Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Nauczanie zdalne w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 - perspektywa nauczycielska
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczanie zdalne w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 - perspektywa nauczycielska
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 2 (2021) /
  4. Artykuły

Nauczanie zdalne w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 - perspektywa nauczycielska

Autor

  • Żaneta Glogowska Bydgoski Zespół Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.008

Słowa kluczowe

pedagogika mediów, e-learning, nauczanie zdalne, nauczyciele

Abstrakt

Nauczanie zdalne należy do specyficznych form kształtowania sfery intelektualnej osobowości człowieka, które wymaga od nauczających określonych umiejętności z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych. W czasie pandemii koronawirusa SARS-Co-V-2 status nauczania zdalnego wzrósł do wyłączności w obszarze edukacji, został narzucony i całkowicie zastąpił nauczanie tradycyjne. Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych musieli dostosować swoje umiejętności i kompetencje z zakresu metodyki tego nauczania dla narzuconych, niejednolitych zdalnych form kształcenia. Dotychczas nauczanie zdalne było domeną doszkalających form kształcenia i było dedykowane osobom dorosłym rozwijającym swoje kompetencje na rynku pracy. W 2020 roku w odpowiedzi na narastające trudności nauczycieli w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zostało przeprowadzonych kilka niezależnych badań diagnozujących problematykę związaną z nauczaniem zdalnym. W artykule, na podstawie wybranych raportów z badań, zaprezentowano wnioski odnoszące się wyłącznie do perspektywy nauczycieli. Ukazano pozytywne, jak i negatywne aspekty związane z nauczaniem zdalnym w opinii tej grupy zawodowej. Analiza tychże raportów pozwoliła natomiast na wyłonienie propozycji rozwiązań, które mogłyby zostać wdrożone do systemu szkolnictwa w celu usprawnienia wciąż trwającego nauczania zdalnego w polskich szkołach. Okres pandemii może nieść za sobą szanse na to, że w przyszłości nauczanie zdalne będzie alternatywą dla tradycyjnej edukacji.

Bibliografia

Błaszczyk D., Machowska J., Badanie skuteczności reklamy, Wyd.,, Szkolne i Pedagogiczne”, Warszawa 2016.

Borowska-Beszta B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych. Jakościowe badania pedagogiczne t. 2, 2017, https://wnus.edu.pl/jbp/pl/issue/499/article/8203/ [dostęp: 04.02.2021].

Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.

Gajda J., Juszczyk, S., Siemieniecki, B., Wenta, K. (red.), Edukacja medialna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.

Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2003.

Heaton, J., (2008). Secondary analysis of qualitative data : an overview. “Historical Social Research”, Vol. 33, Issue 3, http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar [dostęp: 28.01.2021].

Hinds, P. S., Vogel R. J., & Clarke-Steffen L., (1997). The possibilities and pitfalls of doing a secondary analysis of a qualitative dataset. “Qualitative Health Research”, Vol. 7(3).

Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Kraków 2005.

Juszczyk M., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.

Makowska M., Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wyd. Naukowe ,,Scholar”, Warszawa 2013.

Mikołajczyk K., Specyfika procesu dydaktycznego w e-learningu na przykładzie wykładów online w SGH. Publikacja pokonferencyjna E-learning narzędzia i praktyka FPAKE, Warszawa 2012.

Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., Edukcja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania, Warszawa 2020, https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 [dostęp: 21.11.2020].

Ptaszek G. (red.), Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020, https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf [dostęp: 21.11.2020].

Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.

Osmańska- Furmanek, M. Furmanek, Pedagogika mediów, [w:] B. Śliwerski (red), Pedagogika. Podręcznik akademicki, TOM 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Wyd. GPW, Gdańsk 2006.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Siemieniecki B., Kognitywistyczna teoria edukacji medialnej. [w:] J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (red.), Edukacja medialna., Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.

Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Szabłowski S., E-learning dla nauczycieli, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2009.

Szmigielska B. (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wyd. WAM, Kraków 2009.

Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Urbanek B., Media w edukacji - pedagogiczne aspekty ich wykorzystania. Nauczyciel i Szkoła t. 1, 2013.

Komunikat Departamentu Informacji i Promocji Ministerstwa Edukacji Narodowej z 13 maja 2020r. Co ze szkołami do wakacji, http://sp1ledziny.edu.pl/wp-content/uploads/2020/05/kalendarz-zmian-w-szkolach_komunikat-men.pdf?fbclid=IwAR20FX27EpK0DaBeWBBwjfvl7B8nRjNz-F-dCdq3XFrF9281dE2hZPuXwiQ [dostęp: 09.02.2021].

Publikacja Przemoc jak wirus. Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Pandemia przemocy”, https://fdds.pl/przemoc-jak-wirus-rusza-nowa-kampania-fundacji-dajemy-dzieciom-sile-pandemia-przemocy/?fbclid=IwAR2nqzokcmsh9cs89VC4BLluk8I-kiIOUBLdxNP7pIumXLVdjMZI3siuSdE [dostęp: 05.02.2021].

Raport Nauczanie zdalne w Polsce, Warszawa 2020, https://drive.google.com/file/d/1ta0zrpVdU5lrlzHhES7Tdyj_4VMxGzSe/view [dostęp: 21.11.2020].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2020 poz. 410).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2020 poz. 1870).

Nowelizacja Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 410, z późn. zm.) wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910), wprowadzonego art. 28 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, na podstawie art.30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz. 910 i 1378).

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.06.2021

Jak cytować

1.
GLOGOWSKA, Żaneta. Nauczanie zdalne w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 - perspektywa nauczycielska. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 30 czerwiec 2021, T. 17, nr 2, s. 29–54. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 2 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 558
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika mediów, e-learning, nauczanie zdalne, nauczyciele

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa