Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

„Bogurodzica” i aktorzy interpretacji: edytorzy oraz edycje
  • Strona domowa
  • /
  • „Bogurodzica” i aktorzy interpretacji: edytorzy oraz edycje
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 1 (2022): Poza historią literatury: egodokumenty /
  4. Przeglądy, sprawozdania, polemiki

„Bogurodzica” i aktorzy interpretacji: edytorzy oraz edycje

Autor

  • Krzysztof Obremski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-6164-9207

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2022.00015

Słowa kluczowe

Bogurodzica, średniowiecze, interpretacja, edytor, edycja

Abstrakt

Publikacja intencjonalnie jest bądź przynajmniej powinna stać się dopełnieniem innej, mianowicie Pawła Bohuszewicza Aktorów interpretacji („Teksty Drugie” 2021, nr 2, s. 101–117). Pierwszoplanowa w tamtym tekście archaiczna część Bogurodzicy szczególnie wyraziście unaocznia, że ważni aktorzy interpretacji to także edytorzy oraz edycje. „Pieśń ojców” jest tekstem wyjątkowym w tym, że dowodzi, jak koniecznym punktem wyjścia literaturoznawczych działań pozostają przyjmowane wybory edycji.

Biogram autora

Krzysztof Obremski - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

prof. zw. dr hab., Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Główny obszar zainteresowań badawczych: to, co wspólne 1) literaturze polskiej i religii (nie tylko staropolskie parafrazy Księgi Psalmów), 2) literaturze polskiej i polityce (szczególnie nowomowa). Redaktor książki Marcin Luter 1517–2017 (2019). Ostatnie publikacje: „Jarmark małżeński serdecznej miłości”. Toruńskie wiersze weselne przełomu XVII i XVIII wieku (edycja przygotowana przy współpracy P. Potoniec i K. Mikulskiego), Teksty niepoprawne. Literatura – religia – polityka.

Bibliografia

Bogurodzica, 1962, oprac. J. Woronczak, wstęp językoznawczy E. Ostrowska, oprac. muzykologiczne H. Feight, Wrocław.

Bohuszewicz P., 2021, Aktorzy interpretacji, „Teksty Drugie”, nr 2.

Chachulski T., 2019, Edytorstwo naukowe jako historia literatury, w: idem, Edytorstwo naukowe jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa.

Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, 1984, oprac. W. Wydra i W. R. Rzepka, red. nauk. W. Kuraszkiewicz, Wrocław.

Czyż A., 2019, „Bogu rodzicy” aluzje biblijne. Cudze słowo arcypieśni, w: idem, Rojny i gwarny blask kultury. Literacka „varietas” i historyczne „multum” tekstów, Siedlce.

Dąbrówka A., 2005, Średniowiecze. Korzenie, Warszawa.

Dłuska M., 1978, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej, t. 1, Warszawa.

Grześkowiak R., 2003, Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”, Gdańsk.

Grześkowiak R., 2016, O dupie Maryni. Rozwiązywanie „Gadki” Jana Kochanowskiego, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, nr 60.

Karpiński A., 2003, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, „Studia Staropolskie. Series Nova”, t. 8 (64), Warszawa.

Komentarz edytorski, 2001, w: M. Sęp Szarzyński, Poezje zebrane, wydali R. Grześkowiak i A. Karpiński przy współpracy K. Mrowcewicza, Warszawa.

Krzyżanowski J., 1966, Historia literatury polskiej. Alegoryzm – preromantyzm, Warszawa.

Krzyżanowski J., 1970, Dzieje literatury polskiej, Warszawa.

Kwiatkowski S., 2006, Śpiewy grunwaldzkie. Dlaczego rycerstwo Władysława Jagiełły miałoby śpiewać „Bogurodzicę” podczas kampanii w Prusach w 1410 roku?, „Przegląd Zachodniopomorski”, t. 21 (50), z. 4.

Malicki J., 2021, Bogurodzica. Rozwiązywanie nierozwiązywalnego, Katowice.

Michałowska T., 1995, Średniowiecze, Warszawa.

Obremski K., 2016, Część archaiczna pieśni ojczystej: „wyrafinowany artyzm” a majuskuły jako znaki delimitacji wiersza (źródło „versus” imitacyjne konstrukcje), „Litteraria Copernicana”, nr 3 (19): Konstruktywizm w literaturoznawstwie, pod red. P. Bohuszewicza i M. Cyzman.

Obremski K., 2021, Czy faktycznie pod Grunwaldem śpiewano „Bogurodzicę”?, „Praca Polonistyczne”, nr 76 (2021).

Ostrowska E., 1967, „Bogurodzica”, w: eadem, O artyzmie polskich średniowiecznych zabytków językowych („Bogurodzica”, „Kazania świętokrzyskie”, „Posłuchajcie, bracia miła”), „Zeszyty Naukowe UJ”, nr 154.

Sławiński J., 2006, O problemach „sztuki interpretacji”, w: Miejsce interpretacji, Gdańsk,.

Szahaj A., 2014, Sławiński o interpretacji. Analiza krytyczna, w: O interpretacji, Kraków.

http://staropolska.pl/sredniowiecze/poezja_religijna/bogurodzica/bogurodzica.html (dostęp: 12.07.2016).

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-06-29

Jak cytować

1.
OBREMSKI, Krzysztof. „Bogurodzica” i aktorzy interpretacji: edytorzy oraz edycje. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 29 czerwiec 2022, T. 21, nr 1, s. 215–219. [udostępniono 19.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2022.00015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 1 (2022): Poza historią literatury: egodokumenty

Dział

Przeglądy, sprawozdania, polemiki

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Krzysztof Obremski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 472
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Bogurodzica, średniowiecze, interpretacja, edytor, edycja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa