Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Journal Information
  • Current
  • Archives
  • Editorial Team
  • Fees
  • Ethics and Policies
  • Submission
  • Register
  • Login

Ekonomia i Prawo. Economics and Law

THE USE OF THE BRAND TO BUILD A COMPETITIVE ADVANTAGE OF CONTEMPORARY COMPANIES
  • Home
  • /
  • THE USE OF THE BRAND TO BUILD A COMPETITIVE ADVANTAGE OF CONTEMPORARY COMPANIES
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 13 No. 2 (2014) /
  4. Articles

THE USE OF THE BRAND TO BUILD A COMPETITIVE ADVANTAGE OF CONTEMPORARY COMPANIES

Authors

  • Mirosław Bochenek Nicolaus Copernicus University
  • Joanna Pomaskow Nicolaus Copernicus University

DOI:

https://doi.org/10.12775/EiP.2014.021

Keywords

competition, brand, globalization

Abstract

        The aim of the article was to draw attention to the significance of one of the forms of non-price competition, which is creation of a strong brand. As the modern buyer pays more attention to branded products, the building and strengthening of global brands has become a primary objective of the companies that are in this respect almost forced to change their management style, striving for success in the international arena. Procter & Gamble is aware of the fact that the brand has begun to gain importance in the competition on a global scale. The global brand has now become a guarantor of successful development of modern enterprises, and therefore it seems necessary to present solutions directly aimed at creating strong brands, which often require huge amounts of money on promotion and advertising.

References

Altkorn J., Determinanty globalizacji marek, „Marketing i Rynek”, No. 4/1997.

Bartosik M., Marka na rynkach zagranicznych, „Marketing w Praktyce”, No. 7/2001.

Dobosz A., Pokochać markę z lojalnością, „Marketing w Praktyce”, No. 7/2007.

Domański T., Globalization of brands – new challenges for marketing, [in:] Ďad’o J., Wiktor J.W. (ed.), Marketing and globalization. Papers of the third international marketing symposium, Cracow University of Economics – Matej Bel University, Cracow-Banskà Bystrica 2000.

Ekonomia.rp.pl, Polacy kupują coraz więcej przez Internet, http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/995347.html (05.05.2013).

Forbes.com., http://www.forbes.com/companies/procter-gamble (01.05.2013).

Gwiazda A., Globalna strategia produktu, „Marketing i Rynek”, No. 1/1998.

Jog V., Suszyński C., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, CIM, Warszawa 1994.

Kieżel M., Wizerunek marki i jego znaczenie, „Marketing i Rynek”, No. 6/1999.

Kłosiewicz U., Marki handlowe w Polsce, „Marketing i Rynek”, No. 6/2000.

Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg, Warszawa 1999.

Leitch S., Richardson N., Pajęczyna marek, „Marketing i Rynek”, No. 9/2004.

Low G.S., Fullerton R.A., Brands, Brand Management, and the Brand Manager System: A Critical-Historical Evaluation, „Journal of Marketing Management”, Vol. 31, No. 2/1994, http://dx.doi.org/10.2307/3152192.

Marketing.org.pl, Facebook narzędziem marketingowym P&G, http://marketing.org.pl/index.php/go=2/act=9/w=1/aid=m4b980914bdb47 (06.05.2013).

Moore C.M., Fernie J., Burt S., Marki handlowe bez granic, „Marketing i Rynek”, No. 1/2001.

Pawlak-Kołodziejska K., Komunikacja marketingowa, [in:] Andruszkiewicz K. (ed.), Marketing. Podręcznik akademicki, TNOiK, Toruń 2011.

Pg.com, Poznaj globalną historię P&G, http://www.pg.com/pl_PL/firma/historia_globalna.shtml (01.05.2013).

Proto.pl, Dyrektor generalny P&G: interakcja z konsumentem musi być kreatywna i oparta na wartości, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=122870&rob=Dyrektor_generalny_P_G:_interakcja_z_konsumentem_musi_byc_kreatywna_i_oparta_na_wartosci (05.05.2013).

Sala J., Marka i produkty markowe, „Marketing i Rynek”, No. 2/1995.

Segal-Horn S., Firmy globalne – bohaterowie czy czarne charaktery?, „Marketing i Rynek”, No. 11/2002.

Stanek A., Gwiazda w reklamie? To się opłaca, http://www.biztok.pl/Gwiazda-w-reklamie-To-sie-oplaca-s7159/foto_11 (05.05.2013).

Staniszewski M., Zasobność marki, „Marketing w Praktyce”, No. 6/2009.

Szopa-Milde R., Autentyczność, głupcze!, „Marketing w Praktyce”, No. 6/2009.

Szymczak J., Urbaniak M., Marka jako element jakości postrzeganej przez nabywców instytucjonalnych, [in:] Skrzypek E (ed.), Wpływ zasobów niematerialnych na war-tość firmy, Vol. 2, UMCS, Lublin 2003.

Tkaczyk P., Zakamarki marki, HELION, Gliwice 2011.

Urbanek G., Zarządzanie marką w warunkach globalizacji, „Marketing i Rynek”, No. 10/2002.

Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002.

Wheeler A., Kreowanie marki, PWN, Warszawa 2010.

Witek-Hajduk M.K., Zrządzanie silną marką, Oficyna a Wolters Kluwer business, War-szawa 2011.

Ziółkowski T., Marketing XXI w.: od konsumenta do społeczności, [in:] Jankowski W. (ed.), Strategie marek 2010, „Harvard Business Review Polska” 2010.

Ekonomia i Prawo. Economics and Law

Downloads

  • PDF

Published

2014-06-30

How to Cite

1.
BOCHENEK, Mirosław and POMASKOW, Joanna. THE USE OF THE BRAND TO BUILD A COMPETITIVE ADVANTAGE OF CONTEMPORARY COMPANIES. Ekonomia i Prawo. Economics and Law. Online. 30 June 2014. Vol. 13, no. 2, pp. 285-296. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/EiP.2014.021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 13 No. 2 (2014)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 915
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

User

User

Contact

Principal Contact
Piotr Wiśniewski
psw@umk.pl
Support Contact
Grzegorz Kopcewicz
Phone (56) 611 26 93
greg@umk.pl

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie
Ekonomia i Prawo. Economics and Law
Katedra Ekonomii 
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 
ul. Gagarina 13A 
87-100 Toruń

Principal Contact

Piotr Wiśniewski
psw@umk.pl

Support Contact

Grzegorz Kopcewicz
Phone (56) 611 26 93
greg@umk.pl

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop