Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.10Ključne riječi
sztuka postantropocentryczna, indeks, wystawa, kultura przyrodniczaSažetak
Artykuł stanowi antropologiczną refleksję nad działaniami ekspozycyjnymi w galeriach sztuki, tworzonymi w ramach ekologicznej i/lub posthumanistycznej wizji świata. Wystawianie takich prac jest gestem zdelegalizowania pewnego systemu kwalifikacji opartego na antropocentryzmie i jest wyzwaniem dla społecznej idei smaku. Wystawa staje się miejscem konstruowania estetycznego świata, którego głównym paradygmatem jest odrcucenie opozycji natura/kultura. Tak powstaje „trzecia dziedzina” charakteryzująca się łączeniem kulturowo ukonstytuowanej sprzeczności natury i kultury, uwypukleniem związku czynników biologicznych i społecznych oraz syntezą kultury przyrodniczej, gdzie miejsce opozycji zajmuje ekologia.
References
Agamben Giorgio
: The Open: Man and Animal, transl. Kelvin Attell, Stanford: Stanford University Press.
Bakke Monika
: Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barański Janusz
: Etnologia w erze postludowej. Dalsze eseje antyperyferyjne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bielik-Robson Agata
: Wylewanie dziecka z kąpielą, https://krytykapolityczna.pl/felietony/agata-bielik-ro
bson/wylewanie-dziecka-z-kapiela/, data odczytu: 03.03.2018.
Braidotti Rosi
: The Posthuman, Cambridge: Polity Press.
Danto Arthur C.
: świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Leszek Sosnowski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gell Alfred
: Art and Agency, Oxford: Clarendon Press.
Haraway Donna
: The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago:
Prickly Paradigm Press.
Hastrup Kirsten
: Nature: Anthropology on the Edge, [w:] Anthropology and Nature, ed. Kirsten Hastrup, London: Routledge.
Hirsch Eric
: Beauty and captivation: Fuyuge gap and Gell's anthropological theory of art, [w:] Anthropology and Beauty. From Aesthetics to Creativity, ed. Stephanie Bunn, London: Routledge.
Ingold Tim
: Making. Anthropology, Archeology, Art and Architecture, London: Routledge.
Malone Nicholas and Ovenden Kathryn
: The International Encyclopedia of Primatology, New York: John Wiley & Sons, Inc.
Manning Erin
: Artfulness, [w:] The Nonhuman Turn, ed. Richard Grusin, Minnesota: University of Minnesota Press.
Peirce Charles S.
-2000: Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, vols. 1-6, various editors
at the Peirce Edition Project, Bloomington: Indiana University Press.
Rampley Matthew
: Art History and Cultural Difference: Alfred Gell's Anthropology of Art, "Art History", vol. 28, no 4.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 332
Number of citations: 0