THE ROLE OF TRUST DIMENSION UNDER CONDITIONS OF NETWORK ORGANISATIONS’ COOPERATION
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2016.024Keywords
cooperation, trust type, group of enterprises, reviews, managersAbstract
Purpose: Main purpose of the article is creating the categories and premises of trust, shaped through different forms of cooperation undertaken between companies in a selected economic group in Poland, and then – on the basis of opinions of managers/owners – assess the significance of the behavioural dimension of trust for conditions prevailing in this group.
Methodology/approach: The basis for conducting an analysis of the problem of trust involved interviews conducted with the owners and/or key managers of 14 production companies. The obtained opinions on cooperation pointed out, on the one hand, distrust and rivalry, but also continuous cooperation and joint investments. Interviews were conducted with 6 small-sized companies, as well as 8 larger. All companies had long-term experience in operation within a group – at least 10 years of participation.
Findings: The adopted methodology and manner of distinguishing dimensions of trust, for which a numeric evaluation of relations was introduced, captured the general framework of direct and indirect relations and condition of trust.
Implications: The process of creating cooperation clusters among firms (especially in selected industrial sectors) will meet the problem of trust. The methods of measuring the trust level should be popularized and discussed.
Originality/value of the paper: Empirical researches results have special value for recognizing contemporary and future managerial challenges. Identification these important challenges (like problem of multi organizational trust), could help in preparing firm’s cooperation and competition activities.
References
Brodzicki, T., Szultka, S. (2002), “Koncepcja klastrów a konkurencyjność przedsiębiorstw”, Organizacja i Kierowanie, No. 4, pp. 45–60.
Christidu-Budnik, A. (2011), “Zaufanie i wiarygodność w sieciach międzyorganizacyjnych”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, No. 217, pp. 63–76.
Cygler, J. (2009), Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Wyd awnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Czakon, W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer, Warszawa.
Czakon, W. (2013), “Strategia koopetycji w rozwoju organizacji”, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, No. 1147, pp. 127–134.
Czakon, W. (2014), “O ograniczeniach strukturalizmu w badaniach sieci międzyorganizacyjnych”, Organizacja i Kierowanie, No. 1A, pp. 27–35.
Dytczak, M., Ginda, G. (2013), “Miejsce metody DEMATEL w rozwiązywaniu złożonych zadań decyzyjnych”, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, T. 15, No. 5, pp. 631–644.
Dziergwa, M. (2016), “Współpraca przedsiębiorstw w klastrach branżowych na przykładzie kępińskiego klastra meblowego”, master thesis, Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Fic, M., Fic, D., Piątyszek-Pych, A. (2016), “Klastry jako przykład sieci współpracy przedsiębiorstw”, in: Malara, Z. (Ed.), Oblicza innowacji w gospodarce i społeczeństwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, pp. 56–57.
Góra, J. (2008), Dynamika klastra – zarys teorii i metodyka badań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej, Wrocław.
Grudzewski, W. M., Hejduk, I., Sankowska, A. (2008), “Rola zarządzania zaufaniem we współczesnej gospodarce”, E-mentor, Vol. 4 No. 26.
Klimas, P. (2016), “Analiza sieciowa i zmienne strukturalne w badaniach sieci dostaw”, Organizacja i Kierowanie, No. 3, pp. 53–66.
Levin, D., Cross, R. (2004), “The strength of weak ties you can trust: the mediating role of trust in effective knowledge transfer”, Management Science, Vol. 50 No. 11, pp. 1477–1490. DOI: http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.1030.0136
Machnikowski, P. (2010), Prawne instrumenty ochrony zaufania przy zawieraniu umowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Paul, D. L., McDaniel, J. R. R. (2004), “A field study of the effect of interpersonal trust on virtual collaborative relationship performance”, MIS Quarterly, Vol. 28 No. 2, pp. 183–227.
Ratajczak-Mrozek, M. (2009), “Sieci biznesowe na tle innych koncepcji kooperacji przedsiębiorstw”, Gospodarka Narodowa, No. 7–8, pp. 79–91.
Romaniuk, K. (2012), “Koopetycja przedsiębiorstw – nowa perspektywa”, Współczesne Zarządzanie, No. 4, pp. 65–72.
Sankowska, A. (2011), Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
Sankowska, A. (2015), “Zaufanie w łańcuchu dostaw −determinanty, typy i konsekwencje”, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, No. 217, pp. 19–30.
Wasiluk, A. (2013), “Zaufanie i współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami w perspektywie budowy i rozwoju struktur klastrowych”, Economics and Management, Vol. 5 No. 4, pp. 49–66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 383
Number of citations: 0