Kierunek – kulturowe doświadczenie użytkownika w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2023.0007Słowa kluczowe
humanistyka cyfrowa, naukowa edycja cyfrowa, user experience (UX), interfejsy użytkownika, sieci semantyczneAbstrakt
W artykule opisano metodologię i najlepsze praktyki związane z doświadczeniem użytkownika (User Experience – UX) w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych. W tekście omówiono rzeczywisty przepływ pracy i zaprezentowano aplikacje Muruca (http://www.muruca.org), platformę pozwalającą badaczom humanistyki cyfrowej i zespołom badawczym na tworzenie edycji cyfrowych i udostępnianie ich w sieci, oraz Pundit, platformę będącą przede wszystkim częścią zaawansowanego ekosystemu badawczego, którego fundamentami są wzbogacanie semantyczne i przechowywanie danych.
Następnie autorzy opisali najnowszą wersję Muruca i Pundit, które zostały zaprojektowane i rozwinięte w procesie iteracyjnym, wychodząc od potrzeb i doświadczeń użytkowników, zwłaszcza zespołów badawczych. Narzędzia stworzono z uwzględnieniem podejścia zorientowanego na użytkownika oraz zasad projektowania UX.
We wnioskach skupiono się na nowych wyzwaniach i problemach, z którymi trzeba się zmierzyć w szybko zmieniającej się sytuacji w humanistyce cyfrowej. Jedno ze stanowisk krytycznych pojawia się w odniesieniu do budowania naukowych edycji cyfrowych za pomocą rozwiązań „prêt-à-porter” i „szyte na miarę”. Ponadto brakuje zintegrowania potrzeb użytkowników, co wynika z tego, że nie ma pełnej zgody co do standardów budowania edycji cyfrowych w ramach społeczności akademickiej.
Bibliografia
A32 – Open Scholarly Communities on the Web, „COST – European Cooperation in Science and Technology”, https://www.cost.eu/actions/A32/ (dostęp: 15.02.2023).
Agora. Scholarly Open Access Research in European Philosophy, „CORDIS. EU research results”, https://cordis.europa.eu/project/id/270904 (dostęp: 15.02.2023).
Alvite-Díez M.-L., 2021, Linked Open Data Portals: Functionalities and User Experience in Semantic Catalogues, „Online Information Review”, Vol. 45 (5).
CO-OPERAS, „GO FAIR”, https://www.go-fair.org/implementation-networks/overview/co-operas/ (dostęp: 15.02.2023).
Discovery Project, http://www.discovery-project.eu/home.html (dostęp: 15.02.2023).
Edition Visualisation Technology, http://evt.labcd.unipi.it/ (dostęp: 15.02.2023).
GoTriple, https://gotriple.eu/ (dostęp: 15.02.2023).
Griffin G., Hayler M.-S., 2018, Collaboration in Digital Humanities Research – Persisting Silences, „Digital Humanities Quarterly”, Vol. 12 (1).
Hassenzahl M., Tractinsky N., 2006, User Experience – A Research Agenda, „Behaviour & Information Technology”, Vol. 25 (2).
Konstantakis M., Caridakis G., 2020, Adding Culture to UX: UX Research Methodologies and Applications in Cultural Heritage, „Journal on Computing and Cultural Heritage”, Vol. 13 (1).
Nucci M., David S., Hahn D., Barbera M., Talia: A Framework for Philosophy Scholars, Akona, http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-314/39.pdf (dostęp: 15.02.2023).
Pierazzo E., 2019, What Future for Digital Scholarly Editions? From Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital Humanities”, Vol. 1.
Pundit: Web annotation tool, https://thepund.it/ (dostęp: 15.02.2023).
TEI Publisher, https://teipublisher.com/index.html (dostęp: 15.02.2023).
Tomaszczyk J., Matysek A., 2021, Angielsko-polski słownik IA, UX, UI & SEO, Katowice.
Triple. Discover Connect Collaborate, https://project.gotriple.eu/ (dostęp: 15.02.2023).
What Are Controlled Vocabularies?, Introduction to Controlled Vocabularies: Terminology for Art, Architecture, and other Cultural Works, https://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intro_controlled_vocab/what.html (dostęp: 15.02.2023).
Whitelaw M., 2012, Towards Generous Interfaces for Archival Collections, International Council on Archives Congress.
Windhager F. et al., 2019, Visualization of Cultural Heritage Collection Data: State of the Art and Future Challenges, „IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics”, Vol. 25 (6).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Chiara Aiola, Tiziana Lombardo, Carlo Teo Pedretti
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 209
Liczba cytowań: 0