Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Norwid wobec ilustracji i sztuki ilustratorskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Norwid wobec ilustracji i sztuki ilustratorskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2013): Wokół typografii i idei pięknej książki /
  4. Artykuły i rozprawy

Norwid wobec ilustracji i sztuki ilustratorskiej

Autor

  • Edyta Chlebowska Ośrodek Badań nad Twórczością Cypriana Norwida Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2013.019

Słowa kluczowe

Cyprian Norwid, sztuka ilustratorska, działalność plastyczna Norwida, wiek XIX, dziewiętnastowieczne ilustratorstwo

Abstrakt

Tekst dotyczy mało znanej dziedziny działalności plastycznej Cypriana Norwida – ilustratorstwa. Przedstawia on i charakteryzuje nie tylko ilustracje twórcy Solo, ale także jego oceny i poglądy metakrytyczne na ten temat. Artykuł wskazuje, że chociaż ilustracja stanowi element incydentalny w twórczości plastycznej Norwida, pojawia się w niej stale. Była zapewne nie tylko wyzwaniem twórczym, ale także pokusą: stwarzała bowiem całkiem realną szansę zarobkowania, poprawienia nie najlepszej sytuacji egzystencjalnej, umożliwiała, co pokazują biografie słynnych ilustratorów tamtego czasu, stabilizację. Norwid miał też w tym zakresie niemały – jak się wydaje – talent. Nawet wielu współczesnych, przekreślając poetyckie zdolności autora Rzeczy o wolności słowa, wskazywało jednocześnie na jego duże możliwości w zakresie ilustratorstwa. Trudno byłoby określić Norwida mianem ilustratora w pełnym sensie tego słowa – bywał nim od czasu do czasu, nigdy jednak nie poświęcił się tej dziedzinie sztuki w sposób pełny i absolutny. Autorka tekstu stara się pokazać, że Norwid, wkraczając na pole sztuki ilustracyjnej, zrazu się z niej wycofywał, unikał dłuższych i intensywniejszych z nią spotkań.

Bibliografia

Bartels A., 1857, Łapigrosz. Szkice obyczajowe. Skreślił i tekstem objaśnił A. Bartels, Paryż, (Album de Wilna, 6 série, No. 3, 15 tablic).

Czarnomorska J., 1992, Trębicka, Janin i romantyczne gesty Norwida, w: „Całość” w twórczości Norwida, pod red. J. Puzyniny i E. Teleżyńskiej, Warszawa.

Gomulicki J. W., 1971, Dokumentacja ilustracyjna. Objaśnienia, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 11, Warszawa.

Halkiewicz-Sojak G., 2008, Między karczmą a salonem – Norwid o sztuce flamandzkiej i… polskiej, w: Norwid – artysta. W 125. rocznicę śmierci poety, pod red. K. Trybusia, W. Ratajczaka i Z. Dambek, Poznań.

Jachowski J., Modlitewnik C. K. Norwida. (Z pamiętnika księgarza), „Przewodnik Katolicki” 1966, nr 18.

Janta A., 1962, Na tropach Norwida w Ameryce, w: Norwid żywy, pod red. W. Günthera, Londyn.

Kraszewski J. I., 1867, Z roku 1866. Rachunki, Poznań.

List Franciszka Chłapowskiego do Zenona Przesmyckiego, BN, rkps IV 6319, t. 1, k. 70.

Melbechowska-Luty A., 2001, Sztukmistrz. Twórczość artystyczna i myśl o sztuce Cypriana Norwida, Warszawa.

Norwid C., 1971, List do Antoniego Zaleskiego z 29 października 1858 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 8, Warszawa, s. 358.

Norwid C., 1971, List do Bronisława Zaleskiego z 11 stycznia 1872 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 9, Warszawa, s. 502–503.

Norwid C., 1971, List do Bronisława Zaleskiego z przełomu 1871/1872 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 9, Warszawa.

Norwid C., 1971, List do Marii Trębickiej z 18 i 19 lipca 1856 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 8, Warszawa.

Norwid C., Modlitewnik, BN, rkps IV, 6324, k. 264–278 (z odpisu Zenona Przesmyckiego).

Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 2, Warszawa.

Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 6: Proza. Część pierwsza, Warszawa.

Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 7, Warszawa.

Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 8, Warszawa.

Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 11, Warszawa.

„Orędownik Naukowy”, 1841, nr 44, nr 52.

Pieńkos A., 1996, W poszukiwaniu idealnej księgi. Doré, Hugo i nowoczesna ilustracja, „Ikonotheka”, nr 11.

Piwarski A. F., 1841, Album cynkograficzno-rysunkowe warszawskie w dwunastu obrazach, Warszawa.

„Przegląd Powszechny”, 1911, t. 109, nr 327.

„Rozmaitości”, 1841, nr 47.

Sawicki S., 1986, Norwida walka z formą, w: idem, Norwida walka z formą, Warszawa.

Silliman B., C. R. Goodrich (eds.), 1854, The World of Science, Art And Industry, Illustrated from Examples In the New York Exhibition, 1853–1854, with 500 Illustrations, under the Superintendence of C. E. Döpler Esq, New York–London.

Trojanowiczowa Z., Z. Dambek, 2007, Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. 1: 1821–1860, Poznań.

Widacka H., 1985–1986, Grafika Cypriana Norwida, „Studia Norwidiana”, nr 3–4.

Wiercińska J., 1986, Cztery Marie, w: eadem, Sztuka i książka, Warszawa.

Wrześniewski W., 1841, O cynkografii p. Seweryna Oleszczyńskiego, „Biblioteka Warszawska”, t. 2.

Wyka K., 1989, Norwid w Krakowie, w: idem, Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-21

Jak cytować

1.
CHLEBOWSKA, Edyta. Norwid wobec ilustracji i sztuki ilustratorskiej. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 21 maj 2014, T. 5, nr 2, s. 39–50. [udostępniono 23.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2013.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2013): Wokół typografii i idei pięknej książki

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 831
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Cyprian Norwid, sztuka ilustratorska, działalność plastyczna Norwida, wiek XIX, dziewiętnastowieczne ilustratorstwo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa