Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Rynkowe i instytucjonalne uwarunkowania cen paliw i ich wpływ na rozwój transportu drogowego w Polsce w latach 2004–2008
  • Strona domowa
  • /
  • Rynkowe i instytucjonalne uwarunkowania cen paliw i ich wpływ na rozwój transportu drogowego w Polsce w latach 2004–2008
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 38 (2008) /
  4. Artykuły

Rynkowe i instytucjonalne uwarunkowania cen paliw i ich wpływ na rozwój transportu drogowego w Polsce w latach 2004–2008

Autor

  • Janusz Łacny Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy Katedra Transportu, Spedycji i Logistyki
  • Magdalena Osińska Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK Katedra Ekonometrii i Statystyki

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2008.015

Słowa kluczowe

transport drogowy, ceny paliw, GARCH, model korekty błędem

Abstrakt

Międzynarodowy transport drogowy stał się w ostatnich latach jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się działów gospodarki w Polsce. Jednak rozwój ten podlegał dużym wahaniom koniunkturalnym, które miały znaczący wpływ na stopniowe obniżanie się efektywności ekonomicznej polskich przedsiębiorstw transportowych. Głównych przyczyn tego zjawiska należy upatrywać w zmianach kursów walutowych, a także w ciągłym wzroście kosztów funkcjonowania transportu drogowego, m.in. w wyniku wzrostu cen paliw. Celem artykułu jest określenie tendencji zmian cen paliw na rynku krajowym i światowym obserwowanych w okresie od początku stycznia 2004 r. do końca października 2008 r., analiza uwarunkowań fi skalnych w krajach UE, jak również ustalenie ich wpływu na koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa transportu drogowego.

 

 

Bibliografia

Bollerslev T. (1986), Generalized autoregressive conditional heteroskedasticity, „Journal

of Economet rics”, 31.

Commission of the European Communities, Proposal for a Council Directive amending

Directive 2003/96/EC as regards the adjustment of special tax arrangements for gas

oil used as motor fuel for commercial purposes and the coordination of taxation of

unleaded petrol and gas oil used as motor fuel, (COM(2007)52 fi nal of 13 March

, Brussels.

Cont R. (2001), Empirical properties of asset returns: Stylized facts and statistical issues,„Quantitative Finance”, 1(2).

Council Directive 92/82/EEC of 19 October 1992 on the approximation of the rates of excise

duties on mineral oils, „Offi cial Journal EC”, No L 316 of 31.10.1992, 19–20.

Council Directive 2003/96/EC of 27 October 2003 restructuring the Community framework

for the taxation of energy products and electricity, „Offi cial Journal EC”, No

L 283 of 31.10.2003, 51–70.

Doman M., Doman R. (2004), Ekonometryczne modelowanie dynamiki polskiego rynku

finansowego, Wyd. AE, Poznań.

Engle R. F., Granger C.W.J. (1987), Cointegration and error correction: representation,

estimation and testing, „Econometrica”, 55.

Łacny J., Zalewski W. (2007), Wpływ rozwiązań telematycznych i informatycznych

na funkcjonowanie międzynarodowego transportu drogowego w Polsce, IV Konferencja

Naukowo-Techniczna LogiTrans nt. „Logistyka, Systemy Transportowe,

Bezpieczeństwo w Transporcie”, Szczyrk, 25–27 kwietnia 2007 r.

Maddala G.S., Kim I-M. (2002), Unit roots, cointegration and structural change, Cambridge

University Press.

Miłobędzki P. (2007), Orlen czy Lotos? Kto kształtuje ceny na hurtowym rynku benzyn silnikowych w Polsce? „Dynamiczne Modele Ekonometryczne”, red. Z. Zieliński. Wyd. UMK, Toruń.

Osińska M. (2006), Ekonometria finansowa, PWE, Warszawa.

The new European Commission proposal on commercial fuel duty. Overview of the

new Commission proposal for amending Council Directive 2003/96 concerning commercial diesel fuel taxes, CLTM/B3627/DVI, International Road Transport

Union IRU, Geneva, 6 April 2007.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2008-10-15

Jak cytować

1.
ŁACNY, Janusz & OSIŃSKA, Magdalena. Rynkowe i instytucjonalne uwarunkowania cen paliw i ich wpływ na rozwój transportu drogowego w Polsce w latach 2004–2008. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia [online]. 15 październik 2008, T. 38, s. 213–228. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ECON.2008.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 38 (2008)

Dział

Artykuły

Licencja

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 551
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

transport drogowy, ceny paliw, GARCH, model korekty błędem
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa