The Presence and Absence of Museology Themes in the Educational Process of the Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.10Schlagworte
University of Warsaw, ethnology, museology, academic teaching, study programs, cultural institutionsAbstract
The article is devoted to museology education in the Warsaw ethnological centre, from the beginning of its establishment in the 1930s. The text highlights the postulate of the first Head of the Department − Cezaria Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowa to combine field research with work with museum collections, the return of museological themes to didactics in the 1960s on the initiative of Marian Pokropek, and the subsequent museological initiatives of the centre’s employees. The conducted review made it possible to conclude that museological issues have always been present in ethnological education in the Warsaw centre, even though it has not been possible to create a uniform system of teaching them. The most popular form of their presence has been the museum traineeship. It brings students into contact with experienced museum professionals, enabling them to acquire specific skills and learn directly about the collections of a particular museum. Students who choose museology subjects do not constitute a large group, but they are interested and committed, which is often reflected in the choice of topics for their diploma theses (bachelor’s, master’s) or in their choice of career after graduation. The article is supplemented by annexes: the first concerns museum traineeships conducted between 2009 and 2022, and the second contains a list of bachelor’s and master’s theses related to museology (it covers the years 1955–2022)
Literaturhinweise
Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowa C.
a “Muzeum etnograficzne Zakładu Etnologii” [1933], [in:] Żywe ogniwa. Wybór tekstów polskich etnografek (1888-1939), Warsaw: NIMiOZ, PIW 2022, pp. 106–138.
b “O potrzebach etnologii w Polsce” [1929], [in:] Żywe ogniwa. Wybór tekstów polskich etnografek (1888-1939), Warsaw: NIMiOZ, PIW 2022, pp. 106–138.
“Wskazówki dla zbierających przedmioty dla Muzeum Etnograficznego Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie,” [in:] C. Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz, Łańcuch tradycji: teksty wybrane, selected by L. Mróz, A. Zadrożyńska, Warsaw: WUW 2005, pp. 51–66.
Braun K.
“Marian Pokropek jako badacz kultury regionalnej,” [in:] Regiony, granice, rubieże. Tom w darze dla Profesora Mariana Pokropka, ed. Lech Mróz, Magdalena Zowczak, Katarzyna Waszczyńska, Warsaw: DiG, pp. 417–423.
Engelking A.
“Z dziejów wileńskiego ośrodka etnograficznego w dwudziestoleciu międzywojennym: w stronę profesjonalnych badań terenowych pogranicza polsko-litewskobiałoruskiego,” [in:] Wkrainie wielu tradycji. Badania etnograficzne na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim w XX i początkach XXI wieku, ed. Krzysztof Snarski, Adam Żulpa, Suwałki–Warsaw: Institute of Slavic Studies of the Polish Academy of Sciences, Regional Museum in Suwałki, Slavic Foundation, pp. 9–38.
Frankowska M.
“Etnografia polska po II wojnie światowej (1945–1970),” [in:] Historia etnografii polskiej, ed. Małgorzata Terlecka, Wrocław-Warsaw-Kraków-Gdańsk: Ossoliński National Institute, and Publishing House of the Polish Academy of Sciences, pp. 193–270.
Mróz L.
“Nowe tematy, nowe obszary badań,” [in:] Historia i współczesność warszawskiej etnologii. Zjazd Absolwentów, Warsaw: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw, pp. 34–47.
Sokolewicz Z.
“Katedry, uczeni,” [in:] Historia i współczesność warszawskiej etnologii. Zjazd Absolwentów, Warsaw: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw, pp. 10–33.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Katarzyna Waszczyńska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 214
Number of citations: 0