Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Retoryka oprawy. Kilka dotknięć i spojrzeń na całokształt
  • Strona domowa
  • /
  • Retoryka oprawy. Kilka dotknięć i spojrzeń na całokształt
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły i rozprawy

Retoryka oprawy. Kilka dotknięć i spojrzeń na całokształt

Autor

  • Jan A. Choroszy Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-0447-9277

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0020

Słowa kluczowe

oprawa, okładka, retoryczność, style retoryczne, akty mowy, antropologia pisma, antropologia obrazu, performans, faktura, wizualność, parametry wizualne, akt wizualny, percepcja

Abstrakt

Retoryka oprawy wydaje się pojęciem ambiwalentnym, a na pewno odległym od tradycyjnego myślenia o tym materialnym składniku książki. Powszechnie stosowany termin „okładka” sprowadza oprawę do jednego wymiaru, redukuje jej przestrzenną złożoność, przesuwa ją w pobliże plakatu. Potrzeba nowego określenia retoryczności oprawy rodzi się ze spostrzeżenia niepełności ujęć dotychczasowych, pomijających całość oddziaływania w środowisku kulturowym. Współczesne teorie percepcji i emocji, neuropsychologia i psychiatria, kognitywistyka mogą tu być źródłem inspiracji, choć doraźnie wystarczy zakorzenienie refleksji w antropologii obrazu, rzeźby, sztuk widowiskowych i performansu. W tym kontekście należy zmierzać w kierunku ujęcia, w którym oprawa jest konstruktem znakowym, semantycznym, ideologicznym, obrazowo-figuralnym i retorycznym (językowym), a jednocześnie dynamicznym, relacyjnym, performującym, staje się aktem wizualnym. Skoro oprawy nie można ograniczać do obrazu i obrazowości, a tym bardziej do graficznych reprezentacji werbalnych jej składników, skoro i materialność rzutuje na jej percepcję, która kształtuje się jako migotliwy wynik indywidualnej lub kolektywnej symbolizacji, można ją zdefiniować jako wizualno-werbalno-fakturalną figurę retoryczną – kompozycję ustanawiającą specyficzny typ otwartej relacji komunikacyjnej, której kontekst stanowi zarówno treść (tekst) książki, jak i otoczenie socjo-historyczno-kulturowe, a proces odbioru jest uwarunkowany osobowością czytelnika.

Biogram autora

Jan A. Choroszy - Uniwersytet Wrocławski

dr hab., profesor Uniwersytetu Wrocławskiego zatrudniony w Instytucie Filologii Polskiej, kierownik Zakładu Edytorstwa i Pracowni Badań nad Spuścizną Stanisława Vincenza. Zorganizował i koordynuje proces kształcenia w ramach specjalności edytorskiej na kierunku filologia polska oraz kultura i praktyka tekstu. Prowadzi i stymuluje badania nad twórczością Stanisława Vincenza (m.in. jako redaktor serii „Biblioteka Vincenzowska” i promotor prac dyplomowych), zajmuje się również naukową refleksją nad obecnością tekstów świętych (a zwłaszcza Modlitwy Pańskiej) w różnych przestrzeniach kultury. Przez trzy dekady był czynnym wydawcą (Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Agencja Wydawnicza a linea, Wydawnictwo Warstwy). Ostatnio opublikował Stanisława Vincenza Na wysokiej połoninie (wybór opowieści) w serii „Biblioteka Narodowa”.

Bibliografia

Ambrose G., Harris P., 2008, Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, tłum. J. Jagiełło i U. Kowalczyk, Warszawa.

Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, 2003, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel i R. Sulima, red. i wstęp G. Godlewski, Warszawa.

Austin J. L., 1993, Jak działać słowami, w: idem, Mówienie i poznanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa.

Barański J., 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków.

Barthes R., 1985, Retoryka obrazu, tłum. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.

Belting H., 2012, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków.

Berger J., 2008, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa.

Bieńkowska B., 2005, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa.

Bierkowski T., 2008, O typografii, Gdańsk.

Bierkowski T., Repucho E., 2017, Co mówią okładki? O jakości komunikatów wizualnych współczesnych edycji wydawanych przez bibliologów i dla bibliologów, „Studia o Książce i Informacji”, nr 36.

Bieszczad L., 2013, Wstęp, w: Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Kraków.

Bobiński W., 2015, Przygody człowieka patrzącego. Ponowoczesna teoria obrazu a szkolne praktyki interpretacyjne, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch i M. Rusek, Kraków.

Boehm G., 2014, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, red. D. Kołacka, tłum. M. Łukasiewicz i A. Pieczyńska-Sulik, Kraków.

Bonsiepe G., 1985, Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.

Borowicz S., 2015, Demon interpretacji. Obraz jako tekst ikoniczny w studiach filologicznych, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch i M. Rusek, Kraków.

Bruner E. M., 2011, Przeżycie i jego ekspresje, w: Antropologia doświadczenia, z epilogiem C. Geertza, red. V. W. Turner, E. M. Bruner, tłum. E. Klekot i A. Szczurek, Kraków.

Crane W., 2018, O zdobnictwie książek dawnych i nowych, red. nauk. i wstęp K. Krzak-Weiss, tłum. A. Chłoń et al., Kraków.

Dant T., 2007, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Wartości, działania, style życia, przekład zred. i popr. J. Barański, Kraków.

Debray R., 2010, Wprowadzenie do mediologii, tłum. A. Kapciak, Warszawa.

Detjen K., 2018, Światy zewnętrzne. O projektowaniu okładek, tłum. P. Piszczatowski, Kraków.

Encyklopedia książki, 2017, t. 1–2, red. A. Żbikowska-Migoń i M. Skalska-Zlat, Wrocław.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. A. Birkenmajer et al., Wrocław.

Felici J., 2006, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przedm. F. Romano, tłum. M. Kotwicki i P. Biłda, Gdańsk.

Fischer O., 2006, Dowody na ikoniczność w języku, tłum. M. Majewska, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków.

Fischer-Lichte E., 2008, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków.

Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, 2007, red. W. Godzic i M. Żakowski, Warszawa.

Gill E., 2016, Esej o typografii, tłum. M. Komorowska, Kraków.

Głombiowski K., 1980, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław.

Godlewski G., 2010, Antropologia pisma: nowe obszary, w: Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. Ph. Artières i P. Rodak, Warszawa.

Godlewski G., 2008, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa.

Górski J., 2020, Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, wyd. 2, Kraków.

Hojka B., 2012, Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław.

Houston K., 2017, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, tłum. P. Lipszyc, Kraków.

Introligatorzy i ich klienci, 2017, red. A. Wagner, Toruń.

Johnson A. W., 1985, The Practical Guide to Craft Bookbinding, London.

Kaczmarczyk K., 2017, O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych, w: Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. nauk. K. Kaczmarczyk, Kraków.

Kampka A., 2011, Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae”, nr 1 (25): Retoryka i sztuka.

Kapferer B., 2011, Performans a strukturalizacja znaczenia i doświadczenia, w: Antropologia doświadczenia, z epilogiem C. Geertza, red. V. W. Turner, E. M. Bruner, tłum. E. Klekot i A. Szczurek, Kraków.

Karpowicz A., 2010, Wizualność logosfery. Relacja słowo – obraz w literaturze i sztuce awangardowej, w: Almanach antropologiczny. Communicare, t. 3: Słowo/obraz, red. A. Mencwel et al., oprac. I. Kurz i A. Karpowicz, Warszawa.

Kawka M., 2016, Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza?, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 59, nr 2.

Kordys J., 2006, Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna. Szkice z pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Kraków.

Koziak-Podsiadło M., 2020, Wzornik tłoków introligatorskich Wzorcowego Warsztatu Introligatorskiego dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie, Kraków.

Kurz I., 2012, Wobec obrazu – wobec świata. Projekt antropologii kultury wizualnej, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska i Ł. Zaremba, wstęp I. Kurz, Warszawa.

Kurz I., 2012, Wobec obrazu – wobec świata. Projekt antropologii kultury wizualnej, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska i Ł. Zaremba, wstęp I. Kurz, Warszawa.

Kwiatkowska E., 2020, Energia obrazu. Źródła i konteksty zwrotu ikonicznego, Kraków.

Lenart B., 1928, Piękna książka jako zespół czynników materialnych, papieru, czcionek, ilustracyj światłokowych, druku i oprawy, Wilno.

Leśniak A., 2013, Ikonofilia. Francuska semiologia pikturalna i obrazy, Warszawa.

Lewiński P. H., 1999. Retoryka reklamy, Wrocław.

Llop R., 2021, System graficzny w projektowaniu okładek książek. W poszukiwaniu języka parametrów, tłum. N. Pluta, Kraków.

Ludzie w świecie przedmiotów, przedmioty w świecie ludzi. Antrolpologia wobec rzeczy, 2016, red. A. Rybus i M. W. Kornobis, Warszawa.

Łukaszewicz-Alcaraz A., 2013, Obraz – akt wizualny, w: Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Kraków.

McLuhan M., 2004, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa.

Merleau-Ponty M., 2001, Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, posłowie J. Migasiński, Warszawa.

Merleau-Ponty M., 1996, Oko i umysł, tłum. S. Cichowicz, w: idem, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wybór i oprac., wstęp S. Cichowicz, Gdańsk.

Mitchell M., Wightman S., 2012, Typografia książki. Podręcznik projektanta, tłum. D. Dziewońska, Kraków.

Mitchell W. J. T., 2015, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłość obrazów, tłum. Ł. Zaremba, Warszawa.

Mrowczyk J., 2008, Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk.

Norman D. A., 2015, Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie, tłum. D. Skalska-Stefańska, Warszawa.

O miejsce książki w historii sztuki, 2015, red. A. Gronek, Kraków.

Olson D. R., 2010, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, tłum. M. Rakoczy, wstęp i red. nauk. G. Godlewski, Warszawa.

Pokorzyńska E., Pronobis-Brzezińska M., Wagner A., 2023, Leksykon oprawoznawczy, Bydgoszcz.

Porębski M., 1972, Ikonosfera, Warszawa.

Reuss R., 2017, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, tłum. P. Piszczatowski, Kraków.

Rose G., 2010, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa.

Rusinek M., 2012, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk.

Searle R., 1987, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa.

Smyk K., 2020, Obrzęd jako tekst kultury. Przykład Bożego Ciała w Spycimierzu, Lublin.

Socha K., 2012, Podstawowe problemy tworzenia projektu typograficznego książki, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław.

Speidel K., 2017, Jak pojedyncze obrazy opowiadają historie? Krytyczne wprowadzenie do problematyki obrazów narracyjnych i narracji ikonicznej, w: Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. nauk. K. Kaczmarczyk, Kraków.

Straus J., 2021, Teraz okładka!, t. 1–2, Warszawa.

Strzemiński W., 1974, Teoria widzenia, przedm. J. Przyboś, wyd. 3, Kraków.

Szczęśniak K., 2011, Okładka i obwoluta książki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 2 (7).

Tedesco T. J., Clossey D., Hershey J.-M., 2008, Procesy introligatorskie i wykończeniowe współczesnej poligrafii, współpraca M. Anson et al., tłum. J. Hamerliński, Warszawa.

Tidcombe M., 2004, Women Bookbinders in Britain before the First World War, w: Eloquent Witnesses. Bookbrinding and Their History, ed. M. M. Foot, London.

Tomaszewski A., 2011, Architektura książki dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa.

Tomaszewski J., 2018, Oprawa książkowa w Polsce 1450–1600. Studium tegumentologiczno-ikonograficzne, Warszawa.

Trzynadlowski J., 1976, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa.

Wachowski J., 2013, O performatywności sztuk performatywnych, w: Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Kraków.

Wzrokocentryzm, wizualność, wizualizacja we współczesnej kulturze, 2017, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, D. Smołucha, Kraków.

Zbierski T., 1978, Semiotyka książki, Wrocław.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
CHOROSZY, Jan A. Retoryka oprawy. Kilka dotknięć i spojrzeń na całokształt . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 9–19. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Jan A. Choroszy

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 295
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

oprawa, okładka, retoryczność, style retoryczne, akty mowy, antropologia pisma, antropologia obrazu, performans, faktura, wizualność, parametry wizualne, akt wizualny, percepcja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa