono 30.3.2023]. DOI 10.12775/SE.2020.00031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 Nr 2 (2020): Edytorstwo literatury dla dzieci i młodzieży, pod red. Marcina Lutomierskiego

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 279
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

literatura dla dzieci, książki dla dzieci, nauka czytania, proces wydawniczy, Egmont, “Czytam sobie”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa