Coniuge et imera. The paradigm of humanistic museum management in the light of empirical studies
Abstract
The purpose of this paper is to analyse the degree to which the procedures of managing Polish museums comply with the guidelines for humanistic management. This text was inspired by the book “Museum in the Network of Meanings. Humanities’ Perspective on Museum Management” by Katarzyna Barańska, where the author applies the model’s assumptions to museum institutions. The framework of this paper does not allow for the in-depth discussion of the issues involved with humanistic management in museums, making it my intent to narrow it down to discussing just a few indicators, namely the measure of success, the opportunity for self fulfilment, and the nature of staff relationships. The aspects I have chosen have allowed me to explore the broad issue of museum employees’ sense of subjectivity. The analysis is based on the material collected in qualitative interviews conducted with professional staff of various museums.
References
• Barańska Katarzyna
: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Wydawnictwo Attyka.
• Batko Roman, Kotowski Robert
: Nowoczesne muzeum. Dziedzictwo i współczesność, Kielce: Muzeum Narodowe w Kielcach.
• Borusiewicz Mirosław
: Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
• Bourdieu Pierre, Wacquant Loic
: Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Warszawa: Oficyna Naukowa.
• Boylan Patric J.
: The Museum Profession, [w:] A Companion to Museum Studies, red. S. Macdonald, Oksford: Blackwell Publishing.
• Szeląg Marcin (red.)
: Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Muzeum Pałac w Wilanowie.
• Flick Uwe
: An Introduction to Qualitative Research, Fourth Edition, Londyn: Sage.
• Fopp Michael A.
: Managing Museums nad Galeries, Londyn, Nowy Jork: Routlrdge.
• Giddens Anthony
: Nowe zasady metody socjologicznej. Pozytywna krytyka socjologii interpretatywnych, przeł. G. Woroniecka, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
• Golka Marian
: Socjologia kultury, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Hooper-Greenhill Eilean
: Museum and Education. Purpose, pedagogy, performance, Londyn, Nowy Jork: Routledge.
• Kirchberg Volker
: Cultural Consumption Analysis: Beyond Structure and Agency, „Cultural Sociology”,
nr 1.
• Kociatkiewicz Jerzy, Kostera Monika
: Zarządzanie humanistyczne. Zarys programu, „Problemy Zarządzania”, nr 4.
• Kostera Monika
: Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
• Kowalczyk Wiktor
: Celebrować, zabawiać czy edukować? Po co społeczeństwu są dziś publiczne muzea? „Muzealnictwo”, nr 51.
• Moore Kevin (ed.)
: Museum Management, Londyn, Nowy Jork: Routledge. „Problemy Zarządzania”, nr 4, 2013.
• Reichertz Jo
: Objective Hermeneutics and Hermeneutic Sociology of Knowledge, [w:] A Companion to Qualitative Research, red. U. Flick, E. von Kardorff, I. Steinke, Londyn: Sage.
• Sandell Richard, Janes Robert R. (ed.)
: Museum Management and Marketing, Londyn, Nowy Jork: Routledge.
• Urbaniak-Zając Urszula
: Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych, [w:] Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, red. D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Zolberg Vera L.
: „An Elite Experience for Everyone”: Art Museums, the Public, and Cultural Literacy. [w:] Museum Culture. Histories, Discourses, Spectacles, red. D. J. Sherman, I. Rogoff,
Minneapolis, Londyn: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 100
Number of citations: 0