Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Otwarte, minimalne i promujące równe szanse. Jak uczy się tworzenia naukowych edycji cyfrowych na Globalnej Północy i Globalnym Południu
  • Strona domowa
  • /
  • Otwarte, minimalne i promujące równe szanse. Jak uczy się tworzenia naukowych edycji cyfrowych na Globalnej Północy i Globalnym Południu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych /
  4. Artykuły i rozprawy

Otwarte, minimalne i promujące równe szanse. Jak uczy się tworzenia naukowych edycji cyfrowych na Globalnej Północy i Globalnym Południu

Autor

  • Raffaele Viglianti Uniwersytet w Marylandzie https://orcid.org/0000-0003-3094-139X
  • Gimena del Rio Riande National Council on Scientific and Technical Research https://orcid.org/0000-0002-8997-5415
  • Nidia Hernández National Council on Scientific and Technical Research https://orcid.org/0000-0001-7557-6846
  • Romina De Léon National Council on Scientific and Technical Research

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.0008

Słowa kluczowe

naukowe edycje cyfrowe, język hiszpański, minimalne przetwarzanie, Text Encoding Initiative (TEI), wielojęzyczność, nauczanie

Abstrakt

W artykule przedstawiono wstępne refleksje autorów dotyczące tego, czy minimalne przetwarzanie jako praktyka może wykraczać poza „przetwarzanie dokonywane przy pewnych ograniczeniach technologicznych” i służyć jako wspólna płaszczyzna między rozwijającymi się w odmiennym tempie badaniami z zakresu humanistyki cyfrowej na Globalnej Północy i na Globalnym Południu. Opisujemy to zagadnienie, przywołując nasze doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kursu dla studentów zarówno z Uniwersytetu w Marylandzie, College Park w Stanach Zjednoczonych, jak i Universidad del Salvador w Buenos Aires w Argentynie. Kurs został przeprowadzony po raz pierwszy we wrześniu–listopadzie 2020 roku. Podczas jego trwania starano się wprowadzić studentów w tajniki cyfrowego publikowania i naukowego analizowania tekstów, wykorzystując do tego techniki minimalnego przetwarzania rozumianego jako wspólny zestaw wartości dotyczący stosowania otwartych technologii, posiadania danych i kodu, zmniejszenia infrastruktury obliczeniowej, wreszcie – realnego wpływu na środowisko.

Biogramy autorów

Raffaele Viglianti - Uniwersytet w Marylandzie

dr, członek rady Text Encoding Initiative (TEI), jeden z redaktorów czasopisma „Scholarly Editing”, starszy programista w zespole badawczym w Institute for Technology na Uniwersytecie w Marylandzie. Tytuł doktora muzykologii cyfrowej uzyskał na Wydziale Humanistyki Cyfrowej w King’s College w Londynie, gdzie brał również udział w kilku dużych projektach związanych z digitalizacją i kodowaniem tekstu. Jego zainteresowania dotyczą humanistyki cyfrowej i tekstologii (zajmuje się zwłaszcza „tekstem”, który obejmuje notację muzyczną). W swoich badaniach stara się wdrażać nowe i skuteczne praktyki spójnego i cyfrowego modelowania i edytowania (publikowania lub udostępniania) źródeł tekstu i notacji muzycznej jako cyfrowych zasobów naukowych. Rozwijając nowe metody badawcze, świadomie przyjmuje perspektywę wielokulturową, angażując się w wielojęzyczne treści, stawiając czoła zróżnicowanym realiom ograniczeń w dostępie i tworzeniu cyfrowych treści naukowych oraz przyjmując globalne podejście do nauczania i uczenia się.

Gimena del Rio Riande - National Council on Scientific and Technical Research

pracuje w Seminario de Edicion y Crítica Textual (SECRIT-IIBICRIT), dyrektor Humanidades Digitales CAICYT Lab w Narodowej Radzie Badań Naukowych i Technicznych (CONICET, Argentyna). Jest współdyrektorem Digital Humanities Master w LINHD-UNED (Madryt) i profesorem z zakresu literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Buenos Aires. Doktor filologii romańskiej (Universidad Complutense de Madrid), autorka krytycznego wydania Śpiewnika króla Portugalii Dinisa (Texto y contexto: El Cancionero del rey Don Denis de Portugal: estudio filológico, edición crítica y anotación. Summa cum Laude). Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą naukowej edycji cyfrowej, otwartej nauki, wolnych technologii oraz związków między tym, co globalne, i tym, co lokalne, w humanistyce cyfrowej. Od 2013 roku zajmuje się tworzeniem wspólnot praktykujących humanistykę cyfrową w Ameryce Łacińskiej, zwłaszcza w Argentynie, gdzie założyła stowarzyszenie AAHD, i w Hiszpanii. Jest też współzałożycielką pierwszego hiszpańskiego czasopisma zajmującego się humanistyką cyfrową – „Revista de Humanidades Digitales”, prezesem Asociación Argentina de Humanidades Digitales (AAHD) oraz członkinią zarządu TEI Consortium, FORCE11 i Pelagios Commons. Jest również członkinią komisji w Humanidades Digitales Hispánicas Association oraz członkinią rady redakcyjnej w Hypothèses/Open Edition, Open Methods-DARIAH, Revista Relaciones (México), Bibliographica (México) oraz Digital Studies/Le Champ Numérique (Canada).

Nidia Hernández - National Council on Scientific and Technical Research

pracownik naukowy w HD LAB (Digital Humanities Laboratory w IIBICRIT, CONICET) i DILA (IIMICIHU, CONICET). Magister przetwarzania języka naturalnego w Institut National des Langues Orientales w Paryżu, specjalizuje się w komputerowym przetwarzaniu odmiany dialektalnej. Jest odpowiedzialna za eksplorację tekstu, modelowanie i wizualizację danych w HD LAB.

Romina De Léon - National Council on Scientific and Technical Research

dd 2017 roku jest pracownikiem naukowym w HD LAB (Digital Humanities Laboratory w IIBICRIT, CONICET). W swojej pracy łączy tradycyjne studia inżynierskie, historyczne i literackie z podejściem obliczeniowym. Jest zastępcą redaktora w „Revista de Humanidades Digitales” (RHD).

Bibliografia

“About”, Minimal Computing, https://go-dh.github.io/mincomp/about/ (dostęp: 2.04.2022).

Allés-Torrent S., del Rio Riande G., 2020, The Switchover: Teaching and Learning the Text Encoding Initiative in Spanish, „Journal of the Text Encoding Initiative”, Vol. 12, https://doi.org/10.4000/jtei.2994 (dostęp: 2.04.2022).

Amarante V., Galván M., Mancero X., 2016, Inequality in Latin America: A Global Measurement, „Cepal Reviews”, Vol. 118, https://cepal.org/en/publications/40423-inequality-latin-america-global-measurement (dostęp: 2.04.2022).

Balula A., Leão D., 2019, Is Multilingualism Seen as Added-value in Bibliodiversity?, w: ELPUB 2019 23rd edition of the International Conference on Electronic Publishing, Marseille, https://doi.org/10.4000/proceedings.elpub.2019.17 (dostęp: 2.04.2022).

Bassani P. S., Buchem I., 2019, Virtual Exchanges in Higher Education: Developing Intercultural Skills of Students Across Borders Through Online Collaboration, „Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa”, Vol. 6, https://doi.org/10.6018/riite.377771 (dostęp: 2.04.2022).

Berlin Declaration, Open Access: Initiatives of the Max Planck Society, https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration (dostęp: 12.05.2022).

Bethesda Statement on Open Access Publishing, 2003, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/bethesda.htm (dostęp: 12.05.2022).

Bodard G., Garcés J., 2009, Open Source Critical Editions: A Rationale, w: Text Editing, Print, and the Digital World, eds. M. Deegan, K. Sutherland, London, https://blog.stoa.org/files/2010/09/Bodard-Garces_2009_Open-source-digital-editions.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Building a static website with Jekyll and GitHub Pages, Programming Historian, https://programminghistorian.org/en/lessons/building-static-sites-with-jekyll-github-pages (dostęp: 15.02.2023).

Burdick A. et al., 2012, Digital_Humanities, Cambridge, MA.

Calarco G. A. et al., 2021, Digital Publishing with Minimal Computing (UMD-USAL, 2020): Nuestra Experiencia Como Estudiantes, „Zenodo”, https://doi.org/10.5281/zenodo.5519564 (dostęp: 2.04.2022).

Calarco G. A. et al., 2021, Digital Publishing with Minimal Computing (UMD-USAL, 2020): Nuestra Experiencia Como Estudiantes, „Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales”, Vol. 2.

Calarco G. A. et al., El mismo texto, diferentes ediciones digitales. Resultados y experiencias de estudiantes de Digital Publishing with Minimal Computing/Ediciones digitales con minimal computing-Global Classrooms (UMD/USAL), http://2021.msuglobaldh.org/abstracts/#mismo-texto (dostęp: 2.04.2022).

Canagarajah A. S., 2002, A Geopolitics of Academic Writing, Pittsburgh.

Cayless H., Viglianti R., 2018, CETEIcean: TEI in the Browser, Balisage: The Markup Conference, Washington, DC, https://doi.org/10.4242/BalisageVol21.Cayless01 (dostęp: 2.04.2022).

CETEIcean, https://github.com/teic/ceteicean (dostęp: 2.04.2022).

Chan et al. L., 2019, Contextualizing Openness: Situating Open Science, Ottawa.

Clement T., 2012, Multiliteracies in the Undergraduate Digital Humanities Curriculum: Skills, Principles, and Habits of Mind, w: Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics, ed. B. D. Hirsch, Cambridge, UK, https://doi.org/10.11647/OBP.0024 (dostęp: 2.04.2022).

Cong Huyen A., 2013, #CESA2013: Race in DH – Transformative Asian/American Digital Humanities, „Anne Cong-Huyen” (blog), September 24, 2013, https://anitaconchita.org/uncategorized/cesa2013-race-in-dh-transformative-asianamerican-digital-humanities/ (dostęp: 2.04.2022).

Congreso, Humanidades Digitales: Construcciones locales en contextos globales, https://www.aacademica.org/aahd.congreso (dostęp: 2.04.2022).

Cope B., Kalantzis M., 2009, “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning, „Pedagogies: An International Journal”, Vol. 4.3.

Dacos M., 2011, Manifesto for the Digital Humanities, „Hypotheses”, March 11, https://tcp.hypotheses.org/411 (dostęp: 2.04.2022).

Digital Humanities/Digital Scholarship Special Interest Group of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), https://www.ifla.org/ES/node/25695, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Digital Publishing with Minimal Computing, https://mith.umd.edu/minimaldigipub/ (dostęp: 2.04.2022).

Directorate-General for Research and Innovation (European Commission). Turning FAIR into Reality: Final Report and Action Plan from the European Commission Expert Group on FAIR Data. LU: Publications Office of the European Union, 2018, https://data.europa.eu/doi/10.2777/1524 (dostęp: 2.04.2022).

Earhart A. E., 2012, The Digital Edition and the Digital Humanities, „Textual Cultures”, Vol. 7.1, https://doi.org/10.2979/textcult.7.1.18 (dostęp: 2.04.2022).

Earhart A. E., 2018, Digital Humanities Within a Global Context: Creating Borderlands of Localized Expression, „Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences”, Vol. 11.3.

Ed: A Jekyll Theme for Minimal Editions, https://github.com/minicomp/ed (dostęp: 2.04.2022).

Fiormonte D., 2017, Digital Humanities and the Geopolitics of Knowledge, „Digital Studies/Le Champ Numérique”, Vol. 7.1, https://doi.org/10.16995/dscn.274 (dostęp: 2.04.2022).

Fiormonte D., del Rio Riande G., 2017, Por unas Humanidades Digitales globales, „Infolet”, Vol. 10, October 9, https://infolet.it/2017/10/09/humanidades-digitales-globales (dostęp: 2.04.2022).

Fiormonte D., Priego E., Knowledge Monopolies and Global Academic Publishing, „The Winnower” 2016, August 26, https://doi.org/10.15200/winn.147220.00404 (dostęp: 2.04.2022).

Fitzpatrick K., 2010, Reporting from the Digital Humanities 2010 Conference, „The Chronicle of Higher Education”, July 13, https://www.chronicle.com/blogs/profhacker/reporting-from-the-digital-humanities-2010-conference?bc_nonce=tf4f67u5418qnfo3df0aqm&cid=reg_wall_signup (dostęp: 2.04.2022).

Giglia E., 2019, OPERAS: Bringing the Long Tail of Social Sciences and Humanities into Open Science, „Italian Journal of Library and Information Science”, Vol. 10.1, http://dx.doi.org/10.4403/jlis.it-12523 (dostęp: 2.04.2022).

Gil A., 2015, The User, the Learner and the Machines We Make, „Minimal Computing”, https://go-dh.github.io/mincomp/thoughts/2015/05/21/user-vs-learner/ (dostęp: 2.04.2022).

Gil A., 2016, Interview with Ernesto Oroza, w: Debates in the Digital Humanities, eds. M. K. Gold, L. F. Klein, Minneapolis, https://dhdebates.gc.cuny.edu/read/65be1a40-6473-4d9e-ba75-6380e5a72138/section/f2df3413-259e-46fe-9982-f1dba0c386fb#ch16 (dostęp: 2.04.2022).

Gil A., Ortega É., 2016, Global Outlooks in Digital Humanities: Multilingual Practices and Minimal Computing, w: Doing Digital Humanities Practice, Training, Research, eds. C. Crompton, R. J. Lane, R. Siemens, London.

Guth S., 2013, The COIL Institute for Globally Networked Learning in the Humanities, SUNY – COIL Center – SUNY Research Foundation, http://coil.suny.edu/sites/default/files/case_study_report.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Hannesschläger V., 2020, Common Creativity International: CC-licensing and Other Options for TEI-based Digital Editions in an International Context, „Journal of the Text Encoding Initiative”, Vol. 11, https://doi.org/10.4000/jtei.2610 (dostęp: 2.04.2022).

Hess Ch., Ostrom E. (eds.), Understanding Knowledge as a Commons: From Theory to Practice, Cambridge 2007.

International Image Interoperability Framework, https://iiif.io (dostęp: 2.04.2022).

Jekyll, https://jekyllrb.com/ (dostęp: 2.04.2022).

Knöchelmann M., 2019, Open Science in the Humanities, or: Open Humanities?, „Publications”, Vol. 7.

Krajcik J., Blumenfeld P., 2005, Project-Based Learning, w: The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, ed. R. K. Sawyer, Cambridge, UK, https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833.020 (dostęp: 2.04.2022).

Krull S., 2016, El cambio tecnológico y el nuevo contexto del empleo Tendencias generales y en América Latina, Santiago de Chile, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Lave J., Wenger E., 1991, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge.

Leeds-Hurwitz W., Stenou K., 2013, Intercultural Competences: Conceptual and Operational Framework, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219768 (dostęp: 2.04.2022).

Li Y., 2013, Cultivating Student Global Competence: A Pilot Experimental Study, „Decision Sciences Journal of Innovative Education”, Vol. 11.1.

Noviembre HD, Asociación Argentina de Humanidades Digitales, November 5–30, 2020, Buenos Aires, Argentina, https://www.aacademica.org/noviembrehd (dostęp: 2.04.2022).

O’Donnell D. P. et al., 2016, Boundary Land as a Defining Feature of the Digital Humanities, Digital Humanities 2016, Book of Abstracts, Kraków, http://dh2016.adho.org/abstracts/406, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

O’Dowd R., 2018, From Telecollaboration to Virtual Exchange: State-of-the-art and the Role of UNICollaboration in Moving Forward, „Journal of Virtual Exchange”, Vol. 1.

Open Science. Definition, FOSTER, https://www.fosteropenscience.eu/foster-taxonomy/open-science-definition (dostęp: 2.04.2022).

Padilla M., 2017, Soberanía tecnológica ¿De qué estamos hablando?, w: Soberanía tecnológica, Vol. 2, ed. A. Haché, Barcelona, https://ritimo.org/IMG/pdf/sobtech2-es-with-covers-web-150dpi-2018-01-13-v2.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Pierazzo E., 2016, Modelling Digital Scholarly Editing: From Plato to Heraclitus, w: Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, eds. E. Perazzo, M. Driscoll, Cambridge, https://jstor.org/stable/j.ctt1fzhh6v.7 (dostęp: 2.04.2022).

Pierazzo E., 2019, What Futures for Digital Scholarly Editions? From Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital Humanities”, Vol. 1.2.

Presner T., 2009, Digital Humanities Manifesto 2.0 Launched, Todd Presner (blog), June 22, http://toddpresner.com/?p=7 (dostęp: 2.04.2022).

Read the Declaration, Budapest Open Access Initiative, https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read (dostęp: 12.05.2022).

Recogito, https://github.com/pelagios/recogito2 (dostęp: 2.04.2022).

ReGOSH, https://regosh.libres.cc/en/home-en/ (dostęp: 2.04.2022).

Risam R., 2015, New Digital Worlds. Postcolonial Digital Humanities in Theory, Praxis, and Pedagogy, Evanston, Il. 2018.

del Rio Riande G. et al., 2018, Humanidades Digitales: Construcciones locales en contextos globales, editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires, https://aacademica.org/aahd.congreso/tabs/proceedings, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

del Rio Riande G., 2014, ¿De qué hablamos cuando hablamos de Humanidades Digitales?, „Actas I Jornadas de Humanidades Digitales de la AAHD. Humanidades Digitales: Tecnologías, Culturas, Saberes”. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras: Buenos Aires, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

del Rio Riande G., 2020, La Argentina Manuscrita, https://arounddh.org/en/la-argentina-manuscrita (dostęp: 2.04.2022).

del Rio Riande G., Tóth-Czifra E., 2019, El metablog OpenMethods o cómo abrir la investigación en Humanidades Digitales, „Hipertext.net”, Vol. 19.

Sahle P., What is a Scholarly Digital Edition?, w: Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, https://jstor.org/stable/j.ctt1fzhh6v.6 (dostęp: 2.04.2022).

Schallier W. et al., 2018, Where is the Open in DH, DH2018, https://dh2018.adho.org/en/where-is-the-open-in-dh/ (dostęp: 16.10.2021).

Scholarly XML, „Visual Studio Marketplace”, https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=raffazizzi.sxml (dostęp: 2.04.2022).

Spiro L., 2012, “This Is Why We Fight”: Defining the Value of the Digital Humanities, w: Debates in the Digital Humanities, ed. M. K. Gold, Minneapolis, https://dhdebates.gc.cuny.edu/read/untitled-88c11800-9446-469b-a3be-3fdb36bfbd1e/section/9e014167-c688-43ab-8b12-0f6746095335 (dostęp: 2.04.2022).

Summers E., 2016, The Web’s Past is Not Evenly Distributed, Maryland Institute for Technology in the Humanities, May 27, https://mith.umd.edu/webs-past-not-evenly-distributed (dostęp: 2.04.2022).

Svensson P., 2016, Sorting Out the Digital Humanities, w: A New Companion to Digital Humanities, eds. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Chichester, UK.

Tennant J., Mounce R., 2015, Open Research Glossary (Version 1), „figshare”, July 14, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.1482094.v1 (dostęp: 2.04.2022).

The Lakeland Community Heritage Project Digital Archive, MITH: Maryland Institute for Technology in the Humanities, https://mith.umd.edu/research/lakeland/ (dostęp: 2.04.2022).

The New London Group, 1996, A Pedagogy of Multiliteracies: De-signing Social Futures, „Harvard Educational Review”, Vol. 66.1.

The Shelley-Godwin Archive, http://shelleygodwinarchive.org/ (dostęp: 2.04.2022).

Viglianti R., 2018, Using Static Sites Technology for Increased Access: The Case of the Shelley-Godwin Archive, „The Design for Diversity Learning Toolkit”, https://des4div.library.northeastern.edu/shelley-godwin-archive/ (dostęp: 2.04.2022).

Viglianti R., del Rio Riande G., Hernández N., De Léon R., 2022, Open, Equitable, and Minimal: Teaching Digital Scholarly Editing North and South, „Digital Humanities Quarterly”, Vol. 6, No. 2, http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/000591/000591.html (dostęp: 2.04.2022).

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-09-02

Jak cytować

1.
VIGLIANTI, Raffaele, DEL RIO RIANDE , Gimena, HERNÁNDEZ, Nidia & DE LÉON, Romina. Otwarte, minimalne i promujące równe szanse. Jak uczy się tworzenia naukowych edycji cyfrowych na Globalnej Północy i Globalnym Południu . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 2 wrzesień 2023, T. 23, nr 1, s. 71–83. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2023.0008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Raffaele Viglianti, Gimena del Rio Riande , Nidia Hernández, Romina De Léon

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 311
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

naukowe edycje cyfrowe, język hiszpański, minimalne przetwarzanie, Text Encoding Initiative (TEI), wielojęzyczność, nauczanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa