Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Okładka jako wizytówka wydawnictwa
  • Strona domowa
  • /
  • Okładka jako wizytówka wydawnictwa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły i rozprawy

Okładka jako wizytówka wydawnictwa

Autor

  • Dorota Piekarczyk Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie https://orcid.org/0000-0002-8859-7897

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0022

Słowa kluczowe

okładka, wydawca, perswazja, wizerunek, paratekst, językoznawstwo, semiotyka

Abstrakt

Wychodząc od przyczyn wzrostu zainteresowania okładkami i ich roli w społecznym obiegu informacji o książce, autorka skupia się na jednym, wspominanym dotąd tylko, temacie – funkcji okładki w tworzeniu wizerunku wydawnictwa. Autorka, korzystając z metodologii językoznawczej i semiotycznej, pokazuje i analizuje te elementy okładki, które dają wydawcy największe możliwości kształtowania wizerunku instytucji, jaką reprezentuje. Analizy pokazują, że do elementów tych należą: cały projekt typograficzny okładki, nazwa i logo wydawnictwa oraz parateksty, takie jak: opis handlowy książki, nota o autorze, recenzje i opis serii. Autorka koncentruje się na strukturze poszczególnych znaków, mechanizmach i środkach językowych, zwłaszcza perswazyjnych, które pozwalają budować wiarygodność i rzetelność wydawnictwa, wzbudzać w odbiorcach zaufanie i szacunek do instytucji.

Biogram autora

Dorota Piekarczyk - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

dr hab. w dyscyplinie językoznawstwa, profesor w Katedrze Semantyki, Pragmatyki i Teorii Języka na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Naukowe zainteresowania badaczki skupiają się wokół zagadnień współczesnej polszczyzny, zajmują ją zwłaszcza związki między językiem a myśleniem i innymi procesami poznawczymi. Obszarem szczególnego zainteresowania jest współczesna semantyka, przede wszystkim w kontekście koncepcji językowego obrazu świata, ale też problematyka tekstologiczna, w tym edytorska, oraz zagadnienia z zakresu pragmatyki.

Bibliografia

Biały A., 2008, Formy opraw książkowych – dotyk skórzanej okładki czy wirtualna prezentacja, w: Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik. Materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Uniwersytetu Szczecińskiego, Międzyzdroje 20–22 września 2007 r., red. J. Gaziński, Szczecin.

Bierkowki T., Repucho E., 2017, Co mówią okładki? O jakości komunikatów wizualnych współczesnych edycji wydawanych przez bibliologów i dla bibliologów, „Studia o Książce i Informacji”, nr 36.

Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.

Genette G., 1987, Seuils, Paris.

Hojka B., 2011, Co można wyczytać z okładek? Rozważania wokół „Tysiąca polskich okładek” Aleksandry i Daniela Mizielińskich, „Studia o Książce i Informacji”, nr 30.

Hojka B., 2012, Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komz, Wrocław.

Hussak T., 1972, Reklama i propaganda książki, Warszawa.

Krauz M., 2015, Recenzja z okładki książki naukowej – struktura, treść i funkcje, w: Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk i T. Piekota, Lublin.

Lachman M., 2012, Nie(d)ocenione usługi okładki, w: Stolice i prowincje kultury. Księga Jubileuszowa ofiarowana Profesor Alinie Kowalczykowej, red. J. Brzozowski, M. Skrzypczyk i M. Stanisz, Warszawa.

Lalewicz J., 1975, Komunikacja językowa a literatura, Wrocław.

Osuchowska B., 2005, Okładka i obwoluta, w: eadem, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa.

Piekarczyk D., 2020, (Nie) osądzaj książki po okładce. Teksty na okładkach publikacji popularnonaukowych, Lublin.

Rychlewski M., 2013, Książka jako towar. Książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk.

Rypson P., 2011, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Kraków.

Skubalanka T., 1991, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin.

Socha K., 2012, Funkcjonalność, ekonomia i estetyka – podstawowe problemy tworzenia projektu typograficznego książki, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław.

Szajnert D., 2000, Osoba w paratekstach, w: Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, pod red. E. Balcerzan i W. Bolecki, Warszawa.

Szczęśniak K., 2011, Okładka i obwoluta książki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 2.

Świtała M., 2005, Zachowanie konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
PIEKARCZYK, Dorota. Okładka jako wizytówka wydawnictwa . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 31–39. [udostępniono 11.12.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Dorota Piekarczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 431
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

okładka, wydawca, perswazja, wizerunek, paratekst, językoznawstwo, semiotyka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa