Promocja książki i czytelnictwa w „Teleexpressie”
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2014.005Słowa kluczowe
program informacyjny, promocja książki, promocja czytelnictwa, telewizjaAbstrakt
Telewizja zdaje się być dogodnym obszarem do prowadzenia promocji książki i czytelnictwa. Do tego celu, poza programami stricte książkowymi, wykorzystuje się m.in. programy informacyjne, np. „Teleexpress”, w którym od 2005 r. w środy wydziela się „Teleexpressowy przedział literacki”. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jak promuje się książki w „Teleexpressowym przedziale literackim”? Analizy oparto o odcinki programu wyemitowane w latach 2005-2007. W tym około jednominutowym bloku „Teleexpressu” zastosowano prostą w strukturze akcję promującą książki i czytelnictwo, która we wszystkich odcinkach przebiegała podobnie. Całość stanowiła struktura składająca się z trzech części. Delimitację kolejnych części wyznaczały wypowiedzi gospodarza „Teleexpressu”, narratora oraz autora książki. W wypowiedziach wartościowaniu poddawano „autora”, „dzieło” i „odbiorcę”. W programie prezentowano przede wszystkim prozę lekką oraz twórczość popularnych autorów. „Teleexpressowy przedział literacki” przeznaczony był dla wszystkich telewidzów „Teleexpressu”, a jego głównym celem było zachęcanie do czytania.
Bibliografia
Bruner Jerome Seymour, Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania, Warszawa 1978.
Cwalina Wojciech, Interakcje paraspołeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, pod red. Piotra Francuza, Lublin 1999, s. 53–78.
Franaszek Andrzej, Książki w tygodniku, „Tygodnik Powszechny” 2004, nr 50, s. 14–17.
Gołębiewski Łukasz, Frołow Kuba, Waszczyk Paweł, Rynek książki w Polsce 2010, Warszawa 2010.
Godzic Wiesław, Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, pod red. Elżbiety Tabakowskiej, Kraków 2001.
Kotuła Sebastian, Przegląd telewizyjnych programów o książkach, „Biblioteka Analiz” 2006, nr 27, s. 17–19.
Kotuła Sebastian, Czy programy telewizyjne o książkach mogą być przedmiotem zainteresowań bibliologii?, [w:] Od książki dawnej do biblioteki wirtualnej, pod red. Doroty Degen, Małgorzaty Fedorowicz, Toruń 2009, s. 237–244.
Krzyśko Maria, Jakim odbiorcą treści telewizyjnych jest młodzież?, [w:] III Międzynarodowa Konferencja „Media a edukacja”, pod red. Wacława Stykowskiego, Poznań 2000, s. 130–139.
Loewe Iwona, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice 2007.
Mielczarek Tomasz, Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.
Przybysz-Stawska Magdalena, „To się czyta”. Promocja książki w dodatkach do wybranych polskich gazet codziennych w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, Łódź 2006.
Rostocki Andrzej, Sułkowski Bogusław, Bestseller polski, bestseller światowy, „Przegląd Humanistyczny” 2003, nr 5, s. 37–48.
Straus Grażyna, Wolff Katarzyna, Polacy i książki. Społeczna sytuacja książki w Polsce w 1992, Warszawa 1996.
Straus Grażyna, Wolff Katarzyna, Wierny Sebastian, Książka na początku wieku. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2002 roku, Warszawa 2004.
Szydłowska Emilia, Książka w mediach, „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej” 2004, nr 4, s. 50–52.
Wnuk-Lipiński Edmund, Wnuk-Lipińska Elżbieta, Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa 1975.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 456
Liczba cytowań: 0