Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży niedostosowanej społecznie przebywającej w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i ich wiedza na temat chorób przenoszonych drogą płciową
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2025.003Słowa kluczowe
ryzykowne zachowania seksualne, młodzież niedostosowana społecznie,, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, choroby przenoszone drogą płciowąAbstrakt
Celem pracy było zbadanie skłonności do podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych przez młodzież niedostosowaną społecznie, przebywającą w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz zbadanie ich wiedzy na temat chorób przenoszonych drogą płciową. Zbadano chłopców i dziewczęta dokonując analizy porównawczej w kwestii skłonności do ryzykownych zachowań seksualnych oraz znajomości różnych chorób przenoszonych drogą płciową, jak również ewentualnych zachowań młodzieży w przypadku zarażenia się chorobami przenoszonymi drogą płciową i podejmowaniem aktywności seksualnej narażając swoich partnerów na zarażenie się chorobami przenoszonymi drogą płciową. Młodzież przebywająca w ośrodkach wychowawczych ma takie same potrzeby seksualne jak młodzież przebywająca poza ośrodkiem. Jednak należy zwrócić uwagę na fakt dość istotny polegający na tym, że młodzież przed umieszczeniem w placówce resocjalizacyjnej funkcjonowała nieprawidłowo w wielu aspektach w tym również w aspekcie zachowań seksualnych w wyniku czego dochodzić mogło do podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych przed umieszczeniem w placówce i następnie ryzykowne zachowania seksualne podejmowane były podczas pobytu w placówce z partnerami dostępnymi na jej terenie jak również poza placówką podczas urlopowania z okazji świąt czy wakacji. Jest to bardzo ważny obszar badań z zakresu zdrowia publicznego, tym bardziej że seksualność młodzieży niedostosowanej społecznie jest obszarem nadal pomijanym w dyskursie naukowym i skala ryzykownych zachowań seksualnych tej grupy badanej jest w niewystarczającym stopniu poznana naukowo.
Bibliografia
Długołęcka A., Lew-Starowicz Z., Jak się kochać? Edukacja seksualna dla każdego, Świat Książki, Warsaw 2010.
Imacka J., Edukacja seksualna jako element edukacji całożyciowej-obraz doradztwa psychoseksualnego dla młodzieży na łamach czasopism, M. Gawrońska-Garstka, A. Zduniak (ed.), Edukacja niestająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego. Edukacja XXI wieku, Wyd. UAM, Poznań 2010.
Imacka J., Bulsa M., Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży jako czynnik zwiększający ryzyko zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową, Hygeia Publik Health, 47(3)/2012, pp. 272-276.
Toboła C.G., Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży będące następstwem wczesnej inicjacji seksualnej, „Pedagogiczno-psychologiczne uwarunkowania wybranych zachowań ryzykownych”, M. Dubis (ed.), Wyd. WSEI, Lublin 2017.
Toboła C.G., Seksualność młodzieży niedostosowanej społecznie z lekką niepełnosprawnością intelektualną przebywającej w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wyd. PAMNS, Poznań 2024.
Woynarowska B., Szymańska M., Mazur J., Wiedza i przekonania o HIV/AIDS, Wyd. UW, Warsaw 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Czesław Gerard Toboła

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 108
Liczba cytowań: 0