Księgi liturgiczne brata Feliksa Trzcińskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2020.003Słowa kluczowe
rękopis, liturgia, Pelplin, Feliks TrzcińskiAbstrakt
Artykuł jest próbą systematyzacji ksiąg liturgicznych skopiowanych przez cystersa, brata Feliksa Trzcińskiego
(zm. 1649) z klasztoru w Pelplinie. Dotąd znane są cztery woluminy wykonane jego ręką - dwa graduały: L 14 (1625) oraz L 12 (brak datacji) i dwa antyfonarze: L 16 (1643) oraz L 4 (1648). W 2020 r. autor zidentyfikował w Bibliotheque nationale de France w Paryżu kolejny rękopis (RES 2239) sporządzony przez F. Trzcińskiego w 1635 r. prawdopodobnie dla klasztoru Brygidek. W manuskrypcie zachował się kolofon (fol. 127v), który potwierdza autorstwo F. Trzcińskiego. W ostatniej księdze (antyfonarzu L 4) brat Trzciński napisał, że jest to jego „opus 7”. Należy zatem sądzić, że nie zidentyfikowano dotąd jeszcze dwóch woluminów.
Bibliografia
Ciecholewski, Roman. Skarby Pelplina. Pelplin: Bernardinum, 1997.
Czyżak, Marta, i Monika Jakubek-Raczkowska. „Wykaz dopisków liturgicznych w Graduale L13.” W Pelpliński Graduał L13. Dzieło – badania – konserwacja, red. Juliusz
Raczkowski i Monika Jakubek-Raczkowska (Studia nad Skryptorium i Spuścizną Rękopiśmienną Średniowiecza, 1), 246–259. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK,
Grajewski, Czesław. „F.F.T. – cysterski skryptor z Pelplina.” Studia Pelplińskie 34 (2003): 325–334.
Inglot, Marek, i Ludwik Grzebień. Uczniowie-sodalisi gimnazjum jezuitów w Brunsberdze (Braniewie) 1579–1623. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1998.
Jakubek-Raczkowska, Monika. „Zawartość.” W Pelpliński Graduał L13. Dzieło – badania – konserwacja, red. Juliusz Raczkowski i Monika Jakubek-Raczkowska (Studia nad
Skryptorium i Spuścizną Rękopiśmienną Średniowiecza, 1), 26–34. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2019.
Pasierb, Janusz St. Pelplin i jego zabytki. Warszawa: Interpress, Pelplin: Wydawnictwo Diecezjalne, 1993.
Pelpliński Graduał L13. Dzieło – badania – konserwacja. Red. Juliusz Raczkowski i Monika Jakubek-Raczkowska (Studia nad Skryptorium i Spuścizną Rękopiśmienną Średniowiecza, 1). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2019.
Szendrei, Janka. „Notacja liniowa w polskich źródłach chorałowych XII–XVI wieku.” W Notae musicae artis, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, 187–281. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 562
Liczba cytowań: 0