Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Czekając na muzeum: społeczna aktywność w poszukiwaniu pamięci zbiorowej na krakowskim Prądniku jako inspiracja do działań partycypacyjnych
  • Strona domowa
  • /
  • Czekając na muzeum: społeczna aktywność w poszukiwaniu pamięci zbiorowej na krakowskim Prądniku jako inspiracja do działań partycypacyjnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 9 Nr 9 (2022) /
  4. Artykuły naukowe

Czekając na muzeum: społeczna aktywność w poszukiwaniu pamięci zbiorowej na krakowskim Prądniku jako inspiracja do działań partycypacyjnych

Autor

  • Zofia Ozaist-Zgodzińska https://orcid.org/0000-0003-3295-3618

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2022.9.02

Słowa kluczowe

aktywność społeczna, partycypacja, pamięć społeczna, Prądnik

Abstrakt

Mieszkańcy dwóch dzielnic na północy Krakowa podejmują zadania ustawowo przypisane do muzeów, nieświadomie wprowadzając zasady Nowej Muzeologii w życie społeczności. Nastawienie na przeżycie i interakcję widać w społecznych akcjach performatywnych, jak „protest saneczkowy” oraz w zainteresowaniu pojęciem „córectwa”. Charakter kontekstowy oznacza, że Prądniczanie kierują swoje zainteresowanie na ochronę dziedzictwa PRL-u. Poszanowanie prawe depozytariuszy widać w działaniach mających na celu udostępnienie publiczności zachowanej pracowni Beresiów. O krytycznym podejściu do własnej wiedzy świadczy to, że w budżetach obywatelskich mieszkańcy wybierają działania przybliżające lokalne dziedzictwo. Stały kontakt z publicznością oraz współtworzenie decyduje o popularności Wolnomuzykowania, Wypożyczalni Obrazów, wspólnego miejskiego ogrodnictwa oraz aneksji przestrzeni poprzez język. Prądniczanie zbudowali świadomą, idealną publiczność dla lokalnej placówki muzealnej - która na razie nie istnieje.

Bibliografia

Auslander Philip

: The Performativity of Performance Documentation, [w:] Amelia Jones i Adrian Heathfield [red.], Perform, Repeat, Record. Live Art in History, Chicago: Intellect Books and the University of Chicago Press, s. 47-58.

Barańska Katarzyna

: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Attyka.

Czerni Krystyna

: Skrawki życia. Różowe sny Marii Pinińskiej-Bereś, [w:] tejże, Rezerwat sztuki. Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków: Znak, s. 165 178.

Demko Iwona

: Maria Pinińska-Bereś. Przedmioty z lat 1968-73, Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych.

Gadocha Marcin

: Chleb i piekarze z Prądnika Białego, [w:] Niezabitowski Michał [red.] Muzeum po sąsiedzku. Prądnik Biały, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 50-67.

Hanusek Jerzy [red.]

: Maria Pinińska-Bereś. Działania efemeryczne 1967-1996, Warszawa: Fundacja Monopol.

Hausner Jerzy, Karwińska Anna, Purchla Jacek [red.]

: Kultura a rozwój, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Hussakowska Maria

: Think pink, [w:] Maria Pinińska-Bereś 1931-1999, katalog, Gajewska Bożena, Hanusek Jerzy [red.], Kraków: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Jones Amelia

: The Artist is Present. Artistic Re-enactment and the Impossibility of Presence, „The Drama Review”, nr 1 (2011), s. 23-35.

Knaś Piotr

: Analiza potrzeb i oczekiwań wybranych grup interesariuszy w związku z koncepcją powołania Muzeum Prądnika, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 76-83.

Korolczuk Elżbieta

: Matki i córki we współczesnej Polsce, Kraków: Universitas.

Mazik Magdalena

: Co pozostaje? Pracownie artystów wobec upływu czasu, „Mocak Forum” 2021, nr 1 (17), s.117-118.

Nadolska-Styczyńska Anna

: Muzea w sieci zobowiązań. Próba zdiagnozowania problemów, [w:] „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, 5/2018, s. 211-226.

Piotrowski Piotr

: Muzeum krytyczne, Poznań: Rebis.

Popczyk Maria [red.]

: Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas.

Popczyk Maria [red.]

: Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice: Muzeum Śląskie.

Salwiński Jacek, Gaweł Robert

: Podsumowanie, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 90-94.

Salwiński Jacek [red.]

: Prądnik Biały. Dziedzictwo kulturowe historycznych miejscowości tworzących Dzielnicę IV Krakowa, Kraków: Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki.

Studium Programowe Muzeum Prądnika:

: Kraków: Muzeum Krakowa [brak ISBN].

Szacka Barbara

: Pamięć zbiorowa, pojednanie i stosunki międzynarodowe, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Szczepanik Wacława

: Dziedzictwo materialne i niematerialne Prądnika, [w:] Studium Programowe Muzeum Prądnika, Kraków: Muzeum Krakowa.

Wiśniewski Michał

: Współczesna tożsamość Prądnika Białego, [w:] Niezabitowski Michał [red.] Muzeum po sąsiedzku. Prądnik Biały, Kraków: Muzeum Krakowa, s. 68-90.

Załuski Tomasz

: Powtórzenie i krytyczny dyskurs o sztuce performance, „Sztuka i Dokumentacja” nr 9 (2013), s. 49-60.

Źródła niepublikowane:

Ozaist-Zgodzińska Zofia

: „Jestem córką wielkiej artystki niedocenionej”. Córectwo w sztuce Bettiny Bereś, [referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Kobiety, Sztuka, Społeczeństwo zorganizowanej przez Instytut Sztuki PAN w Warszawie, 23-24.06.2022].

Worłowska Magdalena

Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce [w druku].

Strony internetowe:

Bereś Bettina, Hanusek Oskar 2019: Rozmowa o rodzinnej pracowni Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, „Pracownie do wglądu”, https://pracowniedowgladu.pl/pracownia-beresiow/ [dostęp: 20.03.2022].

Drath Jakub 2021: Prądnik Biały. W centrum uwagi po latach czekania, „Love Kraków”, https://lovekrakow.pl/aktualnosci/pradnik-bialy-w-centrum-uwagi-po-latach-czekania_42870.html [dostęp: 30.04.2022].

Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, strona oficjalna, www.beresfoundation.

pl [dostęp: 20.03.2022].

https://www.bwa.tarnow.pl/3,931,aktualnosci,moja-matka-moja-corka.html [dostęp: 30.04.2022].

Małodobry Agata 2017, Różowa rewolta z „Płonącą żyrafą” w tle, https://blog.mnk.pl/rozowa-rewolta-z-plonaca-zyrafa-w-tle/utm_source=pocket_mylist [dostęp: 30.04.2022].

Mrowiec Małgorzata 2021: „Zjeżdżajcie, deweloperzy”, czyli protest na Żabińcu w obronie górki saneczkowej przed zabudową, https://krakow.naszemiasto.pl/zjezdzajciedeweloperzy-czyli-protest-na-zabincu-w-obronie/ar/c1-8322644 [dostęp: 20.03.2022].

Szpiedzy wiedzy: https://szpiedzywiedzy.pl/prądnik [dostęp: 30.04.2022].

Zawsze stoi w cieniu, a laury za jego pomysły zbierają inni, „Dziennik Polski” 20.06.2009, www.dziennikpolski24.pl/zawsze-stoi-w-cieniu-a-laury-za-jego-pomysly-zbierajainni/ar/2609772 [dostęp: 20.03.2022].

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej numer 9 rok 2022

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-02-24

Jak cytować

1.
OZAIST-ZGODZIŃSKA, Zofia. Czekając na muzeum: społeczna aktywność w poszukiwaniu pamięci zbiorowej na krakowskim Prądniku jako inspiracja do działań partycypacyjnych. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej [online]. 24 luty 2023, T. 9, nr 9, s. 13–40. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2022.9.02.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 9 Nr 9 (2022)

Dział

Artykuły naukowe

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Zofia Ozaist-Zgodzińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 296
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aktywność społeczna, partycypacja, pamięć społeczna, Prądnik
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa