Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • Oznámení
  • Podrobnosti
    • O časopise
    • Příspěvky
    • Editorský tým
    • Zásady zachování soukromí
    • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Wileńskie kiermasze. Fotografia "etnograficzna" między archiwum a ekspozycją
  • Domů
  • /
  • Wileńskie kiermasze. Fotografia "etnograficzna" między archiwum a ekspozycją
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. No 5 (2018) /
  4. Recenzje

Wileńskie kiermasze. Fotografia "etnograficzna" między archiwum a ekspozycją

Autoři

  • Filip Wróblewski Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12775/18901

Biografie autora

Filip Wróblewski, Uniwersytet Jagielloński

etnolog, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Zainteresowania naukowe: historia antropologii, archiwistyka etnograficzna, metodologia i metodyka badań terenowych, kultura popularna, kultura wizualna, teoria fotografii, medioznawstwo.

Reference

Chéroux Clément 2014: Wernakularne. Eseje z historii fotografii, przeł. T. Swoboda, Warszawa: Archeologia Fotografii.

Czachowski Hubert 1992: O fotografii i etnografii, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, s. 111–112.

Edwards Steve 2014: Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. K. Zwierżdżyński, Kraków: Nomos.

Ferenc Tomasz 2004: Fotografia. Dyletanci, amatorzy i artyści, Łódź: Galeria f5 & Księgarnia fotograficzna.

Gell Alfred 2006: The market wheel. Symbolic aspects of an Indian tribal market, [w:] A. Gell, The art of anthropology. Essays and diagrams, Oxford – New York: Berg, s. 107–135.

Gurdowa Stefania 2008: Klisze przechowuje się, Kraków: Imago Mundi, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Jakubowska Jolanta 2018: Fotograficy wileńscy – Bolesława i Edmund Zdanowscy, [w:] Wileńskie kiermasze, jarmarki i odpusty. Fotografie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, red. J. Jakubowska, J. Słomska-Nowak, Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu, s. 7–17.

Jakubowska Jolanta, Słomska-Nowak Justyna 2018: Wileńskie kiermasze, jarmarki i odpusty. Fotografie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.

Klekot Ewa 2016: Trwałe obrazy rzeczy ludowych, [w:] Polska – kraj folkloru?, red. J. Kordjak, Warszawa: Zachęta, s. 139–157.

Korduba Piotr 2013: Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Narodowe Centrum Kultury.

Kramarz Andrzej 2008: Rzeczy, Kraków: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Lechowicz Lech 2012: Historia fotografii. Część 1. 1839–1939, Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera.

Lewis Oscar 1970: Rodzina Martínezów. Życie meksykańskiego chłopa, przeł. A. Olędzka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

: Dzieci Sáncheza. Autobiografia rodziny meksykańskiej, przeł. A. Olędzka-Frybesowa, Kraków: Wydawnictwo Bona.

Malinowski Bronisław, Fuente Julio de la 2004: Ekonomia meksykańskiego systemu targowego i inne prace, przeł. J. Barański, B. Hlebowicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michoń Łukasz, Pawlak marek 2009: Kloszariada. Czyli antropolodzy po drugiej stronie lustra, „Tematy z Szewskiej”, nr 1, s. 87–115.

Posern-Zieliński Aleksander 1987: Kultura ubóstwa, [w:] Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 206–207.

Pustoła Konrad 2010: Dark rooms, Warszawa: Nowy Teatr, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Ryan James R. 1997: Picturing Empire. Photography and the Visualization of the British Empire, Chicago: The University of Chicago Press.

Sekula Allan 2010: Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Słomska-Nowak Justyna 2018: Wilno i jego kiermasze w obiektywie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, [w:] Wileńskie kiermasze, jarmarki i odpusty. Fotografie Bolesławy i Edmunda Zdanowskich, red. J. Jakubowska, J. Słomska-Nowak, Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu, s. 18–33.

Szcześniak Magda 2017: Cepelia, [w:] Kultura wizualna w Polsce. T. 2. Spojrzenia, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaręba, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, s. 24–33.

Sztandara Magdalena 2006: Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii. Studium z historii myśli etnologicznej i fotografii II poł. XIX i I poł. XX wieku, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Stahování

  • PDF (Język Polski)

Publikováno

2018-12-24

Jak citovat

1.
WRÓBLEWSKI, Filip. Wileńskie kiermasze. Fotografia "etnograficzna" między archiwum a ekspozycją. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej. Online. 24 prosinec 2018. No. 5, pp. 265-278. [Accessed 27 prosinec 2025]. DOI 10.12775/18901.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

No 5 (2018)

Sekce

Recenzje

Licence

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 679
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop