Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Książka kongenialna czy po prostu dobry projekt? Refleksje nad layoutami książek z różnych epok
  • Strona domowa
  • /
  • Książka kongenialna czy po prostu dobry projekt? Refleksje nad layoutami książek z różnych epok
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 2 (2022): Książka bez granic /
  4. Artykuły, dokumenty, manuskrypty

Książka kongenialna czy po prostu dobry projekt? Refleksje nad layoutami książek z różnych epok

Autor

  • Klaudia Socha Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0001-7274-404X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2022.00032

Słowa kluczowe

typografia, książka kongenialna, projekt typograficzny, typografia funkcjonalna, projektowanie publikacji

Abstrakt

W artykule postawiono tezę, że współczesny termin „książka kongenialna” oznaczający harmonijne połączenie treści utworu (tekstu wraz z materiałem dodatkowym, w tym również graficznym) i jego funkcji w postaci odpowiedniej formy, czyli projektu typograficznego uwzględniającego wszelkie potrzeby czytelnika oraz jego realizację z użyciem odpowiednich materiałów (papieru, oprawy itp.), można rozszerzyć także na książki dawne.

Wśród współczesnych przykładów książek kongenialnych znalazły się prace Andrzeja Tomaszewskiego, który podkreśla, że projekt typograficzny musi wynikać z tekstu, oddawać jego charakter i spełniać konkretną funkcję, np. poznawczą, dydaktyczną lub estetyczną.

Te zasady nie są jednak wynalazkiem ostatniego półwiecza, lecz były stosowane przez projektantów książek od czasów najdawniejszych, o czym świadczą analizy publikacji z różnych epok. Zestawienie rękopisu biblijnego, podręcznika i atlasu anatomicznego, publikacji hagiograficznej, tomu poetyckiego i książki popularnonaukowej dowodzi, że każda z tych książek została starannie zaprojektowana, tak by uwydatnić treść i spełnić konkretną funkcję. Każda z nich ma również cechy typowe dla czasu swego powstania, co pozwala zauważyć, które elementy prac są uniwersalne, a które wynikają z tzw. gustu epoki.

Biogram autora

Klaudia Socha - Uniwersytet Jagielloński

dr hab., adiunkt w Katedrze Edytorstwa i Nauk Pomocniczych Wydziału Polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się historią książki, druku, grafiki książkowej i czytelnictwa oraz estetyką publikacji. Obecnie interesuje się rozwojem projektu typograficznego (layoutu) książki drukowanej oraz historią zasobów typograficznych dawnych oficyn drukarskich. Najważniejsze publikacje: Typografia publikacji pochodzących z drukarń Uniwersytetu Jagiellońskiego 1674–1819 (2016), Ewolucja dawnej typografii na przykładzie staropolskich edycji „Żywotów Świętych” Piotra Skargi – podejście funkcjonalne (w: Nad spuścizną Piotra Skargi, pod red. J. S. Gruchały, 2012), Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego (w: O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, 2015), What use does a book historian have for a designer? / Po co projektantowi historyk książki? (Typestories. Interviews and Papers on Typography and Type Design/Typohistorie. Wywiady i artykuły o typografii i projektowaniu pisma, 2019).

Bibliografia

Bardski K., Wybrane motywy literackie Księgi Ezechiela w biblijnej symbolice wczesnego chrześcijaństwa, http://pracownicy.uksw.edu.pl/KrzysztofBardski/publikacje/2007-2/09-ezechiel-symbolika/ (dostęp: 29 maja 2021).

Bringhurst R., 2007, Elementarz stylu w typografii, Kraków.

Dąb-Kalinowska B., 1994, Ziemia, piekło, raj. Jak czytać obrazy religijne, Warszawa.

Fizjolog, 2003, tłum. K. Jażdżewska, Warszawa.

Index capitulorum, http://source.biblehistoriale.fr/indexHS (dostęp: 29 maja 2021).

Kobielus S., 2002, Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze, Warszawa.

Komza M., 1987, Mickiewicz ilustrowany, Wrocław.

Komza M., 1998, Portret autora w książce – jego typy i funkcje, „Bibliotekoznawstwo”, nr 21.

Merian M. S., 1679, Der Raupen wunderbare Verwandelung und sonderbare Blumennahrung, Nürnberg.

Migoń K., 1984, Nauka o książce. Zarys problematyki, Wrocław.

Royal 17 E VII. Digitalizacja kart iluminowanych, http://www.bl.uk/catalogues/illuminatedmanuscripts/record.asp?MSID=8521&CollID=16&NStart=170507 (dostęp: 31 maja 2021).

Rynck P. de, 2005, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, tłum. P. Nowakowski, Kraków.

Socha G., 1988, Andriolli i rozwój drzeworytu w Polsce, Wrocław.

Socha K., 2016, Typografia publikacji pochodzących z drukarń Uniwersytetu Jagiellońskiego 1674–1819, Kraków.

Sowiński J., 1982, Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław.

Tomaszewski A., 1996, Leksykon pism drukarskich, Warszawa.

Tomaszewski A., 2006, O jedności treści, formy i funkcji [książki], w: idem, Zapiski książkoroba, Warszawa.

Tomaszewski A., 2011, Architektura książki, Warszawa.

Tschichold J., 1966, Prawidłowe proporcje stronicy i kolumny książki, „Poligrafika”, nr 3, s. 70–77.

Tschichold J., 2011, Wiara i rzeczywistość, w: Widzieć wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod. red. P. Dębowskiego i J. Mrowczyka, Kraków.

Voronova T., Sterligov A., 1997, Manoscritti Miniati dell’Europa Occidentale dall’VIII al XVI secolo nella Biblioteca Nazionale di Russia di San Pietroburgo, Rimini.

Williamson J. H., 1986, The Grid: History, Use, and Meaning, „Design Issues”, Vol. 3, No. 2 (Autumn).

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-12-01

Jak cytować

1.
SOCHA, Klaudia. Książka kongenialna czy po prostu dobry projekt? Refleksje nad layoutami książek z różnych epok. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 1 grudzień 2022, T. 22, nr 2, s. 107–124. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2022.00032.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 2 (2022): Książka bez granic

Dział

Artykuły, dokumenty, manuskrypty

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Klaudia Socha

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 942
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

typografia, książka kongenialna, projekt typograficzny, typografia funkcjonalna, projektowanie publikacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa