Okładka jako wizytówka wydawnictwa
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2024.0022Słowa kluczowe
okładka, wydawca, perswazja, wizerunek, paratekst, językoznawstwo, semiotykaAbstrakt
Wychodząc od przyczyn wzrostu zainteresowania okładkami i ich roli w społecznym obiegu informacji o książce, autorka skupia się na jednym, wspominanym dotąd tylko, temacie – funkcji okładki w tworzeniu wizerunku wydawnictwa. Autorka, korzystając z metodologii językoznawczej i semiotycznej, pokazuje i analizuje te elementy okładki, które dają wydawcy największe możliwości kształtowania wizerunku instytucji, jaką reprezentuje. Analizy pokazują, że do elementów tych należą: cały projekt typograficzny okładki, nazwa i logo wydawnictwa oraz parateksty, takie jak: opis handlowy książki, nota o autorze, recenzje i opis serii. Autorka koncentruje się na strukturze poszczególnych znaków, mechanizmach i środkach językowych, zwłaszcza perswazyjnych, które pozwalają budować wiarygodność i rzetelność wydawnictwa, wzbudzać w odbiorcach zaufanie i szacunek do instytucji.
Bibliografia
Biały A., 2008, Formy opraw książkowych – dotyk skórzanej okładki czy wirtualna prezentacja, w: Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik. Materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Uniwersytetu Szczecińskiego, Międzyzdroje 20–22 września 2007 r., red. J. Gaziński, Szczecin.
Bierkowki T., Repucho E., 2017, Co mówią okładki? O jakości komunikatów wizualnych współczesnych edycji wydawanych przez bibliologów i dla bibliologów, „Studia o Książce i Informacji”, nr 36.
Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.
Genette G., 1987, Seuils, Paris.
Hojka B., 2011, Co można wyczytać z okładek? Rozważania wokół „Tysiąca polskich okładek” Aleksandry i Daniela Mizielińskich, „Studia o Książce i Informacji”, nr 30.
Hojka B., 2012, Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komz, Wrocław.
Hussak T., 1972, Reklama i propaganda książki, Warszawa.
Krauz M., 2015, Recenzja z okładki książki naukowej – struktura, treść i funkcje, w: Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk i T. Piekota, Lublin.
Lachman M., 2012, Nie(d)ocenione usługi okładki, w: Stolice i prowincje kultury. Księga Jubileuszowa ofiarowana Profesor Alinie Kowalczykowej, red. J. Brzozowski, M. Skrzypczyk i M. Stanisz, Warszawa.
Lalewicz J., 1975, Komunikacja językowa a literatura, Wrocław.
Osuchowska B., 2005, Okładka i obwoluta, w: eadem, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa.
Piekarczyk D., 2020, (Nie) osądzaj książki po okładce. Teksty na okładkach publikacji popularnonaukowych, Lublin.
Rychlewski M., 2013, Książka jako towar. Książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk.
Rypson P., 2011, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Kraków.
Skubalanka T., 1991, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin.
Socha K., 2012, Funkcjonalność, ekonomia i estetyka – podstawowe problemy tworzenia projektu typograficznego książki, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław.
Szajnert D., 2000, Osoba w paratekstach, w: Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, pod red. E. Balcerzan i W. Bolecki, Warszawa.
Szczęśniak K., 2011, Okładka i obwoluta książki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 2.
Świtała M., 2005, Zachowanie konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dorota Piekarczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 146
Liczba cytowań: 0