Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki
  • Home
  • /
  • Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 7 (2020) /
  4. Artykuły naukowe

Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki

Authors

  • Barbara Major Polskie Towarzystwo Ludoznawcze Oddział w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.10

Keywords

sztuka postantropocentryczna, indeks, wystawa, kultura przyrodnicza

Abstract

Artykuł stanowi antropologiczną refleksję nad działaniami ekspozycyjnymi w galeriach sztuki, tworzonymi w ramach ekologicznej i/lub posthumanistycznej wizji świata. Wystawianie takich prac jest gestem zdelegalizowania pewnego systemu kwalifikacji opartego na antropocentryzmie i jest wyzwaniem dla społecznej idei smaku. Wystawa staje się miejscem konstruowania estetycznego świata, którego głównym paradygmatem jest odrcucenie opozycji natura/kultura. Tak powstaje „trzecia dziedzina” charakteryzująca się łączeniem kulturowo ukonstytuowanej sprzeczności natury i kultury, uwypukleniem związku czynników biologicznych i społecznych oraz syntezą kultury przyrodniczej, gdzie miejsce opozycji zajmuje ekologia.

References

Agamben Giorgio

: The Open: Man and Animal, transl. Kelvin Attell, Stanford: Stanford University Press.

Bakke Monika

: Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barański Janusz

: Etnologia w erze postludowej. Dalsze eseje antyperyferyjne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bielik-Robson Agata

: Wylewanie dziecka z kąpielą, https://krytykapolityczna.pl/felietony/agata-bielik-ro

bson/wylewanie-dziecka-z-kapiela/, data odczytu: 03.03.2018.

Braidotti Rosi

: The Posthuman, Cambridge: Polity Press.

Danto Arthur C.

: świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Leszek Sosnowski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gell Alfred

: Art and Agency, Oxford: Clarendon Press.

Haraway Donna

: The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago:

Prickly Paradigm Press.

Hastrup Kirsten

: Nature: Anthropology on the Edge, [w:] Anthropology and Nature, ed. Kirsten Hastrup, London: Routledge.

Hirsch Eric

: Beauty and captivation: Fuyuge gap and Gell's anthropological theory of art, [w:] Anthropology and Beauty. From Aesthetics to Creativity, ed. Stephanie Bunn, London: Routledge.

Ingold Tim

: Making. Anthropology, Archeology, Art and Architecture, London: Routledge.

Malone Nicholas and Ovenden Kathryn

: The International Encyclopedia of Primatology, New York: John Wiley & Sons, Inc.

Manning Erin

: Artfulness, [w:] The Nonhuman Turn, ed. Richard Grusin, Minnesota: University of Minnesota Press.

Peirce Charles S.

-2000: Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, vols. 1-6, various editors

at the Peirce Edition Project, Bloomington: Indiana University Press.

Rampley Matthew

: Art History and Cultural Difference: Alfred Gell's Anthropology of Art, "Art History", vol. 28, no 4.

Annual Review of Museum Anthropology

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-12-31

How to Cite

1.
MAJOR, Barbara. Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 31 December 2020. No. 7, pp. 173-184. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2020.7.10.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 7 (2020)

Section

Artykuły naukowe

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 420
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

sztuka postantropocentryczna, indeks, wystawa, kultura przyrodnicza
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop