CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE SME’s SECTOR
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.003Keywords
CSR, corporate social responsibility, SME’s sectorAbstract
The idea of Corporate Social Responsibility find its roots in the philosophical concept of responsibility, whereby the consequence of giving human freedom is to require him to be responsible. Leading of economic activity in times of instable environment requires, from the company owners, development and keeping such action strategy which will, besides financial scores achievements, also be the cause for the close environment to grow. Implementation of social assumptions of responsibility in business in smaller units is indirectly limited because of wrong interpretation of the concept aim, or even lack of knowledge by entrepreneurs. This article have theoretical- review character. In publication there are information about good and bad practices of CSR used by polish and European companies. The analysis has also been subjected to the spectrum of operators of the responsible business conduct tools.
References
Adamczyk J., (2009) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Bachorski-Rudnicki M., Kroik J., (2012) CSR i zrównoważony rozwój w dobie współczesnej silnej konkurencji, „Problemy Jakości”, Nr 1/2012, Warszawa.
Bernatt M., (2009) Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Carroll A.B., (1991) The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons", Vol. 34, Bloomington.
FOB, (2015a) Encyklopedia CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu, http://odpowiedzialny biznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr, [05.05.2015].
FOB, (2015b) Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
Friedman M., (1997) Kapitalizm i wolność, Warszawa.
ISO, (2010) Społeczna odpowiedzialność – odkrywając ISO 26000, Warszawa.
Kazojć K., (2012) Czarny CSR – nieetyczne wykorzystanie koncepcji przez organizacje, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, WNUS, Szczecin.
Klepacka K., (2008) Corporate Social Responsibility in Poland, Det Norske Veritas, Stockholm.
Komisja Europejska, (2011) Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, KOM (2011) 681 wersja ostateczna, Bruksela.
Krasek M., Skwiercz B., (2007) CSR to nie filantropia, „Marketing w Praktyce”, Nr 12, Warszawa.
Leon XIII, (1982) Encyklika Rerum Novarum, „Znak”, Nr 332-334, Kraków.
Ministerstwo Gospodarki, (2010) CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce, Warszawa.
NationMaster, (2015) http://www.nationmaster.com/#The-Sullivan-Principles, [05.05.2015].
Polańska A., (1997) Zasady podziału dochodów z pracy w świetle etyki i ekonomii [w:] Gasparski W. (red.), Etyka biznesu, PWN, Warszawa.
Skrzek-Lubasińska M., Dyjas-Pokorska A., Kudrewicz-Roszkowska M., Makuch Ł., Stanek-Kowalczyk A., Uhl H., (2011) Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu – zestaw wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Stafiej A.M., Prochenko P., (2004) CSR komunikowanie o społecznej odpowiedzialności biznesu, „Brief”, Nr 4/2004, Warszawa.
Williamson N., Stampe-Knippel A., Weber T., (2014) Corporate Social Responsibility. National Public Policies in the European Union,ICF International, London.
World Business Council for Sustainable Development, (2002) The Business Case for Sustainable Development, Switzerland.
Zinczuk B., (2011) Społeczna odpowiedzialność biznesu i jej znaczenie we współczesnym przedsiębiorstwie, „Zarządzanie i Edukacja”, Dwumiesięcznik Szkoły Wyższej im. B. Jańskiego, nr 76-77, maj-czerwiec/lipiec-sierpień, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 817
Number of citations: 0