Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Journal Information
  • Current
  • Archives
  • Editorial Team
  • Fees
  • Ethics and Policies
  • Submission
  • Register
  • Login

Ekonomia i Prawo. Economics and Law

Analysis of stakeholders’ knowledge and attitude towards socially responsible entities
  • Home
  • /
  • Analysis of stakeholders’ knowledge and attitude towards socially responsible entities
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 No. 2 (2020) /
  4. Articles

Analysis of stakeholders’ knowledge and attitude towards socially responsible entities

Authors

  • Monika Chłąd Czestochowa University of Technology https://orcid.org/0000-0002-9925-6000

DOI:

https://doi.org/10.12775/EiP.2020.015

Keywords

corporate social responsibility, the role of stakeholders

Abstract

Motivation: There is no single, indisputable definition of corporate social responsibility (CSR), neither in the subject literature nor the practical sphere. Different circles of interest have their own interpretation of CSR, though the evolution of the term can be clearly seen. Knowledge of the motivation of business entities implementing this concept could bring a worthy addition to its definition.

Aim: The purpose of this article is to analyze the opinions of respondents and their attitudes towards social responsibility, and whether the involvement of companies affects their choices as consumers and employees. In the survey I focused on three aspects: knowledge and understanding of the concept of CSR, the impact of CSR on the attitudes and choices of consumers and employees, as well as the reception and evaluation of these activities by the surveyed people.

Results: The research included a group of people who answered questions about CSR and they assessed the involvement of companies which influence consumers’ and producers’ choices.

References

Adamczyk, J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Anam, L., Szul-Skjoeldkrona, E., & Zamościńska, E. (2012). Jak zyskać na odpowiedzialności? CSR w strategiach spółek giełdowych. Warszawa: CSR info.

Anuszkiewicz, K., & Marona, T. (2012). Rola interesariuszy w rozwoju przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie. Rynek–Społeczeństwo–Kultura, 1.

Bryl, Ł. (2010). Społeczna odpowiedzialność biznesowa na przykładzie firmy Polska. In M. Matejun, & M. Szczepańczyk (Eds.), Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Łódź: Politechnika Łódzka.

Epstein, E.M. (1998). Business ethics and corporate social policy. Business & Society, 37(1). doi:10.1177/000765039803700102.

Freeman, R.E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach. Boston: Pitman.

Freeman, R.E., Harrison, J.S., & Wics, A.C. (2007). Managing for stakeholders: survival, reputation and success. New Haven: Yale University Press.

Hąbek, P. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw jako koncepcja firmy zorientowanej na interesariuszy. Organizacja i Zarządzanie, 2(6).

Jastrzębska, E. (2011). Wprowadzenie do koncepcji CSR i zrównoważonego rozwoju. In J. Reichel (Ed.), Jak uczyć o społecznej odpowiedzialności i zrównoważonym rozwoju: przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Kuraś, M., & Turek, I. (2016). Bariery wykazywania kosztów prac rozwojowych w sprawozdaniu finansowym. In S. Kowalska, & J. Rubik (Eds.), Zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Częstochowa: Politechnika Częstochowska.

Mazur-Wierzbicka, E. (2012). CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności. Szczecin: Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina.

Mikołajczyk, Z. (1999). Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania. Warszawa: PWN.

Nakonieczna, J. (2004). Społeczna odpowiedzialność: nowy akcent globalnej strategii przedsiębiorstw międzynarodowych. In E. Haliżak, R. Kuźniar, & J. Symonides (Eds.), Globalizacja a stosunki międzynarodowe. Bydgoszcz–Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.

Onufer, A. (2006). Społeczna odpowiedzialność korporacji transnarodowych. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywnicze i Ekonomiczne Uniwersytetu we Wrocławiu, 4.

Paliwoda-Matiolańska, A. ( 2014). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: C.H. Beck.

Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: C.H. Beck.

Piersiala, L., & Tylec, A., (2017). (Nie)odpowiedzialność społeczna specjalnych stref ekonomicznych w Polsce. Scientific Papers of Silesian University of Technology: Organization and Management Series, 102. doi:10.29119/1641-3466.2017.102.26.

Porter, M.E., & Kramer, M.R. (2006). Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, December.

Ricart, J.E., Rodriguez, M.A., Sanchez, P., & Ventoso, L.(2005). The sustainable enterprise: learning from DJSI leaders. Bilbao: Fundacion BBVA.

Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Rotengruber, P. (2017). R. Edward Freeman wobec koncepcji interesariusza: w obronie przekonań normatywnych uczestników życia gospodarczego. Prakseologia, 159.

Sala, S. (2005). Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej. Przedsiębiorczość: Edukacja, 1. doi:10.24917/713.

Telega, A. (2012) Problematyka nadzoru korporacyjnego i jego wpływ na kreowanie wartości organizacji. In . A. Nalepka, & A. Ujwara-Gil (Eds.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu.

Wójcik-Jurkiewicz, M. (2016). Idea społecznie odpowiedzialnego biznesu a kształtowanie wyniku finansowego spółki. Studia Ekonomiczne: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 253.

Zielińska, A., (2013). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 30.

Ekonomia i Prawo. Economics and Law

Downloads

  • PDF

Published

2020-06-30

How to Cite

1.
CHŁĄD, Monika. Analysis of stakeholders’ knowledge and attitude towards socially responsible entities. Ekonomia i Prawo. Economics and Law. Online. 30 June 2020. Vol. 19, no. 2, pp. 217-232. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/EiP.2020.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 No. 2 (2020)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 973
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

User

User

Contact

Principal Contact
Piotr Wiśniewski
psw@umk.pl
Support Contact
Grzegorz Kopcewicz
Phone (56) 611 26 93
greg@umk.pl

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie
Ekonomia i Prawo. Economics and Law
Katedra Ekonomii 
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 
ul. Gagarina 13A 
87-100 Toruń

Principal Contact

Piotr Wiśniewski
psw@umk.pl

Support Contact

Grzegorz Kopcewicz
Phone (56) 611 26 93
greg@umk.pl

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop