Self-publishing – zarys najważniejszych problemów

Kinga Kasperek

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/SE.2016.023

Abstrakt


Celem artykułu jest próba zrozumienia popularności zjawiska self-publishingu w Polsce. Na początku autorka stara się zdefiniować pojęcie, przywołując trzy najpopularniejsze portale self-publishingowe w Polsce oraz porównując je z podobnymi portalami zagranicznymi. Pisze także o różnych rodzajach self-publishingu: vanity publishing, publikacja dotowana, partnership self-publishing, całkowity self-publishing i self-publishing na platformach internetowych. W dalszej części artykułu zostały przywołane dyskusje na temat wad i zalet self-publishingu oraz recepcja zjawiska i omówiono pierwsze sukcesy self-publishingu (powieści Stephena Kinga) i historię self-publishingu w Polsce.

Słowa kluczowe


self-publishing; samowydawanie; vanity publishing; publikacja dotowana; partnership self-publishing; long tail; teoria generation upload

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Allen M., Subsidy Publishing vs. Self-Publishing: What’s the Difference?, http://www.writing-world.com/publish/subsidy.shtml (dostęp: 15.02.2014).

Anderson Ch., 2008, Długi ogon, Poznań.

Anderson Ch., 2010, Długi ogon, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa.

Aune S. P., Stephen King Guns Essay Published as a Kindle Single on Amazon, http://www.technobuffalo.com/2013/01/25/stephen-king-guns-essay-on-kindle-amazon/ (dostęp: 16.02.2014).

Barthes R., Śmierć autora, „Teksty Drugie” 1999, nr 1/2.

Benjamin W., 1993, Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej, w: Bocheńska J., Kisielewska A., Pęczak M., Wiedza o kulturze. Część IV. Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa.

Błaszczyk Ł., 2013, Miesiąc miodowy w Blachowni, http://wydaje.pl/e/miesiac-miodowy-w-blachowni2 (dostęp: 04.04.2014), Warszawa.

Bosman J., Self-Publishing Star Amanda Hocking Sells Next Series to St. Martin’s, http://www.nytimes.com/2013/06/20/business/media/self-publishing-star-amanda-hocking-sells-next-series-to-st-martins.html?_r=0 (dostęp: 16.02.2014).

Czapliński P., 2007, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków.

Darnton R., 2009, Case for books. Past, present and the future, New York.

Flood A., First self-publishing MA offers DIY education, http://www.theguardian.com/books/2014/feb/05/first-self-publishing-ma-university-of-central-lancashire (dostęp: 16.02.2014).

Foucault M., 1999, Kim jest autor?, w: Foucault M., Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, Warszawa.

Gołębiowski Ł., Waszczyk P., 2013, Rynek książki w Polsce 2013. Wydawnictwa, Warszawa.

Gomez J., 2008, Generation upload, w: Print is dead. Books in our digital age, New York.

Gonciarz K., 2012, Webshows. Sekrety wideo w internecie, Kraków.

Hardo J., What is the problem of Self-publishing Source, „Library Journal” 2013, No. 138.

Howey H., Hugh Howey o byciu skutecznym artystą we współczesnym świecie, http://jestkultura.pl/2014/hugh-howey/ (dostęp: 16.02.2014).

Hurtes S., 6 self-publishing succes stories, „Writer” 2012, No. 125.

Janusiewicz M., 2013, Literatura w dobie internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków.

Jarosiński Z. (red.), 1978, Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, Wrocław.

John Locke – samopublikujący pisarz sprzedał milion ebooków, http://booklips.pl/newsy/john-locke-samopublikujacy-pisarz-sprzedal-milion-ebookow/ (dostęp: 16.02.2014).

Juraszek D., 2009, Xiao Long. Biały Tygrys, Warszawa.

Juraszek D., Skała, która sprowadza cień, http://wydaje.pl/e/skala-ktora-sprowadza-cien (dostęp: 16.02.2014).

Kazanowska-Ponczek E., Pocztówki, czyli opis włóczęgi po Wyspach Kanaryjskich i innych cudach, http://wydaje.pl/e/pocztowki-czyli-opis-wloczegi-po-wyspach-kanaryjskich-i-innych-cudach (dostęp: 04.04.2014).

Kijowski A., 2000, Literatura i kryzys, w: Kongres Kultury Polskiej, 11–13 grudnia 1981, Warszawa.

King S., 2013, Guns, Philtrum Press.

Król K., 2013, Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, Katowice.

Malczewski A., 1978, Maria. Powieść ukraińska, Wrocław–Kraków.

Nash R., What is the business of literature, „Virginia Quarterly Review” 2013, No. 89.

Pilkington E., Amanda Hocking, the writer who made millions by self-publishing online Martin’s, http://www.theguardian.com/books/2012/jan/12/amanda-hocking-self-publishing (dostęp: 16.02.2014).

Rooney M., The types of self-publishing – peeling away the layer of confusion, http://www.selfpublishingreview.com/2009/02/the-types-of-self-publishing-peeling-away-the-layers-of-confusion/ (dostęp: 15.02.2014).

Sachs A., Books Unbound, „Time” 2009, No. 173.

Sajewicz P., 2013, Gwelfów i gibelinów, http://wydaje.pl/e/gwelfow-i-gibelinow2 (dostęp: 04.04.2014), Warszawa.

Samopublikujący pisarze zostaną uznani w Kanadzie pełnoprawnymi literatami?, http://booklips.pl/newsy/samopublikujacy-pisarze-zostana-uznani-w-kanadzie-pelnoprawnymi-literatami/ (dostęp: 16.02.2014).

Smashwords, https://www.smashwords.com/about (dostęp: 16.02.2014).

Smykowski T., 2010, 14 tekstów o startupach internetowych.

Sowiński P., 2011, Zakazana książka. Uczestnicy drugiego obiegu 1977–1989, Warszawa.

Spasiewicz S. (red.), 2005, Bez bohatera. Antologia polskich opowiadań fantastycznych, Warszawa.

Tomczyk T., 2012, Bloger, Katowice.

Tunja T., Why Don’t More Bookstores Stock Self-published Titles?, http://publishingperspectives.com/2014/01/why-dont-more-bookstores-stock-self-published-titles/ (dostęp: 16.02.2014).

Węgrzyński M., Odrzucone zasady, http://wydaje.pl/e/odrzucone-zasady2 (dostęp: 04.04.2014).

Winkler P., Famous Writers Who Self-Published: Busting a Self-Publishing Myth, http://www.huffingtonpost.com/peter-winkler/famous-writers-who-selfpu_b_4303994.html (dostęp: 15.02.2014).

Władysław Zdanowicz najpopularniejszym samopublikującym autorem w Polsce?, http://booklips.pl/newsy/wladyslaw-zdanowicz-najpopularniejszym-samopublikujacym-autorem-w-polsce/ (dostęp: 16.02.2014).








ISSN 2084-7963 (print)
ISSN 2391-7903 (online)

Partnerzy platformy czasopism