In anticipation of a museum: social activism in search of collective memory in Kraków’s Prądnik as a source of inspiration for participatory activities
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2022.9.02Keywords
social activism, collective memory, Prądnik, participationAbstract
By assuming tasks which are by law assigned to museums, the inhabitants of two quarters in north Kraków are unwittingly introducing ‘new museology” principles into the life of their community. Their focus on experience and interaction is visible in social actions like the “sledge protest” and interest in the concept of “daughterhood”. The contextual character of their activities shows that Prądnik residents care about protecting the heritage of the communist period. Their respect for depositors is expressed by actions aimed at opening the preserved Bereś atelier to the public. They critically assess their own knowledge and in civic budget voting consistently opt for projects focused on popularising local heritage. Constant contact with the audience and co-creation are key factors behind the popularity of “Slow Music Making” events, Painting Lending Library, communal urban gardening and space annexation through language. Prądnik residents have developed a set of qualities typical of a perfect conscious audience of a museum — an institution that is yet to be created.
References
Auslander Philip
: The Performativity of Performance Documentation, [w:] Amelia Jones i Adrian Heathfield [red.], Perform, Repeat, Record. Live Art in History, Chicago: Intellect Books and the University of Chicago Press, s. 47-58.
Barańska Katarzyna
: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Attyka.
Czerni Krystyna
: Skrawki życia. Różowe sny Marii Pinińskiej-Bereś, [w:] tejże, Rezerwat sztuki. Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków: Znak, s. 165 178.
Demko Iwona
: Maria Pinińska-Bereś. Przedmioty z lat 1968-73, Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych.
Gadocha Marcin
: Chleb i piekarze z Prądnika Białego, [w:] Niezabitowski Michał [red.] Muzeum po sąsiedzku. Prądnik Biały, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 50-67.
Hanusek Jerzy [red.]
: Maria Pinińska-Bereś. Działania efemeryczne 1967-1996, Warszawa: Fundacja Monopol.
Hausner Jerzy, Karwińska Anna, Purchla Jacek [red.]
: Kultura a rozwój, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Hussakowska Maria
: Think pink, [w:] Maria Pinińska-Bereś 1931-1999, katalog, Gajewska Bożena, Hanusek Jerzy [red.], Kraków: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.
Jones Amelia
: The Artist is Present. Artistic Re-enactment and the Impossibility of Presence, „The Drama Review”, nr 1 (2011), s. 23-35.
Knaś Piotr
: Analiza potrzeb i oczekiwań wybranych grup interesariuszy w związku z koncepcją powołania Muzeum Prądnika, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 76-83.
Korolczuk Elżbieta
: Matki i córki we współczesnej Polsce, Kraków: Universitas.
Mazik Magdalena
: Co pozostaje? Pracownie artystów wobec upływu czasu, „Mocak Forum” 2021, nr 1 (17), s.117-118.
Nadolska-Styczyńska Anna
: Muzea w sieci zobowiązań. Próba zdiagnozowania problemów, [w:] „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, 5/2018, s. 211-226.
Piotrowski Piotr
: Muzeum krytyczne, Poznań: Rebis.
Popczyk Maria [red.]
: Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas.
Popczyk Maria [red.]
: Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice: Muzeum Śląskie.
Salwiński Jacek, Gaweł Robert
: Podsumowanie, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 90-94.
Salwiński Jacek [red.]
: Prądnik Biały. Dziedzictwo kulturowe historycznych miejscowości tworzących Dzielnicę IV Krakowa, Kraków: Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki.
Studium Programowe Muzeum Prądnika:
: Kraków: Muzeum Krakowa [brak ISBN].
Szacka Barbara
: Pamięć zbiorowa, pojednanie i stosunki międzynarodowe, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Szczepanik Wacława
: Dziedzictwo materialne i niematerialne Prądnika, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa.
Wiśniewski Michał
: Współczesna tożsamość Prądnika Białego, [w:] Niezabitowski Michał [red.] Muzeum po sąsiedzku. Prądnik Biały, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 68-90.
Załuski Tomasz
: Powtórzenie i krytyczny dyskurs o sztuce performance, „Sztuka i Dokumentacja” nr 9 (2013), s. 49-60.
Źródła niepublikowane:
Ozaist-Zgodzińska Zofia
: „Jestem córką wielkiej artystki niedocenionej”. Córectwo w sztuce Bettiny Bereś, [referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Kobiety, Sztuka, Społeczeństwo zorganizowanej przez Instytut Sztuki PAN w Warszawie, 23-24.06.2022].
Worłowska Magdalena
Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce [w druku].
Strony internetowe:
Bereś Bettina, Hanusek Oskar 2019: Rozmowa o rodzinnej pracowni Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, „Pracownie do wglądu”, https://pracowniedowgladu.pl/pracownia-beresiow/ [dostęp: 20.03.2022].
Drath Jakub 2021: Prądnik Biały. W centrum uwagi po latach czekania, „Love Kraków”, https://lovekrakow.pl/aktualnosci/pradnik-bialy-w-centrum-uwagi-po-latach-czekania_42870.html [dostęp: 30.04.2022].
Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, strona oficjalna, www.beresfoundation.
pl [dostęp: 20.03.2022].
https://www.bwa.tarnow.pl/3,931,aktualnosci,moja-matka-moja-corka.html [dostęp: 30.04.2022].
Małodobry Agata 2017, Różowa rewolta z „Płonącą żyrafą” w tle, https://blog.mnk.pl/rozowa-rewolta-z-plonaca-zyrafa-w-tle/utm_source=pocket_mylist [dostęp: 30.04.2022].
Mrowiec Małgorzata 2021: „Zjeżdżajcie, deweloperzy”, czyli protest na Żabińcu w obronie górki saneczkowej przed zabudową, https://krakow.naszemiasto.pl/zjezdzajciedeweloperzy-czyli-protest-na-zabincu-w-obronie/ar/c1-8322644 [dostęp: 20.03.2022].
Szpiedzy wiedzy: https://szpiedzywiedzy.pl/prądnik [dostęp: 30.04.2022].
Zawsze stoi w cieniu, a laury za jego pomysły zbierają inni, „Dziennik Polski” 20.06.2009, www.dziennikpolski24.pl/zawsze-stoi-w-cieniu-a-laury-za-jego-pomysly-zbierajainni/ar/2609772 [dostęp: 20.03.2022].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Zofia Ozaist-Zgodzińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 249
Number of citations: 0