Wileńskie kiermasze. Fotografia "etnograficzna" między archiwum a ekspozycją
DOI:
https://doi.org/10.12775/18901References
Chéroux Clément 2014: Wernakularne. Eseje z historii fotografii, przeł. T. Swoboda, Warszawa: Archeologia Fotografii.
Czachowski Hubert 1992: O fotografii i etnografii, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, s. 111–112.
Edwards Steve 2014: Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. K. Zwierżdżyński, Kraków: Nomos.
Ferenc Tomasz 2004: Fotografia. Dyletanci, amatorzy i artyści, Łódź: Galeria f5 & Księgarnia fotograficzna.
Gell Alfred 2006: The market wheel. Symbolic aspects of an Indian tribal market, [w:] A. Gell, The art of anthropology. Essays and diagrams, Oxford – New York: Berg, s. 107–135.
Gurdowa Stefania 2008: Klisze przechowuje się, Kraków: Imago Mundi, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie.
Jakubowska Jolanta 2018: Fotograficy wileńscy – Bolesława i Edmund Zdanowscy, [w:] Wileńskie kiermasze, jarmarki i odpusty. Fotografie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, red. J. Jakubowska, J. Słomska-Nowak, Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu, s. 7–17.
Jakubowska Jolanta, Słomska-Nowak Justyna 2018: Wileńskie kiermasze, jarmarki i odpusty. Fotografie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.
Klekot Ewa 2016: Trwałe obrazy rzeczy ludowych, [w:] Polska – kraj folkloru?, red. J. Kordjak, Warszawa: Zachęta, s. 139–157.
Korduba Piotr 2013: Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Narodowe Centrum Kultury.
Kramarz Andrzej 2008: Rzeczy, Kraków: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie.
Lechowicz Lech 2012: Historia fotografii. Część 1. 1839–1939, Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera.
Lewis Oscar 1970: Rodzina Martínezów. Życie meksykańskiego chłopa, przeł. A. Olędzka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
: Dzieci Sáncheza. Autobiografia rodziny meksykańskiej, przeł. A. Olędzka-Frybesowa, Kraków: Wydawnictwo Bona.
Malinowski Bronisław, Fuente Julio de la 2004: Ekonomia meksykańskiego systemu targowego i inne prace, przeł. J. Barański, B. Hlebowicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Michoń Łukasz, Pawlak marek 2009: Kloszariada. Czyli antropolodzy po drugiej stronie lustra, „Tematy z Szewskiej”, nr 1, s. 87–115.
Posern-Zieliński Aleksander 1987: Kultura ubóstwa, [w:] Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 206–207.
Pustoła Konrad 2010: Dark rooms, Warszawa: Nowy Teatr, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Ryan James R. 1997: Picturing Empire. Photography and the Visualization of the British Empire, Chicago: The University of Chicago Press.
Sekula Allan 2010: Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Słomska-Nowak Justyna 2018: Wilno i jego kiermasze w obiektywie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, [w:] Wileńskie kiermasze, jarmarki i odpusty. Fotografie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, red. J. Jakubowska, J. Słomska-Nowak, Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu, s. 18–33.
Szcześniak Magda 2017: Cepelia, [w:] Kultura wizualna w Polsce. T. 2. Spojrzenia, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaręba, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, s. 24–33.
Sztandara Magdalena 2006: Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii. Studium z historii myśli etnologicznej i fotografii II poł. XIX i I poł. XX wieku, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 521
Number of citations: 0