Dezinformacja w dobie cyfryzacji
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.006Słowa kluczowe
dezinformacja, cyfryzacja, nowe media, fake newsAbstrakt
Rozwój Internetu stworzył pole do zagospodarowania przestrzeni, w której informacje rozchodzą się w tempie błyskawicznym po całym świecie. Zwiększeniu liczby interakcji pomaga rozwój mediów społecznościowych. W takiej sytuacji użytkownik Internetu może stać się podatny na wszystkie pojawiające się informacje, także te fałszywe, które stają się narzędziem manipulacji i dezinformacji. Obecnie, można to dostrzec szczególnie w czasie toczącej się wojny Rosji i Ukrainy, której silnym orężem, zarówno po jednej, jak i drugiej stronie, jest wojna informacyjna. Są jednak narzędzia i inicjatywy, które pomagają walczyć o prawdę takie jak między innymi Brand24 czy Media Check. Celem artykułu jest prześledzenie najważniejszych pojęć i powiązań w kontekście wykorzystania dezinformacji w dobie cyfryzacji, a także odpowiedź na pytanie, czy zwykły użytkownik Internetu pozostaje całkowicie bezbronny wobec pojawiających się na szeroką skalę fake newsów.
Bibliografia
Aro Jessica, Trolle Putina, Wydawnictwo SQN, Kraków 2020.
Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze, nr 3 (78) /2019.
Bielawski R., Grenda B., Majdan P., Wieloaspektowa i wielowariantowa ewaluacja adekwatności opracowanych modeli walki informacyjnej w cyberprzestrzeni na potrzeby ewaluacji ryzyka zagrożeń bezpieczeństwa narodowego, Joint Publication 3-13, Joint Doctrine for Command and Control Warfare(C2W), 9 October 1998.
Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, System komunikacji strategicznej w zwalczaniu dezinformacji, Warszawa 2019.
Gillin, J., Fact-checking Fake News Reveals How Hard It Is To Kill Pervasive „Nasty Weed” Online, http://www.politifact.com/punditfact/article/2017/jan/27/fact-checking-fake-news-reveals-how-hard-it-kill-p/ (dostęp: 26.09.2022).
Grycuk A., Fake newsy, trolle, boty i cyborgi w mediach społecznościowych, Biuro Analiz Sejmowych, Warszawa nr 1/2021.
Ireton, C., & Posetti, J. (Red.) (2018). Journalism, Fake News and Disinformation, Paryż 2018, https://en.unesco.org/sites/default/files/journalism_fake_news_disinformation_print_friendly_0.pdf (dostęp: 26.09.2022).
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2022.
Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
Raport Dezinformacja oczami Polaków, pod red. P. Miecznikowski, P. Szkoła, Warszawa 2022.
RFC 1855: Netiquette Guidelines, http://tools.ietf.org/html/rfc1855
Staniurski P., Trolling, fake news, infortainment. Rola mediów społecznościowych w prowadzeniu wojny informacyjnej na przykładzie działań podejmowanych w tym obszarze przez Federację Rosyjską, [w:] “Dezinformacja - Inspiracja - Społeczeństwo. Social CyberSecurity”, pod redakcją Daniela Boćkowskiego, Ewy Dąbrowskiej-Prokopowskiej, Patrycji Goryń, Kamila Gorynia, Białystok 2022, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022, s. 55.
Thomas T., A debilitating, debilitating and destabilizing society, „NATO Strategic Communication Policy” 2017, No. 141.
Wallace P., Psychologia Internetu, Rebis, Poznań 2003.
Wasiuta O., Klepka R. (red.), Vademecum bezpieczeństwa informacyjnego, Kraków 2019.
Wasiuta O., Wasiuta S., Kremlowska dezinformacja w Internecie i reakcja społeczeństw zachodnich, Przegląd Geopolityczny nr 34, Kraków 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 21
Liczba cytowań: 0