Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.10Słowa kluczowe
sztuka postantropocentryczna, indeks, wystawa, kultura przyrodniczaAbstrakt
Artykuł stanowi antropologiczną refleksję nad działaniami ekspozycyjnymi w galeriach sztuki, tworzonymi w ramach ekologicznej i/lub posthumanistycznej wizji świata. Wystawianie takich prac jest gestem zdelegalizowania pewnego systemu kwalifikacji opartego na antropocentryzmie i jest wyzwaniem dla społecznej idei smaku. Wystawa staje się miejscem konstruowania estetycznego świata, którego głównym paradygmatem jest odrcucenie opozycji natura/kultura. Tak powstaje „trzecia dziedzina” charakteryzująca się łączeniem kulturowo ukonstytuowanej sprzeczności natury i kultury, uwypukleniem związku czynników biologicznych i społecznych oraz syntezą kultury przyrodniczej, gdzie miejsce opozycji zajmuje ekologia.
Bibliografia
Agamben Giorgio
: The Open: Man and Animal, transl. Kelvin Attell, Stanford: Stanford University Press.
Bakke Monika
: Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barański Janusz
: Etnologia w erze postludowej. Dalsze eseje antyperyferyjne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bielik-Robson Agata
: Wylewanie dziecka z kąpielą, https://krytykapolityczna.pl/felietony/agata-bielik-ro
bson/wylewanie-dziecka-z-kapiela/, data odczytu: 03.03.2018.
Braidotti Rosi
: The Posthuman, Cambridge: Polity Press.
Danto Arthur C.
: świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Leszek Sosnowski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gell Alfred
: Art and Agency, Oxford: Clarendon Press.
Haraway Donna
: The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago:
Prickly Paradigm Press.
Hastrup Kirsten
: Nature: Anthropology on the Edge, [w:] Anthropology and Nature, ed. Kirsten Hastrup, London: Routledge.
Hirsch Eric
: Beauty and captivation: Fuyuge gap and Gell's anthropological theory of art, [w:] Anthropology and Beauty. From Aesthetics to Creativity, ed. Stephanie Bunn, London: Routledge.
Ingold Tim
: Making. Anthropology, Archeology, Art and Architecture, London: Routledge.
Malone Nicholas and Ovenden Kathryn
: The International Encyclopedia of Primatology, New York: John Wiley & Sons, Inc.
Manning Erin
: Artfulness, [w:] The Nonhuman Turn, ed. Richard Grusin, Minnesota: University of Minnesota Press.
Peirce Charles S.
-2000: Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, vols. 1-6, various editors
at the Peirce Edition Project, Bloomington: Indiana University Press.
Rampley Matthew
: Art History and Cultural Difference: Alfred Gell's Anthropology of Art, "Art History", vol. 28, no 4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 343
Liczba cytowań: 0