Obecność i nieobecność wątków kształcenia muzealniczego w procesie dydaktycznym Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.10Słowa kluczowe
Uniwersytet Warszawski, etnologia, muzeologia, dydaktyka akademicka, instytucje kulturyAbstrakt
Artykuł poświęcony jest kształceniu muzealniczemu w warszawskim ośrodku etnologicznym, od początku jego powołania w latach 30. XX w. W tekście zaakcentowane zostały: postulat pierwszej kierowniczki Katedry − Cezarii Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowej, by łączyć badania terenowe z pracą ze zbiorami muzealnymi; powrót wątków muzealniczych do dydaktyki w latach 60. XX w. z inicjatywy Mariana Pokropka; późniejsze inicjatywy muzealne pracowników ośrodka. Przeprowadzony przegląd pozwolił stwierdzić, że problematyka muzealnicza była i jest obecna w kształceniu etnologicznym w ośrodku warszawskim, mimo że nie udało się stworzyć jednolitego systemu jej nauczania. Najpopularniejszą formą jej obecności były i są praktyki muzealne. Pozwalają one na kontakt z doświadczonymi muzealnikami, umożliwiają zdobycie konkretnych umiejętności oraz bezpośrednie poznanie zbiorów danego muzeum. Studenci wybierający tematykę muzealną nie stanowią dużej grupy, ale są zainteresowani i zaangażowani, co często ma odzwierciedlenie w wyborze tematów prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich), czy wyboru kariery zawodowej po ukończeniu studiów. Artykuł uzupełniają aneksy: pierwszy, dotyczący praktyk muzealnych realizowanych w latach 2009-2022 i drugi, zawierający spis prac licencjackich i magisterskich o tematyce muzealnej (obejmuje on lata 1955-2022).
Bibliografia
Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowa C.
a “Muzeum etnograficzne Zakładu Etnologii” [1933], [in:] Żywe ogniwa. Wybór tekstów polskich etnografek (1888-1939), Warsaw: NIMiOZ, PIW 2022, pp. 106–138.
b “O potrzebach etnologii w Polsce” [1929], [in:] Żywe ogniwa. Wybór tekstów polskich etnografek (1888-1939), Warsaw: NIMiOZ, PIW 2022, pp. 106–138.
“Wskazówki dla zbierających przedmioty dla Muzeum Etnograficznego Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie,” [in:] C. Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz, Łańcuch tradycji: teksty wybrane, selected by L. Mróz, A. Zadrożyńska, Warsaw: WUW 2005, pp. 51–66.
Braun K.
“Marian Pokropek jako badacz kultury regionalnej,” [in:] Regiony, granice, rubieże. Tom w darze dla Profesora Mariana Pokropka, ed. Lech Mróz, Magdalena Zowczak, Katarzyna Waszczyńska, Warsaw: DiG, pp. 417–423.
Engelking A.
“Z dziejów wileńskiego ośrodka etnograficznego w dwudziestoleciu międzywojennym: w stronę profesjonalnych badań terenowych pogranicza polsko-litewskobiałoruskiego,” [in:] Wkrainie wielu tradycji. Badania etnograficzne na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim w XX i początkach XXI wieku, ed. Krzysztof Snarski, Adam Żulpa, Suwałki–Warsaw: Institute of Slavic Studies of the Polish Academy of Sciences, Regional Museum in Suwałki, Slavic Foundation, pp. 9–38.
Frankowska M.
“Etnografia polska po II wojnie światowej (1945–1970),” [in:] Historia etnografii polskiej, ed. Małgorzata Terlecka, Wrocław-Warsaw-Kraków-Gdańsk: Ossoliński National Institute, and Publishing House of the Polish Academy of Sciences, pp. 193–270.
Mróz L.
“Nowe tematy, nowe obszary badań,” [in:] Historia i współczesność warszawskiej etnologii. Zjazd Absolwentów, Warsaw: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw, pp. 34–47.
Sokolewicz Z.
“Katedry, uczeni,” [in:] Historia i współczesność warszawskiej etnologii. Zjazd Absolwentów, Warsaw: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw, pp. 10–33.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Waszczyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 214
Liczba cytowań: 0