Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki
  • Strona domowa
  • /
  • Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 7 (2020) /
  4. Artykuły naukowe

Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki

Autor

  • Barbara Major Polskie Towarzystwo Ludoznawcze Oddział w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.10

Słowa kluczowe

sztuka postantropocentryczna, indeks, wystawa, kultura przyrodnicza

Abstrakt

Artykuł stanowi antropologiczną refleksję nad działaniami ekspozycyjnymi w galeriach sztuki, tworzonymi w ramach ekologicznej i/lub posthumanistycznej wizji świata. Wystawianie takich prac jest gestem zdelegalizowania pewnego systemu kwalifikacji opartego na antropocentryzmie i jest wyzwaniem dla społecznej idei smaku. Wystawa staje się miejscem konstruowania estetycznego świata, którego głównym paradygmatem jest odrcucenie opozycji natura/kultura. Tak powstaje „trzecia dziedzina” charakteryzująca się łączeniem kulturowo ukonstytuowanej sprzeczności natury i kultury, uwypukleniem związku czynników biologicznych i społecznych oraz syntezą kultury przyrodniczej, gdzie miejsce opozycji zajmuje ekologia.

Bibliografia

Agamben Giorgio

: The Open: Man and Animal, transl. Kelvin Attell, Stanford: Stanford University Press.

Bakke Monika

: Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barański Janusz

: Etnologia w erze postludowej. Dalsze eseje antyperyferyjne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bielik-Robson Agata

: Wylewanie dziecka z kąpielą, https://krytykapolityczna.pl/felietony/agata-bielik-ro

bson/wylewanie-dziecka-z-kapiela/, data odczytu: 03.03.2018.

Braidotti Rosi

: The Posthuman, Cambridge: Polity Press.

Danto Arthur C.

: świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Leszek Sosnowski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gell Alfred

: Art and Agency, Oxford: Clarendon Press.

Haraway Donna

: The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago:

Prickly Paradigm Press.

Hastrup Kirsten

: Nature: Anthropology on the Edge, [w:] Anthropology and Nature, ed. Kirsten Hastrup, London: Routledge.

Hirsch Eric

: Beauty and captivation: Fuyuge gap and Gell's anthropological theory of art, [w:] Anthropology and Beauty. From Aesthetics to Creativity, ed. Stephanie Bunn, London: Routledge.

Ingold Tim

: Making. Anthropology, Archeology, Art and Architecture, London: Routledge.

Malone Nicholas and Ovenden Kathryn

: The International Encyclopedia of Primatology, New York: John Wiley & Sons, Inc.

Manning Erin

: Artfulness, [w:] The Nonhuman Turn, ed. Richard Grusin, Minnesota: University of Minnesota Press.

Peirce Charles S.

-2000: Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, vols. 1-6, various editors

at the Peirce Edition Project, Bloomington: Indiana University Press.

Rampley Matthew

: Art History and Cultural Difference: Alfred Gell's Anthropology of Art, "Art History", vol. 28, no 4.

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-12-31

Jak cytować

1.
MAJOR, Barbara. Co czyni wystawa? Praktyki artystyczne kreujące „trzecią sferę”, czyli wystawianie naturykultury w galeriach sztuki. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej [online]. 31 grudzień 2020, nr 7, s. 173–184. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2020.7.10.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 7 (2020)

Dział

Artykuły naukowe

Licencja

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 420
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sztuka postantropocentryczna, indeks, wystawa, kultura przyrodnicza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa