Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY W SEKTORZE MŚP
  • Strona domowa
  • /
  • CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY W SEKTORZE MŚP
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 Nr 1 (2015) /
  4. Artykuły

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY W SEKTORZE MŚP

Autor

  • Agnieszka Drews Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.003

Słowa kluczowe

CSR, społeczna odpowiedzialność biznesu, sektor MSP

Abstrakt

Idea Corporate Social Responsibility swoimi korzeniami sięga filozoficznej koncepcji odpowiedzialności, zgodnie z którą następstwem obdarowania człowieka wolnością jest nałożenie na niego odpowiedzialności. Prowadzenie działalności gospodarczej w dobie niestabilnego otoczenia, wymaga od właścicieli sformułowania i przestrzegania takiej strategii działania, która poza osiąganiem wymiernych korzyści finansowych, przyczyni się do rozwoju najbliższego środowiska firmy. Implementacja założeń społecznej odpowiedzialności biznesu w mniejszych podmiotach jest pośrednio ograniczona ze względu na błędną interpretację istoty koncepcji, a nawet brak znajomości samego pojęcia wśród przedsiębiorców. Niniejszy artykuł ma charakter teoretyczno-przeglądowy. W publikacji opisano przykłady dobrych i złych praktyk CSR-owych stosowanych przez polskie i międzynarodowe przedsiębiorstwa. Analizie poddane zostało także spektrum wykorzystywanych przez te podmioty narzędzi odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej.

Bibliografia

Adamczyk J., (2009) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

Bachorski-Rudnicki M., Kroik J., (2012) CSR i zrównoważony rozwój w dobie współczesnej silnej konkurencji, „Problemy Jakości”, Nr 1/2012, Warszawa.

Bernatt M., (2009) Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Carroll A.B., (1991) The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons", Vol. 34, Bloomington.

FOB, (2015a) Encyklopedia CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu, http://odpowiedzialny biznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr, [05.05.2015].

FOB, (2015b) Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.

Friedman M., (1997) Kapitalizm i wolność, Warszawa.

ISO, (2010) Społeczna odpowiedzialność – odkrywając ISO 26000, Warszawa.

Kazojć K., (2012) Czarny CSR – nieetyczne wykorzystanie koncepcji przez organizacje, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, WNUS, Szczecin.

Klepacka K., (2008) Corporate Social Responsibility in Poland, Det Norske Veritas, Stockholm.

Komisja Europejska, (2011) Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, KOM (2011) 681 wersja ostateczna, Bruksela.

Krasek M., Skwiercz B., (2007) CSR to nie filantropia, „Marketing w Praktyce”, Nr 12, Warszawa.

Leon XIII, (1982) Encyklika Rerum Novarum, „Znak”, Nr 332-334, Kraków.

Ministerstwo Gospodarki, (2010) CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce, Warszawa.

NationMaster, (2015) http://www.nationmaster.com/#The-Sullivan-Principles, [05.05.2015].

Polańska A., (1997) Zasady podziału dochodów z pracy w świetle etyki i ekonomii [w:] Gasparski W. (red.), Etyka biznesu, PWN, Warszawa.

Skrzek-Lubasińska M., Dyjas-Pokorska A., Kudrewicz-Roszkowska M., Makuch Ł., Stanek-Kowalczyk A., Uhl H., (2011) Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu – zestaw wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Stafiej A.M., Prochenko P., (2004) CSR komunikowanie o społecznej odpowiedzialności biznesu, „Brief”, Nr 4/2004, Warszawa.

Williamson N., Stampe-Knippel A., Weber T., (2014) Corporate Social Responsibility. National Public Policies in the European Union,ICF International, London.

World Business Council for Sustainable Development, (2002) The Business Case for Sustainable Development, Switzerland.

Zinczuk B., (2011) Społeczna odpowiedzialność biznesu i jej znaczenie we współczesnym przedsiębiorstwie, „Zarządzanie i Edukacja”, Dwumiesięcznik Szkoły Wyższej im. B. Jańskiego, nr 76-77, maj-czerwiec/lipiec-sierpień, Warszawa.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-08-01

Jak cytować

Drews, Agnieszka. 2015. „CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY W SEKTORZE MŚP”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 42 (1):31-45. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 Nr 1 (2015)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1007
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

CSR, społeczna odpowiedzialność biznesu, sektor MSP
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa