Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

In anticipation of a museum: social activism in search of collective memory in Kraków’s Prądnik as a source of inspiration for participatory activities
  • Home
  • /
  • In anticipation of a museum: social activism in search of collective memory in Kraków’s Prądnik as a source of inspiration for participatory activities
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 9 No. 9 (2022) /
  4. Artykuły naukowe

In anticipation of a museum: social activism in search of collective memory in Kraków’s Prądnik as a source of inspiration for participatory activities

Authors

  • Zofia Ozaist-Zgodzińska https://orcid.org/0000-0003-3295-3618

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2022.9.02

Keywords

social activism, collective memory, Prądnik, participation

Abstract

By assuming tasks which are by law assigned to museums, the inhabitants of two quarters in north Kraków are unwittingly introducing ‘new museology” principles into the life of their community. Their focus on experience and interaction is visible in social actions like the “sledge protest” and interest in the concept of “daughterhood”. The contextual character of their activities shows that Prądnik residents care about protecting the heritage of the communist period. Their respect for depositors is expressed by actions aimed at opening the preserved Bereś atelier to the public. They critically assess their own knowledge and in civic budget voting consistently opt for projects focused on popularising local heritage. Constant contact with the audience and co-creation are key factors behind the popularity of “Slow Music Making” events, Painting Lending Library, communal urban gardening and space annexation through language. Prądnik residents have developed a set of qualities typical of a perfect conscious audience of a museum — an institution that is yet to be created.

References

Auslander Philip

: The Performativity of Performance Documentation, [w:] Amelia Jones i Adrian Heathfield [red.], Perform, Repeat, Record. Live Art in History, Chicago: Intellect Books and the University of Chicago Press, s. 47-58.

Barańska Katarzyna

: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Attyka.

Czerni Krystyna

: Skrawki życia. Różowe sny Marii Pinińskiej-Bereś, [w:] tejże, Rezerwat sztuki. Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków: Znak, s. 165 178.

Demko Iwona

: Maria Pinińska-Bereś. Przedmioty z lat 1968-73, Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych.

Gadocha Marcin

: Chleb i piekarze z Prądnika Białego, [w:] Niezabitowski Michał [red.] Muzeum po sąsiedzku. Prądnik Biały, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 50-67.

Hanusek Jerzy [red.]

: Maria Pinińska-Bereś. Działania efemeryczne 1967-1996, Warszawa: Fundacja Monopol.

Hausner Jerzy, Karwińska Anna, Purchla Jacek [red.]

: Kultura a rozwój, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Hussakowska Maria

: Think pink, [w:] Maria Pinińska-Bereś 1931-1999, katalog, Gajewska Bożena, Hanusek Jerzy [red.], Kraków: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Jones Amelia

: The Artist is Present. Artistic Re-enactment and the Impossibility of Presence, „The Drama Review”, nr 1 (2011), s. 23-35.

Knaś Piotr

: Analiza potrzeb i oczekiwań wybranych grup interesariuszy w związku z koncepcją powołania Muzeum Prądnika, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 76-83.

Korolczuk Elżbieta

: Matki i córki we współczesnej Polsce, Kraków: Universitas.

Mazik Magdalena

: Co pozostaje? Pracownie artystów wobec upływu czasu, „Mocak Forum” 2021, nr 1 (17), s.117-118.

Nadolska-Styczyńska Anna

: Muzea w sieci zobowiązań. Próba zdiagnozowania problemów, [w:] „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, 5/2018, s. 211-226.

Piotrowski Piotr

: Muzeum krytyczne, Poznań: Rebis.

Popczyk Maria [red.]

: Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas.

Popczyk Maria [red.]

: Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice: Muzeum Śląskie.

Salwiński Jacek, Gaweł Robert

: Podsumowanie, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 90-94.

Salwiński Jacek [red.]

: Prądnik Biały. Dziedzictwo kulturowe historycznych miejscowości tworzących Dzielnicę IV Krakowa, Kraków: Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki.

Studium Programowe Muzeum Prądnika:

: Kraków: Muzeum Krakowa [brak ISBN].

Szacka Barbara

: Pamięć zbiorowa, pojednanie i stosunki międzynarodowe, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Szczepanik Wacława

: Dziedzictwo materialne i niematerialne Prądnika, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa.

Wiśniewski Michał

: Współczesna tożsamość Prądnika Białego, [w:] Niezabitowski Michał [red.] Muzeum po sąsiedzku. Prądnik Biały, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 68-90.

Załuski Tomasz

: Powtórzenie i krytyczny dyskurs o sztuce performance, „Sztuka i Dokumentacja” nr 9 (2013), s. 49-60.

Źródła niepublikowane:

Ozaist-Zgodzińska Zofia

: „Jestem córką wielkiej artystki niedocenionej”. Córectwo w sztuce Bettiny Bereś, [referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Kobiety, Sztuka, Społeczeństwo zorganizowanej przez Instytut Sztuki PAN w Warszawie, 23-24.06.2022].

Worłowska Magdalena

Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce [w druku].

Strony internetowe:

Bereś Bettina, Hanusek Oskar 2019: Rozmowa o rodzinnej pracowni Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, „Pracownie do wglądu”, https://pracowniedowgladu.pl/pracownia-beresiow/ [dostęp: 20.03.2022].

Drath Jakub 2021: Prądnik Biały. W centrum uwagi po latach czekania, „Love Kraków”, https://lovekrakow.pl/aktualnosci/pradnik-bialy-w-centrum-uwagi-po-latach-czekania_42870.html [dostęp: 30.04.2022].

Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, strona oficjalna, www.beresfoundation.

pl [dostęp: 20.03.2022].

https://www.bwa.tarnow.pl/3,931,aktualnosci,moja-matka-moja-corka.html [dostęp: 30.04.2022].

Małodobry Agata 2017, Różowa rewolta z „Płonącą żyrafą” w tle, https://blog.mnk.pl/rozowa-rewolta-z-plonaca-zyrafa-w-tle/utm_source=pocket_mylist [dostęp: 30.04.2022].

Mrowiec Małgorzata 2021: „Zjeżdżajcie, deweloperzy”, czyli protest na Żabińcu w obronie górki saneczkowej przed zabudową, https://krakow.naszemiasto.pl/zjezdzajciedeweloperzy-czyli-protest-na-zabincu-w-obronie/ar/c1-8322644 [dostęp: 20.03.2022].

Szpiedzy wiedzy: https://szpiedzywiedzy.pl/prądnik [dostęp: 30.04.2022].

Zawsze stoi w cieniu, a laury za jego pomysły zbierają inni, „Dziennik Polski” 20.06.2009, www.dziennikpolski24.pl/zawsze-stoi-w-cieniu-a-laury-za-jego-pomysly-zbierajainni/ar/2609772 [dostęp: 20.03.2022].

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej numer 9 rok 2022

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2023-02-24

How to Cite

1.
OZAIST-ZGODZIŃSKA, Zofia. In anticipation of a museum: social activism in search of collective memory in Kraków’s Prądnik as a source of inspiration for participatory activities. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 24 February 2023. Vol. 9, no. 9, pp. 13-40. [Accessed 27 December 2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2022.9.02.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 9 No. 9 (2022)

Section

Artykuły naukowe

License

Copyright (c) 2023 Zofia Ozaist-Zgodzińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 369
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

social activism, collective memory, Prądnik, participation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop