Witkacy a problem naturalizacji intencjonalności
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2019.001Słowa kluczowe
filozofia umysłu, Gallagher S., Husserl E., Millikan R. G., naturalizacja świadomości, Searle J., Varela F., Witkacy, Zahavi DanAbstrakt
Na początku XX wieku S. I. Witkiewicz sformułował program badawczy naturalizacji świadomości. Powstał on jako reakcja na Husserlowską transcendentalno-idealistyczną interpretację stanów mentalnych. Realizując pewne postulaty swego programu, Witkiewicz wyprzedził idee R. G. Millikan, J. Searle’a, F. Vareli, S. Gallaghera, Dan Zahavi i innych – można więc powiedzieć, że Witkiewicz był prekursorem wielu współczesnych filozofii umysłu.
Bibliografia
Gallagher Shaun, Dan Zahavi. 2015. Fenomenologiczny umysł, przeł. M. Prokopski. Warszawa: PWN.
Ingarden Roman. 1974. Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN.
Millikan Ruth G. 2009. „Biosemantics”. W: Philosophy of Mind. Red. B. McLaughlin, A. Beckerman, S. Walter, 394–406. Oxford: Oxford University Press.
Searle John. 1999. Umysł, język, społeczeństwo, przeł. D. Cieśla. Warszawa: CiS.
Witkiewicz Stanisław Ignacy. 2002. Spór o monadyzm. Warszawa: PIW.
Witkiewicz Stanisław Ignacy. 1957. Nienasycenie. Warszawa: PIW.
Witkiewicz Stanisław Ignacy. 2011. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcia istnienia. Warszawa: Hachette.
Witkiewicz Stanisław Ignacy. 1978. Zagadnienie psychofizyczne. Warszawa: PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 549
Liczba cytowań: 0