Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW
  • Strona domowa
  • /
  • PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2018) /
  4. Artykuły

PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW

Autor

  • Tomasz Szymanski Akademia Leona Koźmińskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.013

Słowa kluczowe

przywództwo, kierowanie, autokratyczne, autorytarne, leseferystyczne, transakcyjne, mobbing, zastraszanie, adultyzm, ageizm, płeć

Abstrakt

Celem artykułu jest zidentyfikowanie podobieństw między autokratycznym, leseferystycznym i transakcyjnym stylem przywództwa a zachowaniami mobbingowymi. Zastosowane
metody obejmują obserwację i przegląd literatury. Artykuł wskazuje, że style przywództwa i zachowania mobbingowe ujawniają podobieństwa z zachowaniami mobbingowymi Leymanna o numerach: 1, 5, 12. Dodatkowo, kobiety w autokratycznych / autorytarnych rolach przywódczych są
postrzegane mniej pozytywnie niż męscy autokratyczni przywódcy zgodnie z teorią zgodności ról. Rekomendowane są dalsze badania nad adultyzmem w miejscu pracy w Polsce.

Bibliografia

Beardwell, J., & Claydon, T., (2010), Human resource management: A contemporary approach, Pearson Education Linited, Essex.

Blake, R., & Mouton, J., (1964), The managerial grid: The key to leadership excellence, Gulf Publishing Co., Houston.

Burns, J. M., (1978), Leadership, Harper & Row, New York.

Butler, R. N., (1969), Age-ism: Another form of bigotry. „The Gerontologist”, 9(4_Part_1).

Dubois, P., (1909), The functioning of the sunday school, “The Pedagogical Seminary”, 16(3).

Eagly, A. H., & Carli, L. L, (2003), The female leadership advantage: An evaluationof the evidence, “The Leadership Quarterly”, 14(6).

Eagly, A. H., & Johannesen-Schmidt, M. C., (2001), The leadership styles of women and men, “Journal of Social Issues”, 57(4).

Eagly, A. H., & Karau, S. J. (2002), Role congruity theory of prejudice toward female leaders, “Psychological Review”, 109(3).

Eagly, A. H., Makhijani, M. G., & Klonsky, B. G., (1992), Gender and the evaluation of leaders: A meta-analysis, “Psychological Bulletin”, 111(1).

Hersey, P., & Blanchard, K. H., (1969), Life cycle theory of leadership. “Training & Development Journal” 23.

Hersey, P., Blanchard, K. H., & Johnson, D. E., (2007), Management of organizational behavior (Vol. 9), Prentice hall Upper Saddle River, NJ.

Hofstede, G., (1991), Cultures and organizations. Intercultural cooperation and its importance for survival. Software of the mind, Mc Iraw-Hill, London.

Hornby, A. S., Wehmeier, S., & Ashby, M., (2005), Oxford advanced learner’s dictionary, (7) Oxford University Press, Oxford.

Hryniewicz, J. T., (2012), Gospodarka oparta na wiedzy a osobowość. Psychiczny koszt pracy i style kierowania. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4.

Jemielniak, D. (2007). Managers as lazy, stupid careerists? Contestation and stereotypes among software engineers. Journal of Organizational Change Management, 20(4).

Kelan, E. K., (2010), Gender logic and (un) doing gender at work., “Gender, Work & Organization”, 17(2).

Latusek, D., & Vlaar, P. W. L. (2015). Exploring managerial talk through metaphor: An opportunity to bridge rigour and relevance? Management Learning, 46(2).

Leymann, H., (1990), Mobbing and psychological terror at workplaces, “Violence and Victims”, 5(2).

Leymann, H., (1996), The content and development of mobbing at work, “European Journal of Work and Organizational Psychology”, 5(2).

Lis, A., Glinska-Newes, A., & Kalinska, M. (2014). The role of leadership in shaping interpersonal relationships in the context of positive organizational potential. Journal of Positive Management, 5(4).

Olweus, D., (1994), Bullying at school. In Aggressive behavior, Springer, Boston.

Pilch, P, (2012), Zachowania Mobbingowe - praktyczne problemy diagnozy [w:]. T. Wyka, C. Szmidt (red.) Wieloaspektowość mobbingu w stosunkach pracy, POLTEXT, Warszawa.

Skogstad, A., Einarsen, S., Torsheim, T., Aasland, M. S., & Hetland, H., (2007), The destructiveness of laissez-faire leadership behavior, “Journal of Occupational Health Psychology”, 12(1).

Szmidt, C., (2012), Kompleksowy program aktywizacji osób starszych 50+. Raport Końcowy, Akademia Leona Koźmińskiego, Millward Brown SMG/KRC, Warszawa.

Szmidt, C., (2012), Mobbing--istota, przyczyny i skutki [w:] T. Wyka, C. Szmidt (red.). Wieloaspektowość mobbingu w stosunkach pracy, POLTEXT, Warszawa.

Tyszka, T., Cieślik, J., Domurat, A., & Macko, A. (2011). Motivation, self-efficacy, and risk attitudes among entrepreneurs during transition to a market economy. The Journal of Socio-Economics, 40(2).

Wyka, T., & Szmidt, C., (2012), Wieloaspektowość mobbingu w stosunkach pracy, POLTEXT, Warszawa.

Zapf, D., (1999), Mobbing in Organisationen Überblick zum Stand der Forschung, “Zeitschrift Für Arbeits-Und Organisationspsychologie”, 43(1).

Zapf, D., (2002), Emotion work and psychological well-being: A review of the literature and some conceptual considerations, “Human Resource Management Review”, 12(2).

Zapf, D., & Warth, K., (1997), Mobbing: subtile kriegsführung am arbeitsplatz, “Psychologie Heute”, 24(8).

Žukauskas, P., & Vveinhardt, J., (2009), Socio-demographic characteristics of mobbing and discrimination in employee relations, “Transformations in Business & Economics, 8(3)”.

https://archive.is/www.leymann.se [28.02.2018].

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/stopa-bezrobocia-w-latach-1990-2017,4,1.html [28.02.2018].

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-04-25

Jak cytować

Szymanski, Tomasz. 2018. „PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 45 (1):151-60. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2018)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 687
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

przywództwo, kierowanie, autokratyczne, autorytarne, leseferystyczne, transakcyjne, mobbing, zastraszanie, adultyzm, ageizm, płeć
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa