Reklama książki na łamach „Rodziny Polskiej” (1927–1939)
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2009.017Słowa kluczowe
reklama książki, "Rodzina Polska"Abstrakt
Artykuł przedstawia ogólną charakterystykę mało znanego katolickiego miesięcznika rodzinnego okresu dwudziestolecia międzywojennego. Periodyk ten ukazywał się w latach 1927-1939 w Warszawie i skierowany był do inteligencji. Na jego łamach publikowano artykuły dotyczące problematyki społeczno-kulturalnej, religijnej i literackiej. Pismo wyróżniała bogata szata graficzna. W artykule szczegółowo omówione zostały anonse oficyn wydawniczych i księgarskich zamieszczane w „Rodzinie Polskiej”, które propagowały książki o tematyce religijnej, powieści, życiorysy, literaturę dla dzieci i młodzieży oraz drobne i tanie broszury. Reklama ta była przejrzysta i czytelna, a o jej atrakcyjności decydowało bogactwo oferowanych tytułów, pochodzących przede wszystkim z Wydawnictwa Księży Pallotynów.Bibliografia
Bajka Z., Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze” 1993, z. 3−4, s. 16−47.
Batko S., Reklama w przemyśle i handlu, Kraków 1916; M. Brzostowski, Reklama prasowa, Warszawa 1976.
Czarkowska J., Reklama książki od poczęcia, „Wydawca” 1994, z. 10, s. 30−32.
Czernianin H., Ogłoszenia wydawnicze i księgarskie w „Tygodniku Wileńskim” 1815−1822, „Roczniki Biblioteczne” R. 43: 1999, s. 17−31.
Dennison D. , Tobey L., Podręcznik reklamy. Jak zdobyć rozgłos, nie wydając fortuny na reklamę, Lublin 1994.
Do Szanownych Czytelników „Rodziny Polskiej”, „Rodzina Polska” 1927, z. 12, s. 296.
Gomulicki J. W., Dwieście lat recenzji literackiej, „Nowe Książki” 1959, z. 24, s. 1474−1489.
Grubiński W., W świecie wydawczym, „Obrona Kultury” 1939, z. 1, s. 9.
Hombek D., Reklama wydawnicza i księgarska w „Gazecie Warszawskiej” w latach 1764−1795, Kielce 1988.
Hussak T., Reklama i propaganda książki, Warszawa 1970.
Imańska I., Ruch wydawniczo-księgarski w świetle ogłoszeń prasowych w „Kurierze Polskim” (1729−1760), [w:] W kręgu prasy, pod red. G. Gzelli, Toruń 1999, s. 7−19.
Janiak-Jasińska A., Aby wpadło w oko. O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX w. na podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa 1998.
Kowal-Orczykowska A., W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej, Kraków 2007.
Kristanova E., Ilustrowany miesięcznik społeczno-kulturalny i literacki „Rodzina Polska” (1927−1939). Ogólna charakterystyka pisma [w:] Ludzie i książki. Szkice bibliologiczno-biograficzne ofiarowane profesor dr hab. Hannie Tadeusiewicz, pod red. E. Andrysiak, Łódź 2011, s. 283–301.
Kristanova E., Reklama książki na łamach poznańskiej „Kultury” (1936−1939), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum” 2001, z. 10, s. 107−118.
Kurta H., Reklama prasowa, Warszawa 1969.
Kurta H., Rola i znaczenie reklamy w środkach informacji masowej, Warszawa 1965.
Lisowska-Magdziarz M., Reklama prasowa, [w:] Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2006, s. 183.
Łukasiewicz E., Reklama, Warszawa 1913.
Miciński M., Jaka reklama wydawnicza? – problem z koniecznością wyboru, „Wydawca” 2005, z. 9, s. 20.
Nowacki R., Reklama: podręcznik, Warszawa 2005.
Pitrus A. , Zrozumieć reklamę, Warszawa 1999.
Plis J., Kościół katolicki w Polsce a prasa, radio i film: 1918−1939, Lublin 2001.
Przybysz-Stawska M., „To się czyta”. Promocja książki w dodatkach do wybranych polskich gazet codziennych w latach dziewięćdziesiątych XX w., Łódź 2006.
Schabowska M., Słownictwo reklam i anonsów prasowych zamieszczonych w „Czasie” (1890−1895), Kraków 1990.
Sierocka K. , Warszawskie periodyki literackie lat 1918−1939, Warszawa 1972.
Staniszewski Z., Szczepaniec J. , Ogłoszenia prasowe jako źródło wiedzy o książce w Polsce XVII w., „Ze Skarbca Kultury” 1960, z. 1, s. 165−186.
Suchojad H., J. Drążyk, Reklama książek na łamach „Gazety Kieleckiej” w latach 1870−1912, [w:]: Książka, biblioteka, informacja – między podziałami a wspólnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007, s. 193−203.
Szapiro J., Ogłoszenie w czasopiśmie, „Prasa” 1935, z. 12, s. 12.
Wańka D., Reklama książki na łamach „Gazety Kaliskiej” w latach 1893−1914, [w:] Książka, biblioteka, informacja – między podziałami a wspólnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007, s. 205−214.
Zieliński Z., Bibliografia katolickich czasopism religijnych w Polsce 1918−1944, Lublin 1981.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 454
Liczba cytowań: 0