Polska książka artystyczna w perspektywie księgoznawczej na przykładzie kolekcji „Polska książka artystyczna z przełomu XX i XXI wieku”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2020.00012Słowa kluczowe
kolekcja „Polska książka artystyczna z przełomu XX i XXI wieku”, książki, księgoznawstwo, sztuki wizualne, dokumenty, prezentacja tekstuAbstrakt
W artykule opisano historię powstania i główne założenia kolekcji „Polska książka artystyczna z przełomu XX i XXI wieku”. Następnie zebrane w zasobie projekty poddano formalnej i funkcjonalnej analizie mającej wykazać, czy według księgoznawstwa mogą one być traktowane jak książki. Badaniu zostały poddane ich rozmaite aspekty, w tym: nakłady, obecność tekstu, fizyczne właściwości oraz funkcje. Uzyskane wyniki skonfrontowano z teoriami uznanych badaczy: Karola Głombiowskiego, Stefana Vrtela-Wierczyńskiego, Ryszarda Cybulskiego, Paula Otleta, a także Clive’a Phillpota. W rezultacie tych działań ustalono, że zgromadzone w kolekcji dzieła powinniśmy postrzegać raczej w kategoriach sztuk wizualnych, a nie książki czy nawet dokumentów.
Bibliografia
Cybulski R., 1986, Książka współczesna, Warszawa.
Głombiowski K., 1980, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław.
Lachow W. N., 1978, Szkice z teorii sztuki książki, tłum. B. Chrzanowska-Sokołowska et al., Wrocław.
Muszkowski J., 1973, Wstęp do socjologii książki, „Studia o Książce”, t. 3, s. 89–152.
Migoń K., 2005, Bibliologia – nauka o kulturze książki, „Nauka”, nr 2, s. 49–57.
Otlet P., 1934, Traite de documentation. Le livre sur le livre. Theorie et pratique, Bruxelle.
Protokół z zebrania jury konkursowego w Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi z dnia 29.09.2009
Strona internetowa kolekcji „Polska Książka Artystyczna z Przełomu XX i XXI wieku” , http://kolekcja.bookart.pl/strony/misja_kolekcji
Współczesna Polska Sztuka Książki [katalog wystawy], 1998, red. A. Słowikowska, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 870
Liczba cytowań: 0