Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego – możliwości i wyzwania
  • Strona domowa
  • /
  • Krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego – możliwości i wyzwania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych /
  4. Artykuły i rozprawy

Krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego – możliwości i wyzwania

Autor

  • Bartłomiej Szleszyński Instytut Badań Literackich PAN https://orcid.org/0000-0002-7758-1662

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.0009

Słowa kluczowe

naukowe edycje cyfrowe, praktyka edytorstwa cyfrowego, Text Encoding Initiative, cyfrowe badania literackie

Abstrakt

W artykule opisano krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego (NEC) w perspektywie refleksji nad edytorstwem tradycyjnym traktującym działania z tej dziedziny jako istotny element badań literackich. NEC zostało przedstawione jako ewolucyjne rozwinięcie edytorstwa tradycyjnego, korzystające z jego osiągnięć, ale oferujące liczne nowe możliwości w obszarze traktowania edycji także jako zbioru danych oraz narzędzi dla badaczy literatury, oznaczania różnic i odmian wersji, właściwości rękopisu czy tworzenia wielopiętrowego komentarza historycznoliterackiego i edytorskiego. Wychodząc od doświadczeń praktycznych przy tworzeniu naukowych edycji cyfrowych na platformie TEI Panorama (TEI.NPLP.PL), w artykule wskazano też kilka najistotniejszych zagadnień, uwarunkowań i ograniczeń naukowego edytorstwa cyfrowego.

Biogram autora

Bartłomiej Szleszyński - Instytut Badań Literackich PAN

dr hab., prof. IBL PAN, kierownik zespołu Nowej Panoramy Literatury Polskiej i zastępca kierownika Centrum Humanistyki Cyfrowej ds. edycji. Zajmuje się sposobami publikacji treści naukowych w przestrzeni cyfrowej – naukowymi monografiami cyfrowymi oraz naukowymi edycjami cyfrowymi, a także kwestią danych w literaturoznawstwie cyfrowym. Interesuje się też literaturą i kulturą drugiej połowy XIX wieku (z szerokim uwzględnieniem jej recepcji w kulturze najnowszej i wątków kolonialnych) oraz narracjami wizualnymi (m.in. komiksem) i audiowizualnymi. Autor książek Przymierzanie kontusza. Henryk Rzewuski i Henryk Sienkiewicz – najwybitniejsi twórcy XIX wiecznego nurtu sarmackiego (2007) oraz „Non omnis moriar?” Bolesław Prus, wiek XIX i opowieści współczesne (2019), współredaktor tomów zbiorowych Przerabianie XIX wieku (2011), Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa (2013) oraz Sienkiewicz ponowoczesny (online).

Bibliografia

Base Tag Set for Drama, https://tei-c.org/Vault/P4/doc/html/DR.html (dostęp: 15.03.2023).

About. A Catalog of: Digital Scholarly Editions, v 3.0, snapshot 2008ff by Patrick Sahle, 2008–2011, https://v3.digitale-edition.de/vlet-about.html (dostęp: 15.03.2023).

Burckhardt Source, https://burckhardtsource.org/ (dostęp: 15.03.2023).

Chachulski T., 2019, Edytorstwo jako historia literatury, Warszawa.

Conrad J., 1972, Jądro ciemności, w: idem, Młodość i inne opowiadania, przeł. A. Zagórska, Warszawa.

Dorosz B., Szleszyński B., 2022, Korespondencja Jana Lechonia i Kazimierza i Haliny Wierzyńskich. Naukowa edycja cyfrowa, https://tei.nplp.pl/documents/korespondencja-jana-lechonia-i-kazimierza-wierzynskiego/.

Dorosz B., Szleszyński B., 2022, Korespondencja Mieczysława Grydzewskiego i Kazimierza Wierzyńskiego. Naukowa edycja cyfrowa, http://tei.nplp.pl/documents/korespondencja-mieczyslawa-grydzewskiego-i-kazimierza-wierzynskiego/.

Eve M. P., 2022, The Digital Humanities and Literary Studies, Oxford.

Faustedition, https://faustedition.net/ (dostęp: 15.03.2023).

Grydzewski M., Wierzyńscy K. i H., 2022, Listy, oprac. B. Dorosz przy współpracy P. Kądzieli, Warszawa.

History, TEI: Text Encoding Initiative, https://tei-c.org/about/history/ (dostęp: 15.03.2023).

Kochańska [Szulińska] A., Niciński K., 2016, Cyfrowa edycja listów Lechonia, Wierzyńskiego i Grydzewskiego – założenia projektu i wstępne rozpoznania, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, pod red. M. M. Śliwińskiej.

Korpus Tekstów i Korespondencji Jana Dantyszka, http://dantiscus.al.uw.edu.pl/?menu=call&f=search (dostęp: 15.03.2023).

Lechoń J., Wierzyński K., 2016, Listy 1941–1956, oprac. B. Dorosz przy współpracy P. Kądzieli, Warszawa.

Maryl M. et al., 2021, Digital Scholarly Editions, w: OPERAS-P Deliverable D6.5: Report on the Future of Scholarly Writing in SSH, Zenodo, s. 158–170, https://doi.org/10.5281/zenodo.4922512 (dostęp: 15.03.2023).

Melville Electronic Library – a Critical Archive, https://melville.electroniclibrary.org/ (dostęp: 15.03.2023).

Modes of Digital Editing, https://melville.electroniclibrary.org/modes-of-digital-editing (dostęp: 15.03.2023).

Niciński K., 2019, Obecność przypisu w edycji cyfrowej – rekonesans, „Napis”, nr 25.

Ohge Ch., 2021, Publishing Scholarly Editions: Archives, Computing, and Experience, Cambridge.

Pierazzo E., 2019, What Future for Digital Scholarly Editions? From Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital Humanities”, Vol. 1, s. 209–220, https://doi.org/10.1007/s42803-019-00019-3 (dostęp: 15.03.2023).

Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych, https://rcin.org.pl/dlibra (dostęp: 15.03.2023).

Samuel Beckett: Digital Manuscript Project, https://www.beckettarchive.org/geneticeditions (dostęp: 15.03.2023).

Skamandrycka triada na emigracji. Edycja listów Jana Lechonia, Kazimierza Wierzyńskiego i Mieczysława Grydzewskiego (publikacja książkowa i cyfrowa), kierownik: dr hab., prof. IBL PAN, Beata Dorosz, grant nr 0173/NPRH/H1a/83/2015.

Strzyżewski M., 2020, O szaleństwie edytorów w perspektywie „ratio” i „praxis”, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.

Szleszyński B., 2019, Kilka uwag o intymności kolekcji cyfrowych przy okazji prac nad projektem Sienkiewicz ponowoczesny – laboratorium cyfrowe, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1 (15): Intymistyka a edytorstwo. Do XIX wieku, pod red. A. Markuszewskiej.

Szleszyński B., Niciński K., Kochańska [Szulińska] A., 2015, Jak przekazywać naukową wiedzę w Internecie. (Na marginesach kolekcji PrusPlus w Nowej Panoramie Literatury Polskiej), „Napis”, nr 21.

Szleszyński B., Szulińska A., Rams P., 2020, O specyfice naukowej edycji cyfrowej korespondencji Jana Lechonia i Kazimierza Wierzyńskiego na platformie TEI.NPLP.PL, w: „Chcę wrócić jak emigrant, z podróży dalekiej / Z papieru, martwych liter, żywy do twych rąk…” Życie i twórczość Kazimierza Wierzyńskiego (1894–1969), pod red. B. Dorosz, Warszawa.

Świrszczyńska A., Orfeusz, Wersja 1: słuchowisko „Śmierć Orfeusza” z 1938, edycja cyfrowa Bartłomiej Szleszyński we współpracy z Anną Dżabaginą, http://tei.nplp.pl/d/605/v/607/f/1326 (dostęp: 15.03.2023).

TEI PANORAMA – http://tei.nplp.pl/ (dostęp: 15.03.2023).

The Beckett Digital Manuscript Project, https://www.beckettarchive.org/home (dostęp: 15.03.2023).

Transcription Coding, https://melville.electroniclibrary.org/transcription-coding (dostęp: 15.03.2023).

Troszyński M., 2017, Alchemia rękopisu. „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa.

Tuwim Julian, http://tei.nplp.pl/entity/1263 (dostęp: 15.03.2023).

Zasady edycji, 2005, w: Literatura konfederacji barskiej, t. 1, pod red. J. Maciejewskiego et al., Warszawa.

Zasady wydania. Korespondencja Jana Lechonia i Kazimierza Wierzyńskiego. Naukowa Edycja Cyfrowa oraz Korespondencja Mieczysława Grydzewskiego i Kazimierza Wierzyńskiego. Naukowa Edycja Cyfrowa, https://tei.nplp.pl/zasady-wydania-korespondencja-skamandryci.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-09-02

Jak cytować

1.
SZLESZYŃSKI, Bartłomiej. Krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego – możliwości i wyzwania . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 2 wrzesień 2023, T. 23, nr 1, s. 85–101. [udostępniono 20.12.2025]. DOI 10.12775/SE.2023.0009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Bartłomiej Szleszyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 653
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

naukowe edycje cyfrowe, praktyka edytorstwa cyfrowego, Text Encoding Initiative, cyfrowe badania literackie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa