„Przeglądam wszystko, co dotąd napisałem”. O notatnikach Konrada Bielskiego z lat 1918–1924
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2025.0004Słowa kluczowe
Konrad Bielski, juwenilia, archiwum, relektura, proces twórczy, autonarracjaAbstrakt
Artykuł jest prezentacją najwcześniejszych autografów Konrada Bielskiego – literata ściśle związanego z lubelskim środowiskiem artystycznym. Autorka koncentruje się w tekście na zagadnieniach związanych z procesami twórczymi poety, których nieodzownymi elementami były następujące po sobie czynności pisania i czytania. Relektury miały służyć Bielskiemu jako narzędzie samopoznania. Działanie to towarzyszyło mu jednak również przy zabiegach dokonywanych na zgromadzonych przez siebie materiałach; było nieodłącznym składnikiem podjętego przez poetę trudu oceny, wyselekcjonowania i uporządkowania własnej twórczości, a tym samym dążeń do stworzenia spójnego obrazu osobowości twórczej. Starania te poeta utrwalił w brulionie, który opatrzył tytułem „raptularz”, czyniąc z niego bezpieczną przestrzeń do prowadzenia narracji o sobie, ale też do pracy nad warsztatem twórczym.
Bibliografia
Alexander Ch., 2016, In search of Literary Juvenilia: A Survey of the Birth, Childhood and Growth of a New Genre, w: Home and Away: The Place of the Child Writer, eds. D. Owen, L. Peterson, Newcastle upon Tyne.
de Biasi P.-M., 2015, Genetyka tekstów, tłum. F. Kwiatek i M. Prussak, Warszawa.
Bielski K., 1963, Most nad czasem, Lublin.
Całek A., 2010, Kto pisze wielkie dzieła? O świadomości i nieświadomości w procesie twórczym, w: Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości, red. M. Korytowska i M. Sokalska, Kraków.
Dziadek A., 2017, Przed-teksty w Notatnikach Aleksandra Wata, w: Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. M. Prussak, P. Bem i Ł. Cybulski, Warszawa.
Gralewski W., 1963, Ogniste koła, Lublin.
Jaworski K. A., 1973, Szczyty poezji rosyjskiej (Lermontow – Fet – Błok – Jesienin – Majakowski), w: idem, Pisma, t. 10, Lublin.
Lubas-Bartoszyńska R., P. Lejeune, C. Bogaert, 2004, Historia pewnej praktyki „Un journal à soi”, „Przestrzenie Teorii”, nr 3–4.
Przesmycki Z., 1967, Maurycy Maeterlinck. Stanowisko jego w literaturze belgijskiej i powszechnej, w: idem, Wybór pism krytycznych, t. 1, Warszawa.
Rodak P., 2006, Dziennik pisarza: między codzienną praktyką piśmienną a literaturą, „Pamiętnik literacki”, nr 4.
Shallcross B., 2011, Poeta i sygnatury, „Teksty Drugie”, nr 5.
Sheppard R., 1998, Problematyka modernizmu europejskiego, w: Odkrywanie modernizmu. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Justyna Teterwak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 8
Liczba cytowań: 0