Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Obecność i nieobecność wątków kształcenia muzealniczego w procesie dydaktycznym Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Obecność i nieobecność wątków kształcenia muzealniczego w procesie dydaktycznym Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 10 (2023) /
  4. Artykuły naukowe

Obecność i nieobecność wątków kształcenia muzealniczego w procesie dydaktycznym Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego

Autor

  • Katarzyna Waszczyńska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.10

Słowa kluczowe

Uniwersytet Warszawski, etnologia, muzeologia, dydaktyka akademicka, instytucje kultury

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest kształceniu muzealniczemu w warszawskim ośrodku etnologicznym, od początku jego powołania w latach 30. XX w. W tekście zaakcentowane zostały: postulat pierwszej kierowniczki Katedry − Cezarii Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowej, by łączyć badania terenowe z pracą ze zbiorami muzealnymi; powrót wątków muzealniczych do dydaktyki w latach 60. XX w. z inicjatywy Mariana Pokropka; późniejsze inicjatywy muzealne pracowników ośrodka. Przeprowadzony przegląd pozwolił stwierdzić, że problematyka muzealnicza była i jest obecna w kształceniu etnologicznym w ośrodku warszawskim, mimo że nie udało się stworzyć jednolitego systemu jej nauczania. Najpopularniejszą formą jej obecności były i są praktyki muzealne. Pozwalają one na kontakt z doświadczonymi muzealnikami, umożliwiają zdobycie konkretnych umiejętności oraz bezpośrednie poznanie zbiorów danego muzeum. Studenci wybierający tematykę muzealną nie stanowią dużej grupy, ale są zainteresowani i zaangażowani, co często ma odzwierciedlenie w wyborze tematów prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich), czy wyboru kariery zawodowej po ukończeniu studiów. Artykuł uzupełniają aneksy: pierwszy, dotyczący praktyk muzealnych realizowanych w latach 2009-2022 i drugi, zawierający spis prac licencjackich i magisterskich o tematyce muzealnej (obejmuje on lata 1955-2022).

Bibliografia

Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowa C.

a “Muzeum etnograficzne Zakładu Etnologii” [1933], [in:] Żywe ogniwa. Wybór tekstów polskich etnografek (1888-1939), Warsaw: NIMiOZ, PIW 2022, pp. 106–138.

b “O potrzebach etnologii w Polsce” [1929], [in:] Żywe ogniwa. Wybór tekstów polskich etnografek (1888-1939), Warsaw: NIMiOZ, PIW 2022, pp. 106–138.

“Wskazówki dla zbierających przedmioty dla Muzeum Etnograficznego Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie,” [in:] C. Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz, Łańcuch tradycji: teksty wybrane, selected by L. Mróz, A. Zadrożyńska, Warsaw: WUW 2005, pp. 51–66.

Braun K.

“Marian Pokropek jako badacz kultury regionalnej,” [in:] Regiony, granice, rubieże. Tom w darze dla Profesora Mariana Pokropka, ed. Lech Mróz, Magdalena Zowczak, Katarzyna Waszczyńska, Warsaw: DiG, pp. 417–423.

Engelking A.

“Z dziejów wileńskiego ośrodka etnograficznego w dwudziestoleciu międzywojennym: w stronę profesjonalnych badań terenowych pogranicza polsko-litewskobiałoruskiego,” [in:] Wkrainie wielu tradycji. Badania etnograficzne na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim w XX i początkach XXI wieku, ed. Krzysztof Snarski, Adam Żulpa, Suwałki–Warsaw: Institute of Slavic Studies of the Polish Academy of Sciences, Regional Museum in Suwałki, Slavic Foundation, pp. 9–38.

Frankowska M.

“Etnografia polska po II wojnie światowej (1945–1970),” [in:] Historia etnografii polskiej, ed. Małgorzata Terlecka, Wrocław-Warsaw-Kraków-Gdańsk: Ossoliński National Institute, and Publishing House of the Polish Academy of Sciences, pp. 193–270.

Mróz L.

“Nowe tematy, nowe obszary badań,” [in:] Historia i współczesność warszawskiej etnologii. Zjazd Absolwentów, Warsaw: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw, pp. 34–47.

Sokolewicz Z.

“Katedry, uczeni,” [in:] Historia i współczesność warszawskiej etnologii. Zjazd Absolwentów, Warsaw: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw, pp. 10–33.

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

1.
WASZCZYŃSKA, Katarzyna. Obecność i nieobecność wątków kształcenia muzealniczego w procesie dydaktycznym Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej [online]. 15 grudzień 2023, T. 10, nr 10, s. 195–210. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2023.10.10.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 10 (2023)

Dział

Artykuły naukowe

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Waszczyńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 297
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Uniwersytet Warszawski, etnologia, muzeologia, dydaktyka akademicka, instytucje kultury
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa