Picture booki Iwony Chmielewskiej jako medium otwierające na Innego
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2016.020Słowa kluczowe
Chmielewska Iwona, dzieło totalne, Inność, książka obrazowa, picture bookAbstrakt
Picture book to medium epoki obrazu, które na polskim gruncie popularyzuje toruńska artystka Iwona Chmielewska. Jej książki poruszają trudne tematy, często marginalizowane we współczesnym dyskursie literackim, społecznych i artystycznym. Należy wśród nich wymienić: niepełnosprawność, chorobę, śmierć, nierówności społeczne, dojrzewanie kobiece, Holocaust, nietolerancję. Książka obrazowa to gatunek hybrydowy, postrzegany holistycznie jako dzieło autorskie, bliski koncepcji książki artystycznej czy liberatury. Picture book funkcjonuje w złożonym modelu odbioru, nie jest przeznaczony wprost dla dzieci, ale raczej dla ludzi w każdym wieku. Idealnym modelem odbioru książek I. Chmielewskiej jest zespół złożony z rodzica i dziecka (dual audience). Specyficzne połączenie dwóch mediów: słowa i obrazu (ikonotekst) nie tylko tworzy w książce obrazowej nową jakość poznawczą, ale jednocześnie zmusza odbiorców do aktywnego analizowania i interpretowania, nie proponuje zarazem łatwych, oczywistych i jednowymiarowych sensów. Problematyka społeczna zawarta w picture bookach I. Chmielewskiej świadczy o pojmowaniu dzieciństwa przez artystkę jako stanu etycznej i politycznej potencjalności. W ten sposób lektura jej książek niesie humanistyczne przesłanie otwarcia się na Innego, przed którym nie należy ukrywać niewygodnych dla dorosłych tematów i czynić z nich tabu.Bibliografia
Cackowska Małgorzata, O pojęciu i pojmowaniu książki obrazkowej na świecie i w Polsce, [w:] Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy, pod red. Marii Szczepskiej-Pustkowskiej, Małgorzaty Lewartowskiej-Zychowicz, Adeli Kożyczkowskiej, Toruń 2010.
Chmielewska Iwona, Do połowy pełne czy do połowy puste?, Seul 2009.
Chmielewska Iwona, Książki dla ludzi, a nie dla dzieci – wywiad z Iwoną Chmielewską. Rozm. przepr. Agnieszka Sikorska-Celejewska (5.02.2013) [online]. Qulturka. Dziecko i Kultura [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.qlturka.pl/czytelnia,sztuki_plastyczne, ksiazki_dla_ludzi_a_nie_dla_dzieci__wywiad_z_iwona_chmielewska,1368.html.
Chmielewska Iwona, Książki na długim sznurku… Rozm. przepr. Anita Jarzyna, „Polonistyka” 2014, nr 2, s. 35–38.
Chmielewska Iwona, Oczy, Wrocław 2014.
Eliade Mircea, Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, Warszawa 2000.
Gage John, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
Gage John, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków 2010.
Iwona Chmielewska [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/tworca/iwona-chmielewska.
Lipka-Sztarbałło Krystyna, Przestrzeń zakręcona, czyli między oknem, lustrem a komputerem, „Świat Książki Dziecięcej” 2010, nr 6, s. 1–3.
Lurker Manfred, Przesłanie symboli. W mitach, kulturach i religiach, przeł. Ryszard Wojnakowski, Kraków 1994.
Męczkowska-Christiansen Astrid, Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2010, nr 2, s. 25–38.
Nikolajeva Maria, Scott Carole, How Picturebooks Work, New York 2006.
Popek Stanisław, Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 2012.
Szyłak Jerzy, To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?), [w:] Komiks i jego konteksty, pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyk, Poznań 2014, s. 11–22.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 991
Liczba cytowań: 0