Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Reklamy w wydaniach polskich powieści popularnych o tematyce współczesnej drugiej połowy XIX wieku
  • Strona domowa
  • /
  • Reklamy w wydaniach polskich powieści popularnych o tematyce współczesnej drugiej połowy XIX wieku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 4 (2013): Dziewiętnastowieczny rynek wydawniczy, pod red. Marcina Lutomierskiego /
  4. Artykuły i rozprawy

Reklamy w wydaniach polskich powieści popularnych o tematyce współczesnej drugiej połowy XIX wieku

Autor

  • Izabela Poniatowska Uniwersytet Warszawski, Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2013.002

Słowa kluczowe

powieści popularne, XIX wiek, reklama, rynek wydawniczy, historia książki, tekst popularny, odbiorca

Abstrakt

Tematem artykułu są reklamy w polskich powieściach popularnych drugiej połowy XIX wieku. Ze względu na dużą liczbę materiału badawczego tekst dotyczy jedynie wybranych zagadnień, związanych z poruszoną problematyką. Zostaje postawiona teza, że to właśnie pojawienie się reklam w przestrzeni książki jest jednym z czynników, pozwalających zakwalifikować dany tekst jako tekst popularny. Typy reklam w danym tekście to także trop do rekonstrukcji wizerunku odbiorcy. Na wybranych przykładach pojawiające się w polskich powieściach popularnych reklamy są zanalizowane pod względem formalnym.

Bibliografia

Berent W., 1971, Próchno. Powieść, Kraków.

Brzozowski S., 1990, Współczesna powieść polska, w: idem, Eseje i studia o literaturze, t. 1, Wrocław.

Gawalewicz M., 1944, Z wrażeń felietonisty. Tysiąc kilometrów samochodem, Warszawa.

Ihnatowicz I., 1988, Społeczeństwo polskie 1864–1918, „Dzieje narodu i społeczeństwa polskiego”, t. 3, red. J. Buszko, A. Garlicki, Warszawa.

Iwasiów I., J. F. Kazimierski, 1993, Reklama jako pareneza, w: Mity i stereotypy w kulturze, literaturze i języku, red. M. Kozłowska, E. Tierling, Szczecin.

Janiak-Jasińska A., 1998, Aby wpadło w oko... O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku na podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa.

Legutko G., 2005, Sacrum w oczach rewolucjonisty. O „Marii Magdalenie” Gustawa Daniłowskiego, Kielce.

Łukasiewicz E., 1913, Reklama, Biblioteka „Polskiego Przeglądu Kupieckiego”, Warszawa.

Macierzyński W. Ł., 2004, Reklama handlowa w prasie Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, Radom.

Z dziedziny kosmetyki, „Romans i Powieść. Tygodnik poświęcony literaturze nadobnej i wiadomościom literackim” z 7 stycznia 1911 roku.

Zalewska A., 1964, Reklama i propaganda książki, w: Z doświadczeń reklamy w Polsce, pod red. R. Windyżanka, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-11-13

Jak cytować

1.
PONIATOWSKA, Izabela. Reklamy w wydaniach polskich powieści popularnych o tematyce współczesnej drugiej połowy XIX wieku. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 13 listopad 2013, T. 4, nr 1, s. 19–23. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/SE.2013.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 4 (2013): Dziewiętnastowieczny rynek wydawniczy, pod red. Marcina Lutomierskiego

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 260
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

powieści popularne, XIX wiek, reklama, rynek wydawniczy, historia książki, tekst popularny, odbiorca
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa