Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Kierunek – kulturowe doświadczenie użytkownika w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych
  • Strona domowa
  • /
  • Kierunek – kulturowe doświadczenie użytkownika w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych /
  4. Artykuły i rozprawy

Kierunek – kulturowe doświadczenie użytkownika w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych

Autor

  • Chiara Aiola NET7
  • Tiziana Lombardo https://orcid.org/0000-0002-8205-7486
  • Carlo Teo Pedretti Uniwersytet La Sapienza w Rzymie https://orcid.org/0000-0002-4115-0078

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.0007

Słowa kluczowe

humanistyka cyfrowa, naukowa edycja cyfrowa, user experience (UX), interfejsy użytkownika, sieci semantyczne

Abstrakt

W artykule opisano metodologię i najlepsze praktyki związane z doświadczeniem użytkownika (User Experience – UX) w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych. W tekście omówiono rzeczywisty przepływ pracy i zaprezentowano aplikacje Muruca (http://www.muruca.org), platformę pozwalającą badaczom humanistyki cyfrowej i zespołom badawczym na tworzenie edycji cyfrowych i udostępnianie ich w sieci, oraz Pundit, platformę będącą przede wszystkim częścią zaawansowanego ekosystemu badawczego, którego fundamentami są wzbogacanie semantyczne i przechowywanie danych.

Następnie autorzy opisali najnowszą wersję Muruca i Pundit, które zostały zaprojektowane i rozwinięte w procesie iteracyjnym, wychodząc od potrzeb i doświadczeń użytkowników, zwłaszcza zespołów badawczych. Narzędzia stworzono z uwzględnieniem podejścia zorientowanego na użytkownika oraz zasad projektowania UX.

We wnioskach skupiono się na nowych wyzwaniach i problemach, z którymi trzeba się zmierzyć w szybko zmieniającej się sytuacji w humanistyce cyfrowej. Jedno ze stanowisk krytycznych pojawia się w odniesieniu do budowania naukowych edycji cyfrowych za pomocą rozwiązań „prêt-à-porter” i „szyte na miarę”. Ponadto brakuje zintegrowania potrzeb użytkowników, co wynika z tego, że nie ma pełnej zgody co do standardów budowania edycji cyfrowych w ramach społeczności akademickiej.

Biogramy autorów

Chiara Aiola - NET7

programistka PHP w NET7, twórczyni aplikacji internetowych zorientowanych na e-learning i zarządzanie różnymi rodzajami zasobów (tekst, XML, RDF) dla firm i instytucji publicznych. Ukończyła studia Humanistyka Cyfrowa na Uniwersytecie w Pizie. Interesuje się sposobami stosowania narzędzi informatycznych do zarządzania zasobami humanistycznymi zgodnie z najnowszymi standardami udostępniania, tworzeniem stron internetowych przy użyciu różnych technologii, projektowaniem aplikacji do e-learningu i publikowaniem treści edukacyjnych. Ma wieloletnie doświadczenie w tworzeniu aplikacji flash zorientowanych na e-learning i obiektów edukacyjnych.

Tiziana Lombardo

starsza koordynatorka projektów w NET7, entuzjastka ICT z wykształceniem humanistycznym. Ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami badawczymi i innowacyjnymi, w których technologie informacyjne i komunikacyjne dostarczają rozwiązań w różnych dziedzinach, a zwłaszcza tych dotyczących infrastruktury badawczej, otwartej kultury, nauki obywatelskiej, dziedzictwa kulturowego, ochrony cyfrowej, platform komunikacyjnych, ale także modernizacji przemysłu, otwartych innowacji, zielonych transformacji, wody, energii i żywności NEXUS. Specjalizuje się w unijnych i krajowych projektach finansowania oraz budowaniu dialogu politycznego zorientowanego na badania i innowacje w kontekście międzynarodowym.

Carlo Teo Pedretti - Uniwersytet La Sapienza w Rzymie

doktorant na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się głównie na modelowaniu wiedzy o procesach hermeneutycznych i wieloznacznych danych w obszarze dziedzictwa kulturowego oraz metodologiach krytycznej wizualizacji danych semantycznych w perspektywie studiów wizualnych. Ukończył nauki filozoficzne na Wydziale Filozofii i Komunikacji, magister humanistyki cyfrowej i wiedzy cyfrowej Wydziału Filologii Klasycznej i Włoskiej Uniwersytetu w Bolonii.

Bibliografia

A32 – Open Scholarly Communities on the Web, „COST – European Cooperation in Science and Technology”, https://www.cost.eu/actions/A32/ (dostęp: 15.02.2023).

Agora. Scholarly Open Access Research in European Philosophy, „CORDIS. EU research results”, https://cordis.europa.eu/project/id/270904 (dostęp: 15.02.2023).

Alvite-Díez M.-L., 2021, Linked Open Data Portals: Functionalities and User Experience in Semantic Catalogues, „Online Information Review”, Vol. 45 (5).

CO-OPERAS, „GO FAIR”, https://www.go-fair.org/implementation-networks/overview/co-operas/ (dostęp: 15.02.2023).

Discovery Project, http://www.discovery-project.eu/home.html (dostęp: 15.02.2023).

Edition Visualisation Technology, http://evt.labcd.unipi.it/ (dostęp: 15.02.2023).

GoTriple, https://gotriple.eu/ (dostęp: 15.02.2023).

Griffin G., Hayler M.-S., 2018, Collaboration in Digital Humanities Research – Persisting Silences, „Digital Humanities Quarterly”, Vol. 12 (1).

Hassenzahl M., Tractinsky N., 2006, User Experience – A Research Agenda, „Behaviour & Information Technology”, Vol. 25 (2).

Konstantakis M., Caridakis G., 2020, Adding Culture to UX: UX Research Methodologies and Applications in Cultural Heritage, „Journal on Computing and Cultural Heritage”, Vol. 13 (1).

Nucci M., David S., Hahn D., Barbera M., Talia: A Framework for Philosophy Scholars, Akona, http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-314/39.pdf (dostęp: 15.02.2023).

Pierazzo E., 2019, What Future for Digital Scholarly Editions? From Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital Humanities”, Vol. 1.

Pundit: Web annotation tool, https://thepund.it/ (dostęp: 15.02.2023).

TEI Publisher, https://teipublisher.com/index.html (dostęp: 15.02.2023).

Tomaszczyk J., Matysek A., 2021, Angielsko-polski słownik IA, UX, UI & SEO, Katowice.

Triple. Discover Connect Collaborate, https://project.gotriple.eu/ (dostęp: 15.02.2023).

What Are Controlled Vocabularies?, Introduction to Controlled Vocabularies: Terminology for Art, Architecture, and other Cultural Works, https://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intro_controlled_vocab/what.html (dostęp: 15.02.2023).

Whitelaw M., 2012, Towards Generous Interfaces for Archival Collections, International Council on Archives Congress.

Windhager F. et al., 2019, Visualization of Cultural Heritage Collection Data: State of the Art and Future Challenges, „IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics”, Vol. 25 (6).

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-09-02

Jak cytować

1.
AIOLA, Chiara, LOMBARDO, Tiziana & PEDRETTI, Carlo Teo. Kierunek – kulturowe doświadczenie użytkownika w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 2 wrzesień 2023, T. 23, nr 1, s. 63–69. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2023.0007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Chiara Aiola, Tiziana Lombardo, Carlo Teo Pedretti

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 298
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

humanistyka cyfrowa, naukowa edycja cyfrowa, user experience (UX), interfejsy użytkownika, sieci semantyczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa