Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Koncepcja zrównoważonego rozwoju – perspektywa bibliotekoznawcza
  • Strona domowa
  • /
  • Koncepcja zrównoważonego rozwoju – perspektywa bibliotekoznawcza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 7 Nr 2 (13) (2014) /
  4. Problemy, badania, hipotezy

Koncepcja zrównoważonego rozwoju – perspektywa bibliotekoznawcza

Autor

  • Małgorzata Fedorowicz-Kruszewska Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2014.021

Słowa kluczowe

bibliotekarstwo, biblioteki, bibliotekoznawstwo, ekologia, zrównoważony rozwój

Abstrakt

Koncepcja zrównoważonego rozwoju cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Znalazła także zastosowanie w bibliotekarstwie, a co za tym idzie począwszy od lat 90. XX w. zaczęła być przedmiotem światowej literatury fachowej i naukowej. W artykule zdefiniowano pojęcie biblioteki ekologicznej i biblioteki zrównoważonej. Dokonano charakterystyki – przy braku polskiej literatury – piśmiennictwa zagranicznego dotyczącego zrównoważonego rozwoju w bibliotekarstwie. Zaprezentowano konteksty w jakich pojawia się zagadnienie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do bibliotek.

Bibliografia

Antonelli Monika, The green library movement; an overview of green library literature and actions from 1979 to the future of green libraries. „Electronic Green Journal” [online] 2008, iss. 27 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://escholarship.org/uc/item/39d3v236.

Armstrong Howard, The role of the library in environmental education. Sedro – Woolley Project Report. No. 4 [online]. Bellingham: Western Washington State College; Huxley College of Environmental Studies, 1971, 27 s. [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED102047.pdf.

Association of University Leaders for a Sustainable Future. The Talloires Declaration 10 Point Action Plan [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ulsf.org/pdf/TD.pdf.

Barnes Laura L., Green building as sustainability education tools. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831-&volume=30&issue=3&articleid=17051031&show=html.

Brodie Maxine, Building the sustainable library at Macquarie University. „Australian Academic & Research Libraries” [online] 2012, vol. 43, iss. 1 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00048623.2012.10700619?queryID=%24%7BresultBean.queryID%7D#.U6cuA_l_spc.

Dempsey Megan E., Palilonis Alex, Reuse, recycle…reduce: a greener library with print management. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051033&show=html.

Dokumenty końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” - Szczyt Ziemi: Rio de Janeiro, 3-14 czerwca 1992 r., tł. z ang. i weryfikacja przekładu Irena Kulisz i in., Warszawa 1993.

Environmental Sustainability and Libraries Special Interest Group [online]. IFLA [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ifla.org/about-environmental-sustainability-and-libraries.

Fourie Ina, A call for libraries to go green. An information behaviour perspective to draw interest from twenty-first century librarians. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051035&show=html.

Going green @ your library. Environmentally friendly practices for librarians and beyond [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://greeningyourlibrary.wordpress.com/.

Green Libraries – Checklist [online]. Humboldt Universität zu Berlin [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: https://www.ibi.hu-berlin.de/studium/studprojekte/buchidee/bi12/checklist.

Green libraries. A Website for information about green and sustainable libraries [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.greenlibraries.org/.

Greening libraries, ed. Monika Antonelli, Mark McCullough, Los Angeles 2012.

Hauke Petra, Werner Klaus U., Going green as a marketing tool for libraries: environmentally sustainable management practices [online]. IFLA [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.ifla.org/147/1/086-hauke-en.pdf.

Jankowska Maria A., Marcum James W., Sustainability challenge for academic libraries: planning for the future. „College & Research Libraries” [online] 2010, vol. 71, no. 2 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://crl.acrl.org/content/71/2/160.full.pdf+html.

Jankowska Maria A., Smith Bonnie J., Buehler Marianne A., Engagement of academic libraries and information science schools in creating curriculum for sustainability: an exploratory study. „Journal of Academic Librarianship” [online] 2014, vol. 12, iss. 2 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi.umk.pl/vls2.icm.edu.pl/pdflinks/14051013062713143.pdf.

Jankowska Maria A., The need for environmental information quality. „Issues in Science and Technology Librarianship” [online] Spring, 2000 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.istl.org/00-spring/article5.html.

Kompendium wiedzy o ekologii, pod red. Jana Strzałko, Teresy Mossor-Pietraszewskiej, Warszawa-Poznań 2001.

Kriesberg Daniel A., Think green, take action: books and activities for kids, Santa Barbara 2010.

Linden Jeremy, Reilly James, Herzog Peter, Research on energy savings opportunities in university libraries. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051031&show=html.

Loder Michael W., Libraries with a future; how are academic library usage and green demands changing building designs? „College & Research Libraries” [online] 2010, vol. 71, iss. 4 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://crl.acrl.org/content/71/4/348.full.pdf+html.

McBane Mulford Sam, Himmel Ned A., How green is my library, Santa Barbara 2010.

Metz Katja, Seadle Michael, Green publishing with green technologies. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051030&show=html.

Miller Kathryn, Public libraries going green, Chicago 2010.

Piątek Zdzisław, Ekofilozofia, Kraków 2008.

PN-ISO 26000: 2012P: Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności [CD-ROM].

Reitz Joan Marie, Online Dictionary for Library and Information Science [online]. Santa Barbara: ABC-CLIO, 2004-2014 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_S.aspx.

Report of the World Commission on Environment and Development „Our Comon Future” [online]. United Nations [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://conspect.nl/pdf/Our_Common_Future-Brundtland_Report_1987.pdf.

Shane Jackie, Positioning your library for solar (and financial) gain. Improving energy efficiency, lighting, and ventilation with primarily passive techniques. „Journal of Academic Librarianship” [online] 2012, vol. 38, iss. 2 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi.umk.pl/vls2.icm.edu.pl/pdflinks/14052221434121229.pdf.

Statement on Libraries and Sustainable Development [on-line]. IFLA [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ifla.org/publications/statement-on-libraries-and-sustainable-development.

Talloires Declaration [online]. Association of University Leaders for a Sustainable Future [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ulsf.org/programs_talloires.html.

Task Force on the Environment [online]. American Library Association [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ala.org/srrt/tfoe/taskforceenvironment.

The green library: the challenge of environmental sustainability = Die Grüne Bibliothek: Ökologische Nachhaltigkeit in der Praxis, ed. on behalf of IFLA Petra Hauke, Karen Latimer, Klaus U. Werner, Berlin–Boston 2013.

The green library: the challenge of environmental sustainability, ed. Petra Hauke, Karen Latimer, Klaus U. Werner, The Hague 2013.

Walosik Alicja, Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Kraków 2013.

Wessen Lindsey P., Green reads: best environmental resources for youth K-12, Santa Barbara 2009.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-05-12

Jak cytować

1.
FEDOROWICZ-KRUSZEWSKA, Małgorzata. Koncepcja zrównoważonego rozwoju – perspektywa bibliotekoznawcza. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 12 maj 2015, T. 7, nr 2 (13), s. 117–134. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2014.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 7 Nr 2 (13) (2014)

Dział

Problemy, badania, hipotezy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 608
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

bibliotekarstwo, biblioteki, bibliotekoznawstwo, ekologia, zrównoważony rozwój
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa