Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Editorial Board
    • List of Reviewers
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW
  • Home
  • /
  • PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 45 No. 1 (2018) /
  4. Articles

PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW

Authors

  • Tomasz Szymanski Akademia Leona Koźmińskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.013

Keywords

Przywództwo, kierowanie, autokratyczne, autorytarne, leseferystyczne, transakcyjne, mobbing, zastraszanie, adultyzm, ageizm, płeć

Abstract

Celem artykułu jest zidentyfikowanie podobieństw między autokratycznym, leseferystycznym i transakcyjnym stylem przywództwa a zachowaniami mobbingowymi. Zastosowane metody obejmują obserwację i przegląd literatury. Artykuł wskazuje, że style przywództwa i zachowania mobbingowe ujawniają podobieństwa z zachowaniami mobbingowymi Leymanna o numerach: 1, 5, 12. Dodatkowo, kobiety w autokratycznych / autorytarnych rolach przywódczych są postrzegane mniej pozytywnie niż męscy autokratyczni przywódcy zgodnie z teorią zgodności ról. Rekomendowane są dalsze badania nad adultyzmem w miejscu pracy w Polsce.

References

Beardwell, J., & Claydon, T., (2010), Human resource management: A contemporary approach, Pearson Education Linited, Essex.

Blake, R., & Mouton, J., (1964), The managerial grid: The key to leadership excellence, Gulf Publishing Co., Houston.

Burns, J. M., (1978), Leadership, Harper & Row, New York.

Butler, R. N., (1969), Age-ism: Another form of bigotry. „The Gerontologist”, 9(4_Part_1).

Dubois, P., (1909), The functioning of the sunday school, “The Pedagogical Seminary”, 16(3).

Eagly, A. H., & Carli, L. L, (2003), The female leadership advantage: An evaluationof the evidence, “The Leadership Quarterly”, 14(6).

Eagly, A. H., & Johannesen-Schmidt, M. C., (2001), The leadership styles of women and men, “Journal of Social Issues”, 57(4).

Eagly, A. H., & Karau, S. J. (2002), Role congruity theory of prejudice toward female leaders, “Psychological Review”, 109(3).

Eagly, A. H., Makhijani, M. G., & Klonsky, B. G., (1992), Gender and the evaluation of leaders: A meta-analysis, “Psychological Bulletin”, 111(1).

Hersey, P., & Blanchard, K. H., (1969), Life cycle theory of leadership. “Training & Development Journal” 23.

Hersey, P., Blanchard, K. H., & Johnson, D. E., (2007), Management of organizational behavior (Vol. 9), Prentice hall Upper Saddle River, NJ.

Hofstede, G., (1991), Cultures and organizations. Intercultural cooperation and its importance for survival. Software of the mind, Mc Iraw-Hill, London.

Hornby, A. S., Wehmeier, S., & Ashby, M., (2005), Oxford advanced learner’s dictionary, (7) Oxford University Press, Oxford.

Hryniewicz, J. T., (2012), Gospodarka oparta na wiedzy a osobowość. Psychiczny koszt pracy i style kierowania. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4.

Jemielniak, D. (2007). Managers as lazy, stupid careerists? Contestation and stereotypes among software engineers. Journal of Organizational Change Management, 20(4).

Kelan, E. K., (2010), Gender logic and (un) doing gender at work., “Gender, Work & Organization”, 17(2).

Latusek, D., & Vlaar, P. W. L. (2015). Exploring managerial talk through metaphor: An opportunity to bridge rigour and relevance? Management Learning, 46(2).

Leymann, H., (1990), Mobbing and psychological terror at workplaces, “Violence and Victims”, 5(2).

Leymann, H., (1996), The content and development of mobbing at work, “European Journal of Work and Organizational Psychology”, 5(2).

Lis, A., Glinska-Newes, A., & Kalinska, M. (2014). The role of leadership in shaping interpersonal relationships in the context of positive organizational potential. Journal of Positive Management, 5(4).

Olweus, D., (1994), Bullying at school. In Aggressive behavior, Springer, Boston.

Pilch, P, (2012), Zachowania Mobbingowe - praktyczne problemy diagnozy [w:]. T. Wyka, C. Szmidt (red.) Wieloaspektowość mobbingu w stosunkach pracy, POLTEXT, Warszawa.

Skogstad, A., Einarsen, S., Torsheim, T., Aasland, M. S., & Hetland, H., (2007), The destructiveness of laissez-faire leadership behavior, “Journal of Occupational Health Psychology”, 12(1).

Szmidt, C., (2012), Kompleksowy program aktywizacji osób starszych 50+. Raport Końcowy, Akademia Leona Koźmińskiego, Millward Brown SMG/KRC, Warszawa.

Szmidt, C., (2012), Mobbing--istota, przyczyny i skutki [w:] T. Wyka, C. Szmidt (red.). Wieloaspektowość mobbingu w stosunkach pracy, POLTEXT, Warszawa.

Tyszka, T., Cieślik, J., Domurat, A., & Macko, A. (2011). Motivation, self-efficacy, and risk attitudes among entrepreneurs during transition to a market economy. The Journal of Socio-Economics, 40(2).

Wyka, T., & Szmidt, C., (2012), Wieloaspektowość mobbingu w stosunkach pracy, POLTEXT, Warszawa.

Zapf, D., (1999), Mobbing in Organisationen Überblick zum Stand der Forschung, “Zeitschrift Für Arbeits-Und Organisationspsychologie”, 43(1).

Zapf, D., (2002), Emotion work and psychological well-being: A review of the literature and some conceptual considerations, “Human Resource Management Review”, 12(2).

Zapf, D., & Warth, K., (1997), Mobbing: subtile kriegsführung am arbeitsplatz, “Psychologie Heute”, 24(8).

Žukauskas, P., & Vveinhardt, J., (2009), Socio-demographic characteristics of mobbing and discrimination in employee relations, “Transformations in Business & Economics, 8(3)”.

https://archive.is/www.leymann.se [28.02.2018].

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/stopa-bezrobocia-w-latach-1990-2017,4,1.html [28.02.2018].

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Downloads

  • PDF

Published

2018-04-25

How to Cite

Szymanski, Tomasz. 2018. “PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ZACHOWANIAMI PRZYWÓDCZYMI A MOBBINGOWYMI ORAZ ICH POZAPRAWNE KONSEKWENCJE DLA PRACODAWCÓW”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management 45 (1):151-60. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.013.
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 45 No. 1 (2018)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 688
Number of citations: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Przywództwo, kierowanie, autokratyczne, autorytarne, leseferystyczne, transakcyjne, mobbing, zastraszanie, adultyzm, ageizm, płeć
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop