Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji
  • Strona domowa
  • /
  • Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 71 Nr 2 (2014) /
  4. Artykuły

Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji

Autor

  • Piotr Domeracki Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2014.013

Słowa kluczowe

Negaksjologia, sfera publiczna, anomia, apatia, atomia, samotność, monoseokracja, egotyzm, narcyzm, indywidualizm, moralność indywidualna i publiczna, ponowoczesność

Abstrakt

W artykule tym podejmuję zagadnienie negaksjologicznych strategii ponowoczesności. Terminem tym oznaczam negatywne aksjologie bądź aksjologie negatywnych wartości. Wśród nich można wyróżnić wiele metod, ujęć i tendencji. Część z nich jest bardziej szczegółowa, część z kolei posiada bardziej ogólny charakter. Do szczegółowych strategii negaksjologicznych zaliczam: komercjalizatorstwo, konsumeryzm, ekonomyślenie, merkantylizm, finansizm, hedonitrofizm, rywalizacjonizm, kreatywizm, innowacjonizm, efektywizm, ekspansywizm, indywiduomania, rankingofilia, certyfikoholia, profesjonalizm, panaktywizm, hiperleksja, amoralny familizm, wizerunkostwo. Spośród ogólniejszej natury orientacji negaksjologicznych należy wymienić co najmniej trzy: anomię, apatię oraz atomię. Anomia oznacza dezintegrację więzi społecznych; apatia – znieczulicę moralną; atomia – to, że w ponowoczesnych społeczeństwach większość woli żyć samej lub samemu i na własne konto, zapoznając myślenie w kategoriach dobra wspólnego. Jedyną rzeczą, uznawaną za wartościową, okazuje się indywidualna korzyść. Wyłania się stąd wniosek, że aksjologia ponowoczesności, którą należy identyfikować z terminem negaksjologia, jest wewnętrznie ukierunkowana na promocję samotności jako kluczowej wartości.

Bibliografia

Badiou A., Etyka, Przewodnik Krytyki Politycznej, przeł. P. Mościcki, t. 13, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.

Baran B., Postmodernizm, Wydawnictwo inter esse, Kraków 1992.

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.

Beck U., Beck-Gernsheim E., Individualization and „precarious freedom”. Perspectives and controversies of a subject-oriented sociology, w: Detraditionalization. Critical Reflections on Authority and Identity, red. P. Heelas, S. Lash, P. Morris, Blackwell Publishers, Oxford 1996.

Cavalcante Schuback M. Sá, Pochwała nicości. Eseje o hermeneutyce filozoficznej, z j. szwedzkiego przeł. L. Neuger, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

Chollet M., Tyrania rzeczywistości, przeł. A. Dwulit, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2013.

Dahrendorf R., Life Chances. Approaches to social and political theory, University of Chicago Press, Chicago 1979.

Dembiński P. H., Finanse po zawale. Od euforii finansowej do gospodarczego ładu, przeł. Ł. Komuda, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2011.

Elias N., Społeczeństwo jednostek, przeł. J. Stawiński, red. nauk. i przedm. do wyd. pol. M. Marody, Biblioteka Socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Fromm E., Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki, przeł. R. Saciuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław 1999.

Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przeł. B. Pietrzyk, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004.

Gumuła W., Zjawisko finansjalizacji, „Znak” czerwiec 2015, nr 721, s. 13–19.

Kołakowski L., Cywilizacja na ławie oskarżonych, w: O kryzysie, Rozmowy w Castel Gandolfo 1985, t. 2, przygot. i przedm. opatrzył K. Michalski, przeł. A. Kluba, Instytut Nauk o Człowieku, Res Publica, Warszawa 1990.

Kruszelnicki M., Drogi francuskiej heterologii, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.

Księżyk M., Źródła i ekonomiczne skutki kryzysów finansowych, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2013, nr 30.

Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.

Mayer H., Odmieńcy, przeł. A. Kryczyńska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2005.

Messyasz K., Między wspólnotą położenia a jednością pokoleniową, „Władza Sądzenia” 2014, nr 3: Radykalny inkluzywizm. Orygenes zamiast Schmitta, red. K. Kubala, K. Nawratek, s. 79–97.

Ortega y Gasset J., Człowiek i ludzie, przeł. H. Woźniakowski, w: idem, Bunt mas inne pisma socjologiczne, PWN, Warszawa 1982.

Ortega y Gasset J., Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, Czytelnik, Warszawa 1980.

Ortega y Gasset J., Medytacje o „Don Kichocie”, przeł. J. Wojcieszak, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2008.

Perkowska H., Postmodernizm a metafizyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.

Plessner H., Granice wspólnoty. Krytyka radykalizmu społecznego, przeł. J. Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.

Ratajczak M., Ekonomia i edukacja ekonomiczna w dobie finansyzacji gospodarki, s. 3, http://www.pte.pl/kongres/referaty/Ratajczak%20M/Ratajczak%20M.%20-%20Ekonomia%20i%20edukacja%20ekonomiczna%20w%20dobie%20finansyzacji%20gospodarki.pdf (dostęp: 02.05.2014).

Ratajczak M., Finansyzacja gospodarki, „Ekonomista” 2012, nr 3, s. 281–302.

Renaut A., Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, przeł. D. Leszczyński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków 2001.

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Ricoeur P., What Is a Text? Explanation and Understanding, w: A Ricoeurs Reader: Reflection and Imagination, red. M.J. Valdés, New York–London–Toronto–Sydney–Tokyo–Singapore 1991.

Riesman D., Samotny tłum, przekł. oraz wstęp do wyd. pol. J. Strzelecki, Wydawnictwo Vis-à-vis/Etiuda, Kraków 2011.

Rougemont D. de, Udział Diabła, przeł. A. Frybes, Wydawnictwo Wodnika, Warszawa 1992.

Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. B. Cymbrowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011.

Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński et al., oprac. T. Gadacz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Toffler A., Ekospazm, przeł. E. Szymańska, Czytelnik, Warszawa 1977.

Waldenfels B., Podstawowe motywy fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.

Zagubiona rzeczywistość – rozmowa J. Żakowskiego, „Polityka” 2012, nr 5, s. 21–23; wersja elektroniczna: http://www.polityka.pl/tygodnik

polityka/swiat/1523889,1,wywiad-zakowski-i-dembinski-o-recepcie-na-kryzys-cz-i.read oraz http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/1523933,1,wywiad-zakowski-i-dembinski-o-recepcie-na-kryzys-cz-ii.read (dostęp: 04.03.2014.).

Zdrenka M.T., Pewien kłopot z intersubiektywnością wartości. Przyczynek do refleksji o negatywach, czyli o ogniskowaniu się negatywnych skojarzeń wartościujących, w: Intersubiektywność, red. nauk. P. Makowski, TAiWPN Universitas, Kraków 2012.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-10-17

Jak cytować

1.
DOMERACKI, Piotr. Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji. Ruch Filozoficzny [online]. 17 październik 2017, T. 71, nr 2, s. 43–64. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RF.2014.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 71 Nr 2 (2014)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 693
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Negaksjologia, sfera publiczna, anomia, apatia, atomia, samotność, monoseokracja, egotyzm, narcyzm, indywidualizm, moralność indywidualna i publiczna, ponowoczesność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa