Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Zespolenie treści z formą. Uwagi o wybranych projektach wydawniczych Emila Zegadłowicza
  • Strona domowa
  • /
  • Zespolenie treści z formą. Uwagi o wybranych projektach wydawniczych Emila Zegadłowicza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły i rozprawy

Zespolenie treści z formą. Uwagi o wybranych projektach wydawniczych Emila Zegadłowicza

Autor

  • Joanna Kulczyńska-Kruk Instytut Archeologii i Etnologii PAN https://orcid.org/0000-0002-4068-6567

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0024

Słowa kluczowe

Emil Zegadłowicz (1888–1941), poezja dwudziestolecia międzywojennego, bibliofilstwo, idea „pięknej książki”

Abstrakt

Emil Zegadłowicz był pasjonatem literatury pięknej i wielokrotnie nawiązywał do tradycji sztuki edytorskiej Johna Ruskina i Williama Morrisa. Przywiązywał dużą wagę do edycji swoich utworów. Dzięki bogatemu archiwum pisarza, które się zachowało, mamy dostęp do wielu dokumentów świadczących o jego zaangażowaniu w przygotowanie książki do druku, jej skład, dystrybucję i wreszcie promocję. Twórczy udział Zegadłowicza w projekcie obejmował sferę tekstową, graficzną oraz edytorską. W artykule omówiono wybrane projekty wydawnicze Emila Zegadłowicza: Powsinogi beskidzkie, Wielka nowina w Beskidzie, Noc świętego Jana Ewangelisty, „Niam niam”. Antologia poezji murzyńskiej, Siedem pieśni zgrzebnych o Janie Kasprowiczu, Pallas Atene, Podkowa na progu.

Biogram autora

Joanna Kulczyńska-Kruk - Instytut Archeologii i Etnologii PAN

dr, literaturoznawczyni, komparatystka, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Zawodowo związana z Instytutem Archeologii i Etnologii PAN. Zainteresowania badawcze: związki literatury ze sztukami wizualnymi, kulturowo-historyczne aspekty polskiej poezji XX wieku, sztuka edytorska. Autorka tekstów na temat poezji XX wieku, w szczególności okresu międzywojennego, publikowanych na łamach czasopism oraz w monografiach wieloautorskich. Współredaktorka (z W. Ligęzą i W. Próchnickim) książek Poetyckie prowincje i peryferie. Jerzy Harasymowicz i inni (2014), Między słowami. Emil Zegadłowicz w świecie sztuki, literatury i teatru (2024; razem z H. Czubałą i J. Warońską-Gęsiarz). Opracowała i przygotowała do druku poezje Stanisława Młodożeńca (Kwadraty, 2009; Poezje, t. 1: „ja – radośnik – pan na śmiechu”, 2024).

Bibliografia

Bartos E., 2017, Marzyciel i pragmatyk. Emil Zegadłowicz jako kolekcjoner, „Wadoviana”, t. 20.

Bartos E., 2020, Typografia czcionki. O „Gawędzie poety z typografem” Emila Zegadłowicza, w: Okolice Zegadłowicza, red. H. Czubała, W. Próchnicki i K. Wądolny-Tatar, Kraków.

Bieńkowska B., przy współudziale E. Maruszak, 2005, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa.

Budrewicz T., 1985, Maniera interpunkcyjna Zegadłowicza, w: Szkice o twórczości Emila Zegadłowicza, red. Z. Andres, Rzeszów.

Bystroń J. B., 1929, Polskie drzeworyty ludowe, „Sztuki Piękne”, R. 5, nr 1.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski i J. Trzynadlowski, Wrocław.

Kotwica A., 2012, Estetyka książki a oczekiwania i potrzeby odbiorcy na przykładzie spuścizny bibliotecznej Emila Zegadłowicza, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza przy współudziale E. Jabłońskiej-Stefanowicz i E. Repucho, Wrocław.

Kozikowski E., 1966, Portret Zegadłowicza bez ramy. Opowieść biograficzna na tle wspomnień osobistych, Warszawa.

Krzak-Weiss K., 2022, Jak Jan Kuglin poszukiwał ideału „książki pięknej”, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (22): Książka bez granic, red. M. Bizior-Dombrowska i P. Chłopek.

Krzyżanowski J., 1962, O twórczości Emila Zegadłowicza, w: idem, W kręgu wielkich realistów, Kraków.

Kuglin J., 1964, Poligrafia książki, Wrocław.

Kulczyńska-Kruk J., 2015, „Niam niam”… – poetycki żart?, w: Emil Zegadłowicz. Daleki i bliski, red. H. Czubała et al., Katowice.

Kulczyńska-Kruk J., 2022, „Powsinogi beskidzkie” Emila Zegadłowicza – ewolucja formy i treści, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 16, z. 1.

Materiały Emila Zegadłowicza z zakresu bibliofilstwa, Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, https://bibliotekacyfrowa.ujk.edu.pl/dlibra/doccontent?id=1362 (dostęp: 12.08.2021).

Mazgaj J., 2013, Świat wadowickiej książki na tle historii miasta do 1939 roku, „Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne”, R. 1.

Przyłuski B., 1962, Samuel Tyszkiewicz artysta-typograf, Essex.

Ratajczak T., 2010, Książki religijne i quasi-religijne z wadowickich oficyn drukarskich (1824–1940), Warszawa.

Słapa A., 1964, Oczami księgarza, w: J. Bogucka-Ordyńcowa et al., Cyganeria i polityka. Wspomnienia krakowskie 1919–1939, Warszawa.

Smolik P., 1930, Jana Bukowskiego prace graficzne, Łódź.

Smolik P., 1924, O współczesnej książce polskiej, Kraków.

Smolik P., 1928, Zdobnictwo książki w twórczości Wyspiańskiego, Łódź.

Szydłowska A., Misiak M., 2015, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków.

Szypulski M., 2004, Magister Samuel Typographus. Rzecz o Samuelu Tyszkiewiczu drukarzu emigracyjnym (1889–1954), Kraków.

Teka drzeworytów ludowych dawnych zebranych i wydanych przez Zygmunta Łazarskiego, 1921, Warszawa.

Twórczość Emila Zegadłowicza. Notatki: spisy książek, zbiorów graficznych, obrazów, Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, https://fbc.pionier.net.pl/search#fq={!tag=dcterms_accessRights}dcterms_accessRights%3A%22Dost%C4%99p%20otwarty%22&q=spis%20ksi%C4%85%C5%BCek%20zegad%C5%82owicz (dostęp: 25.04.2024).

Wielkie rzeczy zrozumienie. Korespondencja Jerzego, Witolda i Wandy Hulewiczów z Emilem Zegadłowiczem (1918–1938), 2008, opracował i wstępem poprzedził M. Wójcik, Warszawa.

Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.

Wójcik M., 2004, Księga Gości i Zdarzeń. „Miscelaneiczne pêle-mêle” Emila Zegadłowicza, „Teksty Drugie”, nr 4.

Wójcik M., 2005, Pan na Gorzeniu. Życie i twórczość Emila Zegadłowicza, Kielce.

Wójcik M., 2002, Wstęp, w: E. Zegadłowicz, S. Żechowski, M. Ruzamski, Korespondencja 1936–1937, t. 1, wstęp, oprac. tekstu i przypisy, M. Wójcik, Kielce.

Zegadłowicz E., 1929, Dziesięć ballad o powsinogach beskidzkich, Poznań.

Zegadłowicz E., 1927, Dziewanny, Warszawa–Kraków.

Zegadłowicz E., 1927, Dziewanny. Księga czwarta: Powsinogi beskidzkie, Warszawa–Kraków.

Zegadłowicz E., 1929, Gawęda poety z typografem, Poznań.

Zegadłowicz E., 1929, Głośniki płonące, Poznań.

Zegadłowicz E., 1926, Krąg, Kraków–Paryż.

Zegadłowicz E., 1923, Niam niam. Antologia poezji murzyńskiej, Wadowice.

Zegadłowicz E., 1924, Noc świętego Jana Ewangelisty. Misterium balladowe w siedmiu sferach, Wadowice.

Zegadłowicz E., 1930, Pallas Atene, Poznań.

Zegadłowicz E., 1932, Podkowa na progu, Florencja.

Zegadłowicz E., 1938, Powsinogi beskidzkie Emila Zegadłowicza. Dziesięć obrazów scenicznych w inscenizacji autora, Warszawa.

Zegadłowicz E., 1923, Powsinogi beskidzkie, Wadowice.

Zegadłowicz E., 1925, Powsinogi beskidzkie, Wadowice.

Zegadłowicz E., 1927, Siedem pieśni zgrzebnych o Janie Kasprowiczu, Kraków.

Zegadłowicz E., 1928, Siedem pieśni zgrzebnych o Janie Kasprowiczu, Poznań.

Zegadłowicz E., 1924, Wielka nowina w Beskidzie, Wadowice.

Zegadłowicz E., Żechowski S., Ruzamski M., 2002, Korespondencja 1936–1937, t. 1, wstęp, oprac. tekstu i przypisy M. Wójcik. Kielce.

Zegadłowicz E., 1938, Motory, t. 1–2, Warszawa–Kraków–Lwów.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
KULCZYŃSKA-KRUK, Joanna. Zespolenie treści z formą. Uwagi o wybranych projektach wydawniczych Emila Zegadłowicza . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 53–61. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Kulczyńska-Kruk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 160
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Emil Zegadłowicz (1888–1941), poezja dwudziestolecia międzywojennego, bibliofilstwo, idea „pięknej książki”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa