Retoryka oprawy. Kilka dotknięć i spojrzeń na całokształt
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2024.0020Słowa kluczowe
oprawa, okładka, retoryczność, style retoryczne, akty mowy, antropologia pisma, antropologia obrazu, performans, faktura, wizualność, parametry wizualne, akt wizualny, percepcjaAbstrakt
Retoryka oprawy wydaje się pojęciem ambiwalentnym, a na pewno odległym od tradycyjnego myślenia o tym materialnym składniku książki. Powszechnie stosowany termin „okładka” sprowadza oprawę do jednego wymiaru, redukuje jej przestrzenną złożoność, przesuwa ją w pobliże plakatu. Potrzeba nowego określenia retoryczności oprawy rodzi się ze spostrzeżenia niepełności ujęć dotychczasowych, pomijających całość oddziaływania w środowisku kulturowym. Współczesne teorie percepcji i emocji, neuropsychologia i psychiatria, kognitywistyka mogą tu być źródłem inspiracji, choć doraźnie wystarczy zakorzenienie refleksji w antropologii obrazu, rzeźby, sztuk widowiskowych i performansu. W tym kontekście należy zmierzać w kierunku ujęcia, w którym oprawa jest konstruktem znakowym, semantycznym, ideologicznym, obrazowo-figuralnym i retorycznym (językowym), a jednocześnie dynamicznym, relacyjnym, performującym, staje się aktem wizualnym. Skoro oprawy nie można ograniczać do obrazu i obrazowości, a tym bardziej do graficznych reprezentacji werbalnych jej składników, skoro i materialność rzutuje na jej percepcję, która kształtuje się jako migotliwy wynik indywidualnej lub kolektywnej symbolizacji, można ją zdefiniować jako wizualno-werbalno-fakturalną figurę retoryczną – kompozycję ustanawiającą specyficzny typ otwartej relacji komunikacyjnej, której kontekst stanowi zarówno treść (tekst) książki, jak i otoczenie socjo-historyczno-kulturowe, a proces odbioru jest uwarunkowany osobowością czytelnika.
Bibliografia
Ambrose G., Harris P., 2008, Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, tłum. J. Jagiełło i U. Kowalczyk, Warszawa.
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, 2003, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel i R. Sulima, red. i wstęp G. Godlewski, Warszawa.
Austin J. L., 1993, Jak działać słowami, w: idem, Mówienie i poznanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa.
Barański J., 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków.
Barthes R., 1985, Retoryka obrazu, tłum. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.
Belting H., 2012, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków.
Berger J., 2008, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa.
Bieńkowska B., 2005, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa.
Bierkowski T., 2008, O typografii, Gdańsk.
Bierkowski T., Repucho E., 2017, Co mówią okładki? O jakości komunikatów wizualnych współczesnych edycji wydawanych przez bibliologów i dla bibliologów, „Studia o Książce i Informacji”, nr 36.
Bieszczad L., 2013, Wstęp, w: Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Kraków.
Bobiński W., 2015, Przygody człowieka patrzącego. Ponowoczesna teoria obrazu a szkolne praktyki interpretacyjne, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch i M. Rusek, Kraków.
Boehm G., 2014, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, red. D. Kołacka, tłum. M. Łukasiewicz i A. Pieczyńska-Sulik, Kraków.
Bonsiepe G., 1985, Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.
Borowicz S., 2015, Demon interpretacji. Obraz jako tekst ikoniczny w studiach filologicznych, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch i M. Rusek, Kraków.
Bruner E. M., 2011, Przeżycie i jego ekspresje, w: Antropologia doświadczenia, z epilogiem C. Geertza, red. V. W. Turner, E. M. Bruner, tłum. E. Klekot i A. Szczurek, Kraków.
Crane W., 2018, O zdobnictwie książek dawnych i nowych, red. nauk. i wstęp K. Krzak-Weiss, tłum. A. Chłoń et al., Kraków.
Dant T., 2007, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Wartości, działania, style życia, przekład zred. i popr. J. Barański, Kraków.
Debray R., 2010, Wprowadzenie do mediologii, tłum. A. Kapciak, Warszawa.
Detjen K., 2018, Światy zewnętrzne. O projektowaniu okładek, tłum. P. Piszczatowski, Kraków.
Encyklopedia książki, 2017, t. 1–2, red. A. Żbikowska-Migoń i M. Skalska-Zlat, Wrocław.
Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. A. Birkenmajer et al., Wrocław.
Felici J., 2006, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przedm. F. Romano, tłum. M. Kotwicki i P. Biłda, Gdańsk.
Fischer O., 2006, Dowody na ikoniczność w języku, tłum. M. Majewska, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków.
Fischer-Lichte E., 2008, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków.
Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, 2007, red. W. Godzic i M. Żakowski, Warszawa.
Gill E., 2016, Esej o typografii, tłum. M. Komorowska, Kraków.
Głombiowski K., 1980, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław.
Godlewski G., 2010, Antropologia pisma: nowe obszary, w: Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. Ph. Artières i P. Rodak, Warszawa.
Godlewski G., 2008, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa.
Górski J., 2020, Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, wyd. 2, Kraków.
Hojka B., 2012, Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław.
Houston K., 2017, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, tłum. P. Lipszyc, Kraków.
Introligatorzy i ich klienci, 2017, red. A. Wagner, Toruń.
Johnson A. W., 1985, The Practical Guide to Craft Bookbinding, London.
Kaczmarczyk K., 2017, O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych, w: Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. nauk. K. Kaczmarczyk, Kraków.
Kampka A., 2011, Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae”, nr 1 (25): Retoryka i sztuka.
Kapferer B., 2011, Performans a strukturalizacja znaczenia i doświadczenia, w: Antropologia doświadczenia, z epilogiem C. Geertza, red. V. W. Turner, E. M. Bruner, tłum. E. Klekot i A. Szczurek, Kraków.
Karpowicz A., 2010, Wizualność logosfery. Relacja słowo – obraz w literaturze i sztuce awangardowej, w: Almanach antropologiczny. Communicare, t. 3: Słowo/obraz, red. A. Mencwel et al., oprac. I. Kurz i A. Karpowicz, Warszawa.
Kawka M., 2016, Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza?, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 59, nr 2.
Kordys J., 2006, Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna. Szkice z pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Kraków.
Koziak-Podsiadło M., 2020, Wzornik tłoków introligatorskich Wzorcowego Warsztatu Introligatorskiego dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie, Kraków.
Kurz I., 2012, Wobec obrazu – wobec świata. Projekt antropologii kultury wizualnej, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska i Ł. Zaremba, wstęp I. Kurz, Warszawa.
Kurz I., 2012, Wobec obrazu – wobec świata. Projekt antropologii kultury wizualnej, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska i Ł. Zaremba, wstęp I. Kurz, Warszawa.
Kwiatkowska E., 2020, Energia obrazu. Źródła i konteksty zwrotu ikonicznego, Kraków.
Lenart B., 1928, Piękna książka jako zespół czynników materialnych, papieru, czcionek, ilustracyj światłokowych, druku i oprawy, Wilno.
Leśniak A., 2013, Ikonofilia. Francuska semiologia pikturalna i obrazy, Warszawa.
Lewiński P. H., 1999. Retoryka reklamy, Wrocław.
Llop R., 2021, System graficzny w projektowaniu okładek książek. W poszukiwaniu języka parametrów, tłum. N. Pluta, Kraków.
Ludzie w świecie przedmiotów, przedmioty w świecie ludzi. Antrolpologia wobec rzeczy, 2016, red. A. Rybus i M. W. Kornobis, Warszawa.
Łukaszewicz-Alcaraz A., 2013, Obraz – akt wizualny, w: Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Kraków.
McLuhan M., 2004, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa.
Merleau-Ponty M., 2001, Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, posłowie J. Migasiński, Warszawa.
Merleau-Ponty M., 1996, Oko i umysł, tłum. S. Cichowicz, w: idem, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wybór i oprac., wstęp S. Cichowicz, Gdańsk.
Mitchell M., Wightman S., 2012, Typografia książki. Podręcznik projektanta, tłum. D. Dziewońska, Kraków.
Mitchell W. J. T., 2015, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłość obrazów, tłum. Ł. Zaremba, Warszawa.
Mrowczyk J., 2008, Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk.
Norman D. A., 2015, Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie, tłum. D. Skalska-Stefańska, Warszawa.
O miejsce książki w historii sztuki, 2015, red. A. Gronek, Kraków.
Olson D. R., 2010, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, tłum. M. Rakoczy, wstęp i red. nauk. G. Godlewski, Warszawa.
Pokorzyńska E., Pronobis-Brzezińska M., Wagner A., 2023, Leksykon oprawoznawczy, Bydgoszcz.
Porębski M., 1972, Ikonosfera, Warszawa.
Reuss R., 2017, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, tłum. P. Piszczatowski, Kraków.
Rose G., 2010, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa.
Rusinek M., 2012, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk.
Searle R., 1987, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa.
Smyk K., 2020, Obrzęd jako tekst kultury. Przykład Bożego Ciała w Spycimierzu, Lublin.
Socha K., 2012, Podstawowe problemy tworzenia projektu typograficznego książki, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław.
Speidel K., 2017, Jak pojedyncze obrazy opowiadają historie? Krytyczne wprowadzenie do problematyki obrazów narracyjnych i narracji ikonicznej, w: Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. nauk. K. Kaczmarczyk, Kraków.
Straus J., 2021, Teraz okładka!, t. 1–2, Warszawa.
Strzemiński W., 1974, Teoria widzenia, przedm. J. Przyboś, wyd. 3, Kraków.
Szczęśniak K., 2011, Okładka i obwoluta książki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 2 (7).
Tedesco T. J., Clossey D., Hershey J.-M., 2008, Procesy introligatorskie i wykończeniowe współczesnej poligrafii, współpraca M. Anson et al., tłum. J. Hamerliński, Warszawa.
Tidcombe M., 2004, Women Bookbinders in Britain before the First World War, w: Eloquent Witnesses. Bookbrinding and Their History, ed. M. M. Foot, London.
Tomaszewski A., 2011, Architektura książki dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa.
Tomaszewski J., 2018, Oprawa książkowa w Polsce 1450–1600. Studium tegumentologiczno-ikonograficzne, Warszawa.
Trzynadlowski J., 1976, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa.
Wachowski J., 2013, O performatywności sztuk performatywnych, w: Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Kraków.
Wzrokocentryzm, wizualność, wizualizacja we współczesnej kulturze, 2017, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, D. Smołucha, Kraków.
Zbierski T., 1978, Semiotyka książki, Wrocław.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Jan A. Choroszy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 41
Liczba cytowań: 0