Leona Getza utrwalanie codzienności (ze szczególnym uwzględnieniem albumu „Dąbie 1918–9”)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2024.0005Słowa kluczowe
dziennik, memuar, rysownik, bitwa o Lwów, wojna polsko-ukraińska, obóz internowania w DąbiuAbstrakt
Artykuł stanowi analizę memuarów płynnie przechodzących w dziennik – a w szczególności specyficznego rysownika o cechach diariusza i wspomnienia – autorstwa ukraińskiego malarza i grafika Leona Getza. Oba memuary stanowią bezcenne źródło wiedzy na temat losów artysty. Ponadto dają wgląd w bliską mu formę (także materialną) utrwalania codzienności. Getz w obu memuarach narrację słowną łączył z dokumentami, zdjęciami i rysunkami wykomponowanymi w tekst. Wymienione dokumenty osobiste stanowią niezbędny kontekst do przedstawienia szczególnego dzieła Getza, jakim jest album Dąbie 1918–9. Składają się nań rysunki – portrety ludzi, sceny rodzajowe i szkice zagospodarowania przestrzeni – opatrzone datami dziennymi, podpisami autora, krótkimi notatkami i/lub wpisami portretowanych osób. Zostały wykonane „na różnych przypadkowych papierach” podczas pobytu artysty w obozie internowania w Dąbiu, do którego trafił w 1919 roku. Po wyjściu z obozu Getz zebrał rysunki, nakleił je na kartony i przygotował dla nich „futerał oprawny w płótno”. Praca ta, zasadniczo rzecz ujmując, jest rysownikiem. Daty dzienne i zapiski towarzyszące rysunkom nadają jednak rysownikowi cechy dziennika i świadczą o celu, jaki przyświecał autorowi, a jakim było utrwalenie opresyjnej codzienności obozu. Opracowanie całości post factum zbliża natomiast rysownik do wycyzelowanego wspomnienia i czyni zeń dzieło sztuki. Między rysownikiem, dziennikiem a memuarem; między przypadkowym papierem a zdobną oprawą – na takim pograniczu sytuuje się charakterystyczna dla Getza forma „zapisywania” świata, także świata wojny, w tym przypadku polsko-ukraińskiej w latach 1918–1919.
Bibliografia
AHUBCJ, jednostka nie ma sygnatury, L. Gec, Dombie 1918–9 [Dąbie 1918–9].
AHUBCJ, jednostka nie ma sygnatury, Lew Gec, [spomyny], t. 1.
AIPN-Kr, IPN-Kr 010/10948, t. 1.
AIPN-Kr, IPN-Kr 010/10948, t. 2.
AIPN-Kr, IPN-Kr 010/10948, t. 4.
bz, 1966, [b.t.], „Echo Krakowa”, nr 163 (6511) z 13 lipca.
Dawne dziedzińce i podwórza Krakowa w rysunkach Leona Getza, 1958, wstęp i objaśnienia J. Dobrzycki, Kraków.
Eo, 1966, 446 rysunków prof. L. Getza darem dla Krakowa, „Gazeta Krakowska”, nr 164 (5721) z 13 lipca.
Filar T., 2004, U stóp krakowskiego Wawelu. Społeczność ukraińska w Krakowie w latach 1918–1939, Kraków.
Freud Z., 2007, Żałoba i melancholia, w: idem, Psychologia nieświadomości, tłum. R. Reszke, Warszawa.
Gach I., 2016, Oliwec i ugol żyły w jogo rukach, „Zbrucz”, 4 lutego, https://zbruc.eu/node/47215 (dostęp: 1.12.2022).
Gec L., 1957, Istorija muzeju „Łemkiwszczyna” u Sjanoci, „Nasze Słowo”, nr 13 (33) z 31 marca.
Gec L.-O., Kryżaniwskyj B.W., 2021, Antologija strileckoji tworczosty [Antologia strzeleckiej twórczości], red. I. Gach, Czewonohrad.
Jaśkiewicz B., 1972, Działalność artystyczno-malarska i muzealna Leon Getza ze szczególnym uwzględnieniem Ziemi Sanockiej, „Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku”, nr 15.
Karpus Z., 1991, Jeńcy i internowani rosyjscy i ukraińscy w Polsce w latach 1918–1924, Toruń.
Kawżun P., 1939 [1938], Gec, ANUM, Lviv.
Kępiński A., 1974, Melancholia, Warszawa.
Klein M., 1992, Żałoba i jej związek ze stanami maniakalno-depresyjnymi, tłum. A. Czownicka, w: Depresja. Ujęcie psychoanalityczne, red. K. Walewska u J. Pawlik, Warszawa.
Klimecki M., 2000, Polsko-ukraińska wojna o Lwów i Galicję Wschodnią 1918–1919, Warszawa.
Kozłowski M., 1990, Między Sanem a Zbruczem. Walki o Lwów i Galicję Wschodnią 1918-1919, Kraków.
Kristeva J., 2007, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowski i R. Ryziński, wstęp M. P. Markowski, Kraków.
Leon Getz. Katalog wystawy. Sanok lipiec 1981, 1981, oprac. W. Banach, wstęp J. i W. Banachowie, red. E. Zając, Sanok.
Leon Getz. Katalog zbiorów. Sztuka XX wieku, 2004, oprac. W. Banach, współpraca J. Szymbara, Sanok.
Markowski D. K., 2019, Dwa powstania. Bitwa o Lwów 1918, Kraków.
Mick Ch., 2016, Lemberg, Lwów, L’viv, 1914–1947: Violence and Ethnicity in a Contested City, West Lafayette.
PAP, 1966, Piękny dar prof. L. Getza dla Muzeum w Krakowie, „Trybuna Ludu”, nr 193 (6302) z 15 lipca.
Pawło Kowżun (1896–1939). Żyttja ta tworczist. Katałoh wystawky, 1991, oprac. W. Susak, R. Fygol, Lwiw.
Superson-Haładyj M., 2008, Leon Getz (1896–1971) w aktach bezpieki, „Krzysztofory: zeszyty naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, t. 26.
Wystawa obrazów i rzeźby w Sanoku. Maj 1930 r., 1930, Sanok.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jagoda Wierzejska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 28
Liczba cytowań: 0