Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Minerwa Północy i Szwedzki Herkules Wizerunek królowej Krystyny w grafice propagandowej z 1649 roku
  • Strona domowa
  • /
  • Minerwa Północy i Szwedzki Herkules Wizerunek królowej Krystyny w grafice propagandowej z 1649 roku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 (2011) /
  4. Artykuły

Minerwa Północy i Szwedzki Herkules Wizerunek królowej Krystyny w grafice propagandowej z 1649 roku

Autor

  • Alicja Saar-Kozłowska

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2011.002

Słowa kluczowe

grafika propagandowa, królowa Krystyna,

Abstrakt

The graphic representing the queen of Sweden Christina is of propagandist nature. It expresses the ideology of a good sovereign, her power, and the concept of deification of the sovereign, as well as persistence and invariability of the power of the Swedish state. The intention and design of the word and picture contained herein are supposed to be rhetorical persuasion of the subjects and audience abroad. It is worth mentioning that the then actual image of the queen and therefore the condition of the state and society are of no importance but the queen’s image as perceived through the means of state propaganda.

The graphic pictures the intermingling of historical and biographic issues related to the queen (role of the sovereign and her position – expected marriage and crowning, the abdication planned by her), genealogy of the house of Vasa (daughter of Gustavus II Adolfus), Sweden (concept of a sovereign bringing peace and welfare to the subjects, dangerous to the enemies), Europe (end of the Thirty Years’ War to which the queen contributed against her advisors’ will), mythical (identification with Heracles and Minerva, protective and carying role of Jupiter), ethical and moral (wreath of virtues characterizing the queen as a good sovereign), political (conquering papism whose sign is a serpent, Protestantism symbolized by a lion related also to Gustavus II Adolfus referred to as the Lion of the North).

The content of the graphic was constructed using various, legible elements which are typical of the then iconographic codes – iconological and emblematic, allegorical and real, historical and mythical, all composed with the double meaning: the queen Minerva (defined by attributes – owl, books) – Heracles (due to the verbal comments and composition structure), Jupiter (carer of sovereigns, father of Christina- Heracles) – Gustavus II Adolfus (sovereign, father, and the queen’s predecessor whose power and symbol she takes over–inherits), Lion – Gustavus II Adolfus and Protestantism.

The graphic represents the image of the sovereign, portraits of her advisor, chancellor Axel Oxenstierna (beneath the inscription Advice in the kingdom is prudent) and military commander Lennart Torstenson (the inscription The fight outside happy), a set of 11 personifications (Religio, Prudentia, Justitia, Pietas, Clementia, Libertas, Fortitudo, Temperantia, Liberalitas, Veritas), symbols (owl, globe, books, wrath, lion, serpent), elements referring do imago of emblems representing the fighting birds (falcon and crane), with the wording Exitus dubio est or Nulla Salus Bello (both expressing the uncertainty of the outcomes of war actions) as well as narrative motifs symbolically denoting, on the one hand, peace (welfare in the state represented by parades, carts with houses, signs of joy, trumpets aiming upwards), and, on the other hand, wars (trumpets aiming downwards, carts with war equipment). The inscription Goddess of the North CHRISTINA … THE QUEEN Pious, Happy, Triumphant, Great, IN HER CRADLE YET WORTH JUPITER, … following the example of Ovid writing about HERACLES… CHRISTINA WAS SMALL, BUT SHE THROTTLED SNAKES IN HER HANDS.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-07-01

Jak cytować

1.
SAAR-KOZŁOWSKA, Alicja. Minerwa Północy i Szwedzki Herkules Wizerunek królowej Krystyny w grafice propagandowej z 1649 roku. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 1 lipiec 2011, T. 41, s. 39–73. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2011.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 (2011)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1257
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

grafika propagandowa, królowa Krystyna,
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa