Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Współczesny „obraz tekstowy” i „obraz tekstu”. Znaczenie oraz funkcje okładki
  • Strona domowa
  • /
  • Współczesny „obraz tekstowy” i „obraz tekstu”. Znaczenie oraz funkcje okładki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły i rozprawy

Współczesny „obraz tekstowy” i „obraz tekstu”. Znaczenie oraz funkcje okładki

Autor

  • Anna Folta-Rusin Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0003-1883-1876

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0021

Słowa kluczowe

reprezentacja, interpretacja wizualna, relacje międzyobrazowe, paratekst, parergon, medium wtórne

Abstrakt

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad możemy obserwować wzrost zainteresowania zarówno tematyką projektowania, jak i własnościami frontalnej części oprawy. Jest to spowodowane m.in. zmianą formy tekstów krytycznych publikowanych w środkach masowego przekazu oraz działalnością niektórych wydawnictw, które zaczęły tematyzować proces projektowania książek w ramach publikowanych serii, a także omawiać go w trakcie kampanii promocyjnych. Prezentowany artykuł stanowi przede wszystkim próbę wyodrębnienia perswazyjnych własności sfery paratekstowej (teksty i obrazy umieszczone w zwierciadle oprawy), które choć zwykle bywają pomijane w procesie literaturoznawczej interpretacji jako właściwości suplementarne, to od dawna stanowią – w obrębie gatunku recenzji, eseju i felietonu krytycznego – ważny składnik interpretacji aksjologicznej. Autorka odróżnia również tę sferę książki od tradycyjnej reklamy. Przy czym funkcja reklamowa okładki, chociaż jest w tym ujęciu uwzględniana, w przypadku okładek utworów literackich nie wydaje się funkcją priorytetową. Znacznie częściej okładkowe przedstawienie tekstu literackiego przyjmuje formę parodii reklamy, by zadrwić, podważyć, zdyskredytować ten gatunek. Z tej przyczyny wartości euforyczne ewokowane przez zwyczajne reklamy przybierają tutaj postać pokraczną, zdeformowaną, tak że można mówić o ich dysforycznym charakterze. Analizując współczesne okładki, autorka wykorzystuje ustalenia i terminologię stworzoną przez Gérarda Genette’a i Jacques’a Derridę odnoszącą się do opisu i specyfikacji sfery paratekstowej, a także interpretacje obrazów autorstwa Rolanda Barthes’a.

Biogram autora

Anna Folta-Rusin - Uniwersytet Jagielloński

dr, literaturoznawczyni, komparatystka, pracuje w Zakładzie Lingwistyki Komputerowej w Instytucie Studiów Informacyjnych WZKiS Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka monografii Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji (2020), współredaktorka (wraz z A. Hejmejem) tomu „Drobiny, odpryski, resztki"... Formy diafaniczne (2024). Publikowała m.in. w „Ruchu Literackim”, „Tekstualiach”, „Śląskich Studiach Polonistycznych”. Jej zainteresowania naukowe sytuują się na granicy dyscyplin badających znaczenie słów i nauk o obrazie.

Bibliografia

Atwood M., 2021, O pisaniu, przeł. A. Pokojska, Kraków.

Barthes R., 2002, Arcimboldo ou Rhétoriqueur et magicien, w: idem, Oeuvres complètes, vol. 5, Paris.

Barthes R., 1985, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.

Barthes R., 2008, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.

Bayard P., 2007, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa.

Dębowski P., Jeśli romans, to musi być dziewczyna i kwiat, rozm. przepr. S. Frąckiewicz, https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/3196/jesli-romans-to-musi-byc-dziewczyna-i-kwiat (dostęp: 20.04.2024).

Detjen K., 2018, Światy zewnętrzne. O projektowaniu okładek, przeł. P. Piszczatowski, Warszawa.

Derrida J., 2003, Prawda w malarstwie, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk.

Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.

Dziadek A., 2006, Roland Barthes – lektury obrazów, w: idem, Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne, Katowice.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski i J. Trzynadlowski, Kraków.

Folta-Rusin A., 2020, Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji, Kraków.

Chamier-Gliszczyński W., 2020, Portrecista psów, Wołowiec.

Didi-Huberman G., 2011, Sztuka jako renesans i nieśmiertelność człowieka idealnego, w: idem, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzezicka, Gdańsk.

Genette G., 2014, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Gdańsk.

Houston K., 2017, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków.

Jarecka D., 24.12.2012, Dobre książki mamy. Czas na lepszy design, https://wyborcza.pl/7,75410,13101322,dobre-ksiazki-mamy-czas-na-lepszy-design.html (dostęp: 20.04.2024).

Jarecka D., 02.11.2011, Rewolucja okładkowa, https://wyborcza.pl/7,75410,9038266,rewolucja-okladkowa.html (dostęp: 20.04.2024).

Kostkiewiczowa T., 2008, Tytuł, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław.

Książka po okładce. O współczesnym polskim projektowaniu okładek książkowych, 2021, red. i oprac. P. Mogilnicki, Kraków.

Łotman J. M., 1969, O znaczeniach we wtórnych systemach modelujących, przeł. J. Faryno, „Pamiętnik Literacki”, nr 60, z. 1.

Mitchell W. T., 2017, Metapictures, w: Sztuka w sztuce. Art in Art, red. D. Jałowik, M. Kozioł i A. M. Potocka, Kraków.

Markowski M. P., 2012, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski i R. Nycz, Kraków.

Masłowska D., 2005, Paw królowej, il. M. Sieńczyk, Warszawa.

Miklós P., 1987, Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego, Warszawa.

Prawy, 2008, w: K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, Warszawa.

Shuty S., 2002, Cukier w normie, Kraków.

Shuty S., Blok, il. M. Maciejowski, linkowanie M. Pisarski, red. P. Marecki (2003, reedycja 2019), https://techsty.art.pl/Blok/ (dostęp: 23.04.2024).

Wicha M., 2017, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
FOLTA-RUSIN, Anna. Współczesny „obraz tekstowy” i „obraz tekstu”. Znaczenie oraz funkcje okładki . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 21–30. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna Folta-Rusin

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 300
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

reprezentacja, interpretacja wizualna, relacje międzyobrazowe, paratekst, parergon, medium wtórne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa